Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad får du för värden om avfuktaren är avstängd eller bara går på låg fart? Vad är / var problemet i grunden? Fanns det fuktskador? Är det träbjälklag?
ca 80% om den är avstängd
Träbjälklag och inga fuktskador.
Vill bara hålla grunden under 75%
 
A Andari skrev:
ca 80% om den är avstängd
Träbjälklag och inga fuktskador.
Vill bara hålla grunden under 75%
Pengar i sjön om du frågar mig, speciellt om du har plast och bevakar allt.
 
Heru 100 här.

Med enkel fjärrkontroll.

Ytonggrund, krypgrund ca 70 cm höjd..
D v s som en stor upp och nedvänd skokartong av ytongbalk. Stående på mark, gjuten sula.
Öppna ytor mot marken inuti grunden är täckta av överlappande plastschoke. Sand ligger ovanpå de breda skarvarna.

Grunden tät så när som på några glipor, där luft smiter in likaså runt luckan in till grunden. Bara bra med friskluft.

Aggregatet suger ut uppvärmd luft
2 minuter var 14:e minut,
Under de övriga 12 minuterna cirkulerade luft i grunden genom aggregatet genom tre slangar till lika många hörn. Aggregatet står i det fjärde.
Fukt sätts av i en kiselgranulat-behandlad platta med mycket stor yta.
Ser ut som en honungskaka.
Värme gör att fukt lämnar kakan och blåses ut ur grunden via egen slang.
Under ovannämnda 2 minuter.
Men bara om rf överskrider valt värde, i mitt fall 60%.


Nu har det varit 8 grader i grunden 2 månader. Luftfuktigheten rf 58 % och oftast lägre.
Aggregatet avfuktar när rf är 60 % eller högre (valbart)
Då elementet är igång är energiförbrukningen ca 600 W. 2 minuter åt gången med uppehåll på 12 minuter.
Övrig tid ca 125 W, tror jag det var.

Marklukten som trängt in i bostaden sen tidigare har försvunnit.
Torrt o bra.

Förstärkte dagvattenavrinningen i höst.
Grävde upp och la om grundens dränering för 25 år sedan.

Tempen i grunden har aldrig varit lägre än 7 grader och max 12 grader.

Utan avfuktare, dålig lukt inne i huset och rf som pendlade upp emot 75-80 %.

Väl värd pengarna. Monterade enkelt själv.
 
Redigerat:
Har haft mellan 74 och 99 RF senaste året. Ingen markduk, öppna ventiler, bl.a. en bastu i krypgrunden (kvarleva från förra ägaren) och ett protokoll med mycket ojande från Anticimex. Det är snustorrt där nere.

Allt beror nog på i en krypgrund är min slutsats.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
F
C Carpetos skrev:
Har haft mellan 74 och 99 RF senaste året. Ingen markduk, öppna ventiler, bl.a. en bastu i krypgrunden (kvarleva från förra ägaren) och ett protokoll med mycket ojande från Anticimex. Det är snustorrt där nere.

Allt beror nog på i en krypgrund är min slutsats.

Så är det. Jobbigt om man chansar och har fel dock. :thinking::oops:
 
F Fideliox skrev:
Så är det. Jobbigt om man chansar och har fel dock. :thinking::oops:
Så är det ju också! Ville bara belysa att man bör börja med att mäta, känna och lukta innan man kör igång, speciellt om man har andra projekt som är mer prioriterade.

Kommer garanterat plast och en ej inkopplad begagnad Woods i framtiden då den investeringen troligtvis kommer att betalas tillbaka med råge vid försäljning. Även om det absolut inte behövs:D
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
C Carpetos skrev:
Så är det ju också! Ville bara belysa att man bör börja med att mäta, känna och lukta innan man kör igång, speciellt om man har andra projekt som är mer prioriterade.

Kommer garanterat plast och en ej inkopplad begagnad Woods i framtiden då den investeringen troligtvis kommer att betalas tillbaka med råge vid försäljning. Även om det absolut inte behövs:D

Jag har själv kopplat in eluttag till avfuktaren med strömbrytare till Home Assistent och sedan 2 mätare på det. Jag har logik som avfuktar från 72-67% och sedan kör jag ner till 62% i en timme på lördagar. Total förbrukning ca 30kwh per månad. Det är helt ok för mig. (tidigare så drog den 15-2000kwh utan mina "optimeringar")

En nyare effektivare avfuktare hade nog varit lite mer effektiv än vår 20 år gamla men den får köra tills den går sönder.
 
F Fideliox skrev:
Jag har själv kopplat in eluttag till avfuktaren med strömbrytare till Home Assistent och sedan 2 mätare på det. Jag har logik som avfuktar från 72-67% och sedan kör jag ner till 62% i en timme på lördagar. Total förbrukning ca 30kwh per månad. Det är helt ok för mig. (tidigare så drog den 15-2000kwh utan mina "optimeringar")

En nyare effektivare avfuktare hade nog varit lite mer effektiv än vår 20 år gamla men den får köra tills den går sönder.
Det som bekymrar mig är att jag trots att avfuktaren går för fullt så kommer jag inte under 68%
 
F
A Andari skrev:
Det som bekymrar mig är att jag trots att avfuktaren går för fullt så kommer jag inte under 68%

Fel på mätaren? Ligger i en vattenpöl eller nåt? Dålig dränering? Är grunden lufttät?
 
F Fideliox skrev:
Fel på mätaren? Ligger i en vattenpöl eller nåt? Dålig dränering? Är grunden lufttät?
Hänger ca 30cm ifrån taket. Helt tät blir jo aldrig grunden men den är tätad o plastad av proffs. Kan det vara så att luften helt enkelt är mycket fuktigare precis vid västkusten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.