P
Skulle man inte kunna köpa bara specialborrarna och sätta de i handöverfräsen för att få samma resultat?
 
P
Martin_Blomberg skrev:
Skulle man inte kunna köpa bara specialborrarna och sätta de i handöverfräsen för att få samma resultat?

Search Results där finns borrarna!

jag fick en brochyr om denna maskin och där visar dom hur bra den är till tex o såga uppe i tak, på väggar osv där de behövs välldigt fina snitt! då blir nog en överfräs ganska så otymplig
 
Var i .se hittar man månne Rotozip-bitsen? Funkar troligen superbra i min nyköpta Dremel, tänkte jag :) Men Dremel kanske har motsvarande bits för varje potentiellt intressant Rotozip-bit?

Det känns som Rotozip och Dremel gör samma typ av jobb, men Dremel gör dessutom några hundra till. Eller missar jag något med Rotozip'en ? Gör kanske effektskillnaden att där Rotozip orkar, göre sig icke veka Dremlar besvär?
 
rotozip, 600w 30.000rpm

dremel, 140w 5-33.000rpm (de flesta är på 125w, men den kralligaste jag såg var 140w)
 
Jag ser inte poängen med den. Ännu en multimaskin som kan mycket, men inte är speciellt bra på något.

Såga laminat? Det går nog fortare och enklare med sticksågen eller klingan.
Göra hål i gips för dörrhål och fönster? Fogsvansen gör det renare och fortare, iaf om man räknar in "ställtiden".
Göra hål i gips för eldosor? Hole-In-One + dosfräs känns enklare iom att skivan kan sitta kvar på väggen.
Keramiska plattor? Jag gissar att man får nöta på bra länge i en normalbränd klinker. Vattensåg är modellen.
 
Skivan sitter kvar på väggen när du gör hål i gips för eldosor med rotozip också; spiralsågbits med trubbig nos som du tjongar in mitt i dosan, för ut tills du hittar sidan på dosan (blir motstånd), hoppar över kanten och sen följer du utsidan på dosan. Tänkte jag skulle införskaffa just den spiralbiten, men i övrigt tänker jag som du, där rotozipen är bra pga hur stark den är skulle jag nog i alla fall jag kan tänka mig välja andra verktyg. Där Dremels styrka räcker till känns det vettigare med just en Dremel.
 
Amerikanerna har rektangulära eldosor. Då blir det dumt med hole-in-one.
 
mattiasp skrev:
Amerikanerna har rektangulära eldosor. Då blir det dumt med hole-in-one.
Jo, men frågan är om det blir bra med en RotoZip? Framför allt när man bor i Sverige..
 
Jag menade närmast att det var en förklaring till att verktyget inte är vanligt i Sverige. Eftersom det är gjort för att användas i gips, kanske det kan vara ett bra alternativ i de lägen när man annars skulle ta till en sticksåg. Att såga gips med sticksåg är ju inte så bra.
 
Jag förstår, och nej, sticksågen är ju inte det första man griper efter när det ska sågas.

Jag köpte Irwin's lilla sticksåg med styvt (1,5 mm) blad till figursågning i gips. Tänderna är lite grova, men den funkar bra, och ersätter också morakniven när småhål för t.ex. vattenrör ska göras.
 
  • 2014100_lg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
hole in one finns även för jänkarna ( annat märke så klart) och dom är rektangulära
 
Dremel har en gipsfrästillsats (nr 566) för ca 250 bagis. Eftersom jag sedan tidigare äger en Dremel Professional som jag aldrig har använt så tänkte jag att jag kryper till korset och testar en sådan. Trots min åsikt om RotoZip:en... :rolleyes:

Det funkar helt ok, men den medföljande kakel/gipsfräsen som följde med ville driva i sidled lite grann pga rotationen. Det blev lite bättre när man sänkte varvet till 20.000, men förmodligen så funkar det ännu bättre om man kör med fräsen som är till enbart för gips (nr. 560).

http://www.dremeleurope.com/se/sv/start/index.html
 
Bitsen till Rotozip:en finns hos Flinks Järn. Maskinen såldes hos dom, fast under namnet Rotocut, men tog ur sortimentet får ca ett år sedan. Bitsen säljs dock fortfarande och skall enligt säljaren fungera även i Dremeln.
Flinken tar ca 280:- för ett 10-pack Rotocut-bitsar, vilket är ca halva priset per bits jämfört med Dremel original.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.