Jag har ett 40-talshus med garage i källaren och den tidstypiska betongrampen ner till ett par slagdörrar. Jag har sedan tidigare delat garaget på hälften och gjort tv-rum av ena halvan. Nu ska jag till att byta ut de gamla slagdörrarna. Tanken är att bygga en vägg och sätta dit en vanlig entrédörr, ev av lite bredare modell.

Det blir en liten väggdel, ca 2,5 m bred, 2 m hög. Jag har fått offerter på att bygga denna antingen

- med trästomme, 145 mm stenull, plyfa och gips på insidan och någon form av fibercementskiva på utsidan, eller
- med 150 mm lecablock och puts på in- och utsida

Jag tror att leca med puts skulle bli väldigt fint utvändigt och passa bra ihop med resten av den putsade grunden, men hur är det med isoleringen? Kommer det bli nämnvärt kallare i garaget med lecablock?
 
Jag har själv kunnat läsa mig till att:
  • Lättklinker (Leca) (λ=0,079–0,120)
  • Mineralull (λ=0,034–0,040)
Dvs. Leca är 132-200 % sämre. Jag har dock svårt att avgöra hur pass stor skillnad det eventuellt skulle bli, givet att det är 4-5 kvm vägg i ett garage där jag redan har typ 15 grader på vintern...
 
mja, nu är väl inte lecablock avsedda att ersätta isoleringen, utan stommen/regelverket. Så det blir lite att jämföra äpplen och päron.

Bygg hellre en smalare lecavägg som du först sätter isolering bakom, så får du både och.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.