Hej!

Nu så har farsgubben prövat infrabastu och är helfrälst.:eek:
Har ni några erfarenheter av det. Eller skall jag fortsätta på min tanke om att bygga
Vedeldad bastu. Man blir ju helt rådvill när en Inbiten bastubadare vänder så där tvärt.:confused:
 
Man slipper hugga ved, elda och ta rätt på askan, säkert enklare att hålla ren men känslan kan vara svår att få som i en vedeldad bastu.
 
Komplettera med solarierör som belysning så är det som att sitta på stranden i Thailand... ;-)
 
Jag har inte provat infra men jag har svårt att tänka mig att jag någongång skulle inhandla något sådant. Håller med tidigare inlägg, behändigare att sköta men man vill ju gärna ha det där "spraket" från kamin när man eldar ;). Plus vattenkastning. Jag byggde en vedeldad förra sommaren och skulle aldrig byta det mot något annat.
 
Ni har nog rätt. Inget går upp mot en vedeldad bastu.
Men jag skall iallafall pröva infrabastu när mamma o pappa får hem sin som de har beställt.
 
Jag skulle inte ens villa kalla infrabastu för bastu!
Då försvinner ju hela bastu känslan, man måste ju kunna kasta på rejält med vatten på stenarna så det svider gott i skinnet!
Annars är det väl ingen basubad..
 
Oj Oj, ni borde testa förrän ni uttalar er så kategoriskt emot infrabastu ! Jag var själv skeptisk, men blev glatt överraskad av känslan. Svettas gör man rejält och detta utan att behöva vatten i bastun bara i sig själv. I och med det behövs heller inget avlopp och ingen 3 fas så testa ! Bastukänslan finns där.
 
Nu så har jag testat iallafall. Man svettades som en liten gris och var faktiskt ganska skönt. Men ni har rätt det går inte upp mot en vanlig hederlig vedbastu iallafall.
 
bastugoran skrev:
...och ingen 3 fas så testa ! Bastukänslan finns där.
Vad jag kan komma på behövs ingen trefas till en vedeldad bastu? ;-) Själv tycker jag redan steget från vedeldad bastu till elaggregat är för stort.
 
Efterlyser fler som har erfarenheter av Bastu med infravärme....
 
jag skulle personligen Aldrig invertera i infra-bastu. I en vanlig bastu, vedeldad eller el-eldad så kan man styra själv om man
vill ha lite varmt och fuktigt eller torrbastu och varmt....sen så är halva grejen att ha ngt att pula med när man bastar så som
att hälla på vatten....
men smaken är som baken:D
/
M
 
Visst var det skönt med infrabastu och man hade träningsvärk i kroppen dagen efter.
Jag tror absolut att det är nyttigt för leder och muskler.
Men man vill nog ha en vanlig bastu oxå. Det går ju absolut inte att jämföra dem men en av varje är ju idealiskt.:cool:
 
Vi (läs jag), är också intresserade av att köpa en ir-bastu. Men vilken djungel det är! Och sen känns det som en dyr investering om man inte har provat ett par gånger först och verkligen märkt av något resultat. Det jobbiga är ju att det inte finns några ställen att bara prova på, åtminstone inte där vi bor. Får köra typ 10mil!

Sen undrar jag om det är värt att lägga typ 15000 mer på en ir-bastu köpt från sensei, än vad den från rusta kostar. Man vet för lite tycker jag.
 
Du får väl bjuda frugan på en Spahelg någonstans så får ni prova infrabastu:)
 
jenfor skrev:
Komplettera med solarierör som belysning så är det som att sitta på stranden i Thailand... ;-)
Finns det samma inställningsmöjlighter som i den vanliga Micron....lite extra brun..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.