Hej!

Enligt vad jag kan hitta på nätet så defineras byggnadshöjd såhär:

"Byggnadshöjden mäts generellt från den blivande markens medelnivå vid byggnaden till skärningen mellan fasadplanet och ett plan som med 45 graders lutning mot byggnaden berör byggnadens tak. Taksprånget utanför fasadplanet inverkar alltså inte på byggnadshöjden."

Det som jag tycker är oklart pga olika svar på nätet är om skärningen är på yttertakets ovansida eller inte? Det kan ju enkelt skilja 300 mm mellan ovan- och underkant.

Exempel där det är ovankant:
Ritning av husfasad med takvinkel, byggnadshöjd och nockhöjd markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Exempel är det är underkant (2700 mm)
Teknisk ritning av ett hus, visar mått och takvinkel, svartvitt, skuggor, linjer och nummer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Finns det ett rätt svar här?
 
Det är inte så enkelt som vart takfoten skär för det beror på andra saker också som du ser nedan:


Ritningar som visar beräkning av byggnadshöjd med skärning mellan fasadplan och 45 graders lutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Jo det du skriver känner jag till. Jag kunde ha varit tydligare!

I ursprungsinlägget så syftade jag på det enkla fallet när det inte är ”virtuellt” skärning.
 
Men som sagt i det enkla fallet blir det till takets översida vid skärningen. Aldrig lägre än så.
 
H hempularen skrev:
Men som sagt i det enkla fallet blir det till takets översida vid skärningen. Aldrig lägre än så.
Då stämmer alltså inte den nedre bilden? Den är tagen från en tjänst där man kan köpa färdiga bygglovsritningar med en bestämd byggnadshöjd i mitt exempel 2700.
 
På den ser det ut att finnas ett höjdmått på vänstra sidan som stämmer bättre.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Sant! Jag hade helt missat BH som var till vänster
 
  • Gilla
Millanmagia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.