Hej forumet,
Dags för mig som så många andra att starta en projekttråd här på byggahus. Framförallt för att det är fantastiskt med den samlade expertisen som finns här på forumet och jag hoppas på tips/råd från er alla med olika erfarenheter. Dels även för att jag skall kunna se tillbaka till vad som en gång varit och vad som skett under tidens gång. Jag kommer att lägga upp en del bilder framgent på vad som redan är gjort och fokus ligger just nu på att färdigställa sovrum samt att renovera källaren. Så fort vädret lockar kommer jag även att byta ut staketet (tråkigt sidoprojekt enligt mig).

Riva garderob

Tom garderob med öppna dörrar, trähyllor, trådhylla, tapetserade väggar, inklädnad, parkettgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Riva klädkammare för plats för ett till sovrum Tom walk-in-garderob med hyllor, metallkorgar, vita skåp och trädetaljer under sluttande tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Smal korridor med trägolv, träpanel i tak, väggrenovering pågår, spillvirke, en liten fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Barnkammare som skall bli ett med klädkammare
Tomt rum under renovering, stegar, nedrivet tapet, verktyg och trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Väggen ryker
Renoveringsprojekt: rivna väggar, blottade reglar, gammalt tapetlager, byggmaterial staplade, arbetslampor tända, rörigt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete pågår inne, stege, nedrivna väggdelar, bråte på golvet, träpanel i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inbyggnadsarbete med trästomme, gipsskivor, träpaneltak. Obehandlad spånskiva, fönster, parkettgolv. Under konstruktion/renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsprojekt, opåbörjad golvbeläggning, trämaterial, verktyg, ölflaska, inomhusbelysning, träpaneltak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett under-renovering rum med trälisttak, spacklade väggar, och byggmaterial och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Båda fönstren får vara kvar tills vidare. Kanske i framtiden om vi byter fasad så gör vi ordning det. Mamma och pappas rum så vi lägger inte så mycket energi på den detaljen.
Renoveringsarbete, blå vägg, träbjälkar, öppet litet fönster, byggmaterial och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gipsar taket
Renoveringsprojekt, omålade gipsskivor i tak, grå vägg, grön nailer, husbyggnad, arbetsplats, byggnadsmaterial, inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renovering pågår, spacklat tak, blåa väggar, renoveringskaos, spegelreflektion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tapetsera och återställa
Ett rum med blå väggar, mönstrad tapet, trägolv under konstruktion och ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

In med vitpegmenterad ask parkett sen lister. Sen har vi även satt upp en garderobsvägg (PAX med Tyssedal dörrar) i vårt sovrum.
Hörn av ett rum med fågelmönstrad tapet, trägolv, blå vägg och eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utfördes 2022

Fortsättning följer
 
  • Gilla
AndreasLarsson89
  • Laddar…
Sovrum 2 renoverades även 2022

Ett rum under renovering med borttagna tapeter, golvlist och renoveringsavfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsprojekt med verktyg, strippade väggar och byggmaterial i en rörig inomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tomt rum under renovering, golv läggs, ljust trägolv, verktyg på golvet, isoleringsmatta, fönster, värmeelement.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rum under renovering, tapeter, trägolv, stege, byggmaterial utspridda, inredningsarbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett tomt rum mitt i renovering med trägolv, tapetserade väggar och material på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett hörn av ett rum med djurillustrerad tapet och vit målad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Zlingo
  • Laddar…
Staket 2022
Väntar på bättre väder inför staketbygge på första sidan
Vinterlandskap vid solnedgång, snö, trädstammar, moln, himmel, skuggor, räcke, och en balkong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Våren dök upp och jag började gräva
Backe med gräsmatta, flera grävda hål, trädgårdsredskap och några sparsamma stenar under dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gjuta ner plintar
Utomhusbild med verktyg, sladdar på gräsmatta, vit skåpbil och byggnader i bakgrunden på en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bygga staketstolpar etc
Elektrisk såg på arbetsbänk i solig trädgård med färgglada ljusslingor och barträd. Byggprojekt eller renovering pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Barnsäkrat
Trädgård med staket, träd, solnedgång, gräsmatta, ingen snö, ledningar över bild, klart himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Höstlandskap med lövfällande träd, bergsklippa i förgrunden, staket, bostäder och dramatisk himmel med moln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ulrika M.M och 2 till
  • Laddar…
Blir lite bilning i sutteräng/källarplanet om några veckor. Har lite frågor till experterna här på forumet innan jag drar igång. Då vatten går i plattan u nuläget så håller jag på att dra om rören.

Här kommer frågorna. Hoppas ni kan hjälpa

Hur kopplar jag pex 15 mot denna koppling på tvättmaskinen? En person mäter en genomskuren plastdel med skjutmått framför en avloppsbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
det skall endast göras provisoriskt under renoveringen. Behöver rätt övergång på kopplingen helt enkelt.

Fråga två.
Inkommande vatten ska vridas 180 grader. Kan ni se om detta är en klämringskoppling eller om den är linad eller hur jag gör med denna? Behöver vara förberedd när jag väl släpper på den, snurrar den och sen drar åt dig igen samtidigt som den skall hålla tätt. Vit plastvattenledning med böj, skuggor, nedsmutsat, i ofärdigt rum, personens skor syns nedtill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fråga tre.
Otydligt på ritningar om grundmur står på platta eller om den är förankrad i berget eller liknande. Utefter bilderna. Vad tror ni? Kan jag bila upp utan vidare eftertanke? Eller ska jag ta det i etapper? Hur långt från yttervägg bör jag hålla mig? Ska dra nytt avlopp, isolera och slänga i golvvärme.

Gammalt, dammigt hörn med synliga rörsystem och isoleringsmaterial nära en betongvägg och träbjälkar. Behov av städning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på betong och smuts vid ett hörn med lösa partiklar och sprickbildning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slitna gröna gummistövlar bredvid en sprucken och skadad betongvägg och golv, i behov av reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kommer fler helhetsbilden på projektet framöver. Nu står jag och stampar med lite frågetecken bara..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.