Har hört att Thermias värmepumpar ska vara bättre än resten, ligger det någon sanning i det?
 
jag har hört att Elvis lever...

hoppas du frågase den personen vad det var som gjorde att dom var bättre, eller vad det var för nått som var bättre!?

var det instruktionsboken, hur lätt förtålig menyerna i pumpen var, hållvarheten på "maskinen" verkningsgraden på ett specefigt arbets område, arbetsljudet, suporten, priset, eller vad var det?

det som en person tycker är bra, är inte säkert en annan person anser vara bra!
 
Han menade att som helhet var den bättre. Den var stabilare än resten, tyckte han. Jag vet ej något eftersom jag inte är insatt. Men vilken är bäst, vad gäller hållbarhet, minst krångel?
 
Att fråga om vilken VP som är bäst är väl som att fråga en volvo ägare vilken bil som är bäst, man kan ju för f..n inte klaga på sitt eget märke, det är ju detsamma som att erkänna att man blivet lurad.
Jag tror att alla dom stora är ungefär jämnbördiga, lite olika men i stort lika bra. Så det som kanske blir viktigast är vilken/vart man köper sin pump och därmed vilken "suport" man kan få OM det skulle uppstå nått problem i framtiden.
 
min uppfattning är att det är instalationen / dimensionering av kolektor 6 effekt på pump. som är det som är den svaga längken.

pumparna i sig skilejr inte nämvärt. men den totala anläggningen går ju olika bra beroende på hur ditt radiatorsystem är utfrmat & hur stor pump & kolektor man kopplar til radiatorsystemt.

Det är sällan fel på pumparna, bara instalationerna (gäller alla märken!)
 
jag läste bara slut momentaren & kan direkt säga at testen är vart noll!
man måste ju prata om en specefik motell, när man säger för o nackdelar, då alla olika modellerna har olika uppbyggnad o kan olika saker!

det är inte så enkelt som att ett vist fabrikat kan en viss sak! (men det är ju som sagt så små förendringar så instalatören kan skapa större problem med en fel dimensionerng eler felaktig instalation!)

----------

man kan inte rakt av säga att en volvo är krocksäkraren än en opel! opeln kanske är en stor o ny, medans volvon är en gammal o liten...
 
Autoterm bäst!! Jag vet!!! Har en...
 
CarMan skrev:
jag läste bara slut momentaren & kan direkt säga at testen är vart noll!
Du får väl hanka dig igenom hela testet.Och sedan komentera :rolleyes:

Det här är ju vad jag vet det enda testet som jämför pumpar.
Värmepumpar är som religon.Ingen kommer någonsin säga att det finns något bättre än vad dom har.
 
oavsett vad dom kommer fram till så är det många andra faktorer e själva pumpen som i slutändan kommr att avgöra hur bra, länge den håller samt vilken besparing den ger !!!
 
Ja själv klart jag har inte sagt något annat heller..Men att säga att testet är kass ju inte rätt. Mer dumt.
 
Inflikar bara lite, jag har en Thermia diplomat 16 installerad i nov 2003 till ett befintligt system. Pumpen funkar väl bra, men jag har fått byta bägge cirkulationspumparna och växlarventilen redan..... det ena berodde på en spricka i en övertrycksventil.
Inställningarna är lite svårbegripliga för en lekman tycker jag, skulle vilja kunna ändra mer utan att skaffa nåt dyrt dataprogram.
Annars så är jag nöjd med min pump, åker volvo dessutom........
Brukar märka när pumpen har slagit ifrån i och med att varmvattnet försvinner, när pumpen slår över till bara elpatron så slutar den att producera varmvatten, vem kollar tiill sin värmepump dagligen??
 
i år har jag inte kollat min pump dagligen, men de 2 eller är det 3 tidigare åren har jag istprtsett kollat den dagligen (den står i tvätstugan, presis vid köket)
 
79:an skrev:
Inflikar bara lite, jag har en Thermia diplomat 16 installerad i nov 2003 till ett befintligt system. Pumpen funkar väl bra, men jag har fått byta bägge cirkulationspumparna och växlarventilen redan..... det ena berodde på en spricka i en övertrycksventil.
Inställningarna är lite svårbegripliga för en lekman tycker jag, skulle vilja kunna ändra mer utan att skaffa nåt dyrt dataprogram.
Annars så är jag nöjd med min pump, åker volvo dessutom........
Brukar märka när pumpen har slagit ifrån i och med att varmvattnet försvinner, när pumpen slår över till bara elpatron så slutar den att producera varmvatten, vem kollar tiill sin värmepump dagligen??
cirkpumparna, paja dom bara sådär, eller beror det på att dom jobba felaktig på nått sätt (fel inställt)
växelventilen, bytes den för att den läckte igenom / inte växla över helt (kan undvikas om man inte slår över på sommarlägen)

växelventiler & cirkpumpar är vär istortsett samma oavsett fabrikat på värmepumpen.
 
Cirkulationspumpen på varmasidan pajade pga en spricka i en övertrycksventil så den gick torr på nåt konstigt sätt eftersom det inte saknades vatten i systemet. Växelventilen läckte gick trögt så det läckte igenom. Pumpen på brine sidan däremot gick bara sönder sådär, skiftade motorenhet och har inte haft några problem sen dess. I min värmepump sitter det Wilo cirkpumpar, dock så har jag bytt varma sidan till en Grundfos pga att det inte fanns nån Wilo som passade hos Dahl , det skulle ta några dagar att få hem mitt i smällkalla vintern, så det blev en liknande och sen har jag inte bytt.
Reparatören som bytta vxlventilen sa att det är ett vanligt fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.