Hej!
Vi har ett timmerhus med isolerad betongplatta med golvvärme och där ytterväggar och tak kommer isoleras med träfiber/cellulosa, dvs diffusionsöppet. Är det okej att lägga stenull i mellanbjälklag mellan två våningar i huset, sett ur fuktsynpunkt? Huset kommer aldrig kallställas utan är uppvärmt året om.
Tacksam för svar!
 
Stenull är fukt- och vattenavvisande och kan varken ruttna eller mögla.
 
Tomture61
L liisagunnarsbo skrev:
Hej!
Vi har ett timmerhus med isolerad betongplatta med golvvärme och där ytterväggar och tak kommer isoleras med träfiber/cellulosa, dvs diffusionsöppet. Är det okej att lägga stenull i mellanbjälklag mellan två våningar i huset, sett ur fuktsynpunkt? Huset kommer aldrig kallställas utan är uppvärmt året om.
Tacksam för svar!
Antar att ö-våningen också är uppvärmd .
Finns lite olika isoleringstyper , Isover har produkter för ändamålet tex .
Stenull funkar på samma sätt , den är tyngre också (y)
Bäst vid ljud / stegljud isolering är dock sand , men att använda detta i ett trähus blir för tungt .
Cellulosa isolering är tätare än mineralull (y)
Att använda isolering i innerväggar och mellanbjälklag gör man för att dämpa lådljud .

Har lösull i mitt mellanbjälklag , ljudkomforten :thumbdown:
 
Ja precis, övervåningen är också uppvärmd. Har förstått det som att mineralull (dvs både glasull och stenull) INTE är att föredra när man isolerar timmerhus då man hellre vill ha ett organiskt material så som träfiber eller cellulosa (som vi kommer sätta innanför en vindpapp vi spänt upp innanför timret i ytterväggar och tak). Men i de forum och sidor jag läst på gäller detta då ytterväggar. Hittar inget om mellanbjälklag i timmerhus. Det kommer ju inte finnas någon ångspärr någonstans i huset. Tror ni det funkar med stenull med tanke på detta?
 
Tomture61
Innerväggar och mellanbjälklag har aldrig ngn form av broms / spärr för fukt .
Detta oavsett hur huset är byggt (vilka byggmaterial)
Det du ska koncentrera dig på är ljudkomfort .
Finns allt från att mellanbjälklaget hängs upp på gummidämpare , nedsänkt innertak med få upphängningspunkter , tätning så ljud ej kan transporteras via springor / hål . Tunga material är bra på att reducera ljudvågor .
 
Nej såklart har vi ingen ångspärr i mellanbjälklag, jag bara undrar över om isoleringen där i kan påverkas av att resten av huset är diffusionsöppet. Och om vi i så fall bör välja annan isolering är stenull. Ljuddämpning vill vi såklart få så bra som möjligt men min fråga gäller enbart fukt-perspektivet :)
 
L liisagunnarsbo skrev:
Nej såklart har vi ingen ångspärr i mellanbjälklag, jag bara undrar över om isoleringen där i kan påverkas av att resten av huset är diffusionsöppet. Och om vi i så fall bör välja annan isolering är stenull. Ljuddämpning vill vi såklart få så bra som möjligt men min fråga gäller enbart fukt-perspektivet :)
det är bara att köra. Ingen fara för diffusion iom att det är snarlik temperatur.
 
  • Gilla
liisagunnarsbo
  • Laddar…
I Installation skrev:
det är bara att köra. Ingen fara för diffusion iom att det är snarlik temperatur.
Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.