Hej.

På slutet nu så har rökgasfläkten haft lite svårt att starta när det är kallt. Fläktbladen snurrar nära nog utan motstånd så tror inte att det är ngt som de hakar upp sig på utan mest att motorn har det lite kämpigt i kylan med just starten. Ev. att den surrar lite mer än vanligt men svårt att säga.

Svart postlåda med rimfrost, fastspänd vid stolpe, snöig bakgrund, soligt vinterväder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Snökanon närbild med handtag och snöproduktion mot blå himmel och vintertid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad tror ni är problemet?
//J
 
Ett vanligt fel på enfas asynkronmotorer är kondensatorfel.
Lägre varvtal, svårstartade eller helt stillastående rotor är symptom på defekt driftkondensator.
 
E etompau skrev:
Ett vanligt fel på enfas asynkronmotorer är kondensatorfel.Lägre varvtal, svårstartade eller helt stillastående rotor är symptom på defekt driftkondensator.
Ok. Då får jag kolla efter eldningssäsongen på det känns det som, inte så långt kvar nu. Antar att kondensatorn mest behövs vid start och att det snurrar på utan den när den väl är igång?
 
S shs skrev:
Ok. Då får jag kolla efter eldningssäsongen på det känns det som, inte så långt kvar nu. Antar att kondensatorn mest behövs vid start och att det snurrar på utan den när den väl är igång?
Nej, den är inkopplad och används hela tiden när fläkten är spänningssatt. Den hjälper till att skapa ett förskjutet magnetfält som får rotorn att snurra.
 
E etompau skrev:
Nej, den är inkopplad och används hela tiden när fläkten är spänningssatt. Den hjälper till att skapa ett förskjutet magnetfält som får rotorn att snurra.
Tack. Får ge mig upp och plocka ner fläkten för att se om jag kan hitta några siffror för ny kondensator. Tack för hjälp och snabbt svar
 

Bästa svaret

Har haft samma fel 2ggr på 12 år. Kondensatorn går sönder av värmen. Du behöver inte ta ned fläkten. Lossa plattan på toppen så kommer du åt att byta. Köp en ”orginal” för typ 300kr eller motsvarande på Elfa eller liknande för 20-30kr

Svart plastlåda, kondensator, kablar, dammigt, utomhus, grön häck i bakgrunden, del av ventilationssystem eller motor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammal ventilationsanläggning med damm och smuts, ute av funktion, behöver rengöring, satt i grått väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kondensator med kabel på granitbänk. Teknisk utrustning, elektrisk komponent. CE-märkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på anordning med text, elektriska kablar, och dammiga svarta ytor, eventuellt mekaniskt eller elektroniskt sammanhang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Boggi och 3 till
  • Laddar…
p-pennan p-pennan skrev:
Har haft samma fel 2ggr på 12 år. Kondensatorn går sönder av värmen. Du behöver inte ta ned fläkten. Lossa plattan på toppen så kommer du åt att byta. Köp en ”orginal” för typ 300kr eller motsvarande på Elfa eller liknande för 20-30kr

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Men grymmans!! Tack!!
 
Får ringa exodraft imorrn för att se om det går att luska ut vilken modell det är. Alla märkningar är borta och den hittade instruktionen gäller alla modeller

Blir svårt att tyda märkningen :)

Slitet maskindel, rost, gängad bult, gul fibrig isolering, grå betong, industriell komponent, närbild, svart järn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Svarar mig själv igen :) Hittade denna så det kanske hjälper ngn annan som letar å

Teknisk dokumentation för skorstenfläkt, modeller, motorinformation, mått och företagslogo.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Följesedel med tekniska anteckningar, fakturauppgifter, kund- och företagsinformation, handskrivna noteringar om kondensatorer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

detta har jag beställt. Finns att beställa billigare om man googlar på beteckningen.

För info:
Jag klippte och skarvade kabeln, mycket enklare än att öppna motorn. OBS!! Stäng av strömmen innan annars blir det spännande.[/QUOTE]
 
Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Fick denna på posten idag om det är ngn annan som behöver byta på sin RSV012-4-1

Hand håller en kondensator, tekniska specifikationer synliga, grusig mark, kartonglåda, del av trämöbel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eldar idag så får nog bli till helgen den byts ut.
 
  • Gilla
martin43 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.