Har ett jobbigt men angenämt problem. Ska bestämma oss för vilken tomt vi vill ha men har drabbats av beslutsångest. Vill gärna ha lite input, synpunkter och motiveringar hur ni skulle valt.

Se tomtkartan nedan. Gula tomter är redan upptagna. Grå linjer/pilar är gång- och cykelväg, blå linje är bussgata. Infarten till området är matargatan i norr.
 
  • tomtkarta (Small).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Personligen skulla jag aldrig kunna tänka mig att bo så där inklämt, men det är jag det..
Hörntomter brukar ju vara de som går först, sedan tomerna i ytterkanterna. Om jag varit tvungen att välja hade jag tagit någon tomt som anslutit till så mycket grönområden som möjligt, som den längst upp till höger. Men man måste ju ha mer information än kartbilden för att kunna lämna ett vettigt svar. Hur ser framtida planerna ut; ska det byggas mer runtomkring? Och framför allt, hur ser det ut i verkligheten?
 
Hörntomten längst till vänster som är ledig kanske, veter mot ett grönområde som tydligen är populärt om man dömer av de som redan köpt tomter.
Alternativt högst upp till vänster bredvid den som redan är upptagen.
 
Hörntomten vid lekplatsen är mitt tips. Härligt för barnen att kunna springa direkt ut på lekplatsen. Inom någorlunda synhåll för föräldrar också. Nära till skola dagis, rimligt långt från den traffikerade bussgatan.
 
Fundera på hur ni vill ha solen. Vill ni ha kvällsol så går ju de tomterna bort som har skogen i väster. Vill ni ha en baksida mot söder som är skyddad så skall ni se till att ha vägen mot husets norrsida.

Tänk också på att insynsskydd i ett nybyggt villakvarter tar ca 10 år om man förlitar sig på växter....

Jag hade valt den rödmarkerade tomten. Här får ni en avskild baksida mot väster som har en öppning mot cykelväg och lekplats och som kommer ge er fina kvällar med sol i väst-nordväst. Er uteplats på husets baksida kommer att vetta mot söder-väster om kartan är så ritad förstås!

Barnen kommer ha nära till lekparken.
Ni slipper busslinjetrafik på er väg.
Ni har en bit till den stora vägens buller.
Ni har bara en granne. (Kanske inte positivt för alla...)

Lycka till i ert val och återkom gärna när ni bestämt er!
 
  • tomtkarta.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle ta den i samma länga som den Nisse har rödmarkerat men istället den längst ner, jag tycker det känns som den är lite mer avskild.... Har ni bestämt er??
 
Hur stora är tomterna ungefär? Lättare att planera och välja om man vet det. Jag tror också på den rödmarkerade utan att veta storleken.
 
Är kartan orienterad efter väderstrecken, dvs norr rakt uppåt?
 
Snailman
Ja

(utfyllnad, för att få tillräckligt många tecken... )
 
Jag gillar grannar. Det är trevligt och så slipper man klippa häcken / måla staketet på andra sidan.

Jag skulle tagit en med trädgård i syd, aningen sydväst läge.
 
Jag skulle tagit en tomt nära grönområde och gärna hörntomt. De gator som är utritade - hur mycket trafik blir det där, för det påverkar ju också valet. Det är ju skönt att kunna släppa ut barn ut att vara rädd att de ska bli påkörda.

Jag skulle nog ta den längt ned i samma rad som den Nisse markerat med rött. Om ni tar den Nisse markerat måste ju alla åka förbi ert hus, eller?
Eller ni kanske redan har bestämt er? Vad har ni valt?
 
Jag skulle ha valt antingen den nära lekplatsen för barnens skull. Men med tanke på solläget och få lite mer ostört läge så skulle det nog bli på raden där den rödmarkerade rutan är, gärna den i hörnet då. Har man egen tomt så kan man fixa en egen lekpark om det nu skulle vara viktigt.
 
Har man ett vanligt jobb med kontorstider så har man mest nytta av kvällssolen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.