Vi vill sätta taklister men har snedtak på en utav väggarna.....hur bär man sig åt? Är det ens möjligt att få det bra? Några speciella lister man kan använda?
 
Vi har taklister och snedtak. Tack och lov fixade snickarna det :)
 
Den taklisten jag köpte finns i både 90- och 135grader, dvs för rak vinkel resp 45grader sned.
Fast det var ett elände att gera det snyggt.
 
Lurvnos skrev:
Den taklisten jag köpte finns i både 90- och 135grader, dvs för rak vinkel resp 45grader sned.
Fast det var ett elände att gera det snyggt.
Vart köpte du listerna?
Jag hoppas ju att det finns något närmare än Katrineholm! (Bor i Skåne.)
 
Hej Snigel! Jag köpte listerna på Björka bygg här uppe i Kumla, strax söder Örebro, så det är lite långt bort för dig. Men jag tror knappast att de är något unikt som bara finns här.
Så här ser de ut, i en sådan besvärlig fog som det blir;
http://web.telia.com/~u19511076/bilder/listigt.jpg

Det är Moelven som tillverkar dem, se här:
http://www.moelvenwood.com/docs/listsortiment.pdf
Sidan 6, "Antik taklist" resp "Antik snedtaklist".
Moelven är en stor "drake" så du finner säkert listerna på närmare håll, om de faller dig i smaken.
 
Skitsnygga lister! Ska genast undersöka vart jag kan få tag på dem. Tack!
 
  • Gilla
Emerson Mejia
  • Laddar…
Kul!
Ett råd, köp en smygvinkel om du inte redan har en.
Dessa hörn driver den lugnaste till vansinne ::)
 
[länk]  pdf
Åh, det där var ju bra! Gapro har återförsäljare både på Bauhaus och Optimera i Malmö! :-D

Gera omöjliga lister är kul, det är ju en utmaning och man blir så nöjd när man lyckas. Annat är det med att måla tak.....eller slipa efter spackling....urk! Som tur är har jag gjort bägge idag och har bara målning av väggar, läggning av golv och uppsättning av lister kvar! :)
 
hoppas du såg bilden på sidan 17 så förstår du principen. dock så var ju detta inte snedväggar.
 
Man kan cirkla bort en triangel på baksidan av hålkälslister så får man dem att sitta perfekt mot snedtak. Man kör dem genom en bordscirkel så att på tunnaste stället lämnar endast en några millimeter.
På listen som kommer ner längs snedtaket mot väggen, måste man skära bort lite med kniven för att få det att passa.

Det vore säkert lättare att förklara med en bild, men det går att få det att passa.
 
  • Gilla
ch75 och 1 till
  • Laddar…
hejsan vill bara säga tack fär alla tipps.
 
Gammal tråd kanske... men många har nog problem med detta.
Jag har lagt upp en liten information om hur man använder en metod för att "snickra" till geringar på taklister.
Även för brutet tak och för snedtak.
Länken är här:
http://hvilaro.blogspot.com/2008/07/gering-taklist.html
 
  • Gilla
Brotorpet och 1 till
  • Laddar…
En gammal tråd men högaktuellt ämne :)

Börjar närma mig slutfasen på övre plan nu med listning både i alla möjliga vinklar, där hörnen garanaterat inte är 90 grader, tänker faktist vänta med listningen tills nedre planet är i ordningsställt just för att slippa tappa gnistan p.g.a utbrott :)

Som tur är så finns ju målarfog för att dölja mindre glipor om man inte är så tjinkig...

Att renovera ett äldre timmer hus där väggar buktar, väggar är snea, golv lutar är en påfrestande process...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.