Jag brukar ofta tänka hur bra det vore med en hantverkare inom familjen. Den känslan av att kunna få sin bror svänga förbi en helg och utföra ett certifierat jobb vore väl härlig.

Det jag skulle vilja fylla denna tråd med är berättelser där ni som är certifierade inom något särskilt område hjälpt t.ex. er gamla mor. På engelska tror jag man kallar det för wholesome moments. Det är mest för att vi alla ska få känna den där värmande känslan, och inte minst möjligheten för er som gjort tjänsten - chansen att berätta för alla.

Så berätta vad ni gjort, för vem, vad priset skulle ha varit för vanlig kund och det priset som era nära och kära fick.
 
S
Jag byggde och monterade ett kök i mina föräldrars fritidshus för 11 år sen. De fick betala materialet. Kök med blått skåp, vit kyl, diskho, diskmaskin, fönster och belysning. Rustik och hemtrevlig stil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774 och 4 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Jag byggde och monterade ett kök i mina föräldrars fritidshus för 11 år sen. De fick betala materialet.[bild]
Mmm ok det låter kanske en aning halvljummet i mina öron när de fick betala materialet. Inga rabatter eller så?

Vad för sorts hantverkare eller grosist av varor är du? Framgick inte direkt av inlägget vad du jobbar med till vardags.

Nu såg jag för övrigt att jag glömt skriva in en ordentlig rubrik. Visste inte riktigt vad jag skulle skriva så jag började bara med Era... Kanske borde stå Era mest godhjärtade gärningar.
 
  • Haha
sinuslinus
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Kanske borde stå Era mest godhjärtade gärningar.
Be en Moderator, att ändra rubriken.
 
  • Gilla
Jontha
  • Laddar…
S
J Jontha skrev:
Mmm ok det låter kanske en aning halvljummet i mina öron när de fick betala materialet. Inga rabatter eller så?

Vad för sorts hantverkare eller grosist av varor är du? Framgick inte direkt av inlägget vad du jobbar med till vardags.

Nu såg jag för övrigt att jag glömt skriva in en ordentlig rubrik. Visste inte riktigt vad jag skulle skriva så jag började bara med Era... Kanske borde stå Era mest godhjärtade gärningar.
Vem är du? Försöker du kränka hantverkare med den här tråden eller?
Ska man bjuda på sina pengar och sin tid för att det ska vara okej?

De fick ett platsbyggt kök av mig. Köksskåp under montering i en verkstad, blått och beige, ofärdig trä, verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Lantligt kök, blåa skåp, rostfri diskbänk, öppna hyllor, kopparbricka, ljusinsläpp från fönster, hemtrevlig stämning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
4774 och 17 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Vem är du? Försöker du kränka hantverkare med den här tråden eller?
Ska man bjuda på sina pengar och sin tid för att det ska vara okej?

De fick ett platsbyggt kök av mig.[bild]
Frågan nu är om du är en certifierad platsbyggtkökbyggare eller om du bara gjorde det för att du kan och ville hjälpa till.

Frågan kanske är helt fel för jag förstår antagligen inte poängen med tråden, eller iallafall inte just detaljen att det bara var certifierade personer som kunde skapa wholesome moments....
 
  • Gilla
LoweW och 1 till
  • Laddar…
S
MathiasS MathiasS skrev:
Frågan nu är om du är en certifierad platsbyggtkökbyggare eller om du bara gjorde det för att du kan och ville hjälpa till.

Frågan kanske är helt fel för jag förstår antagligen inte poängen med tråden, eller iallafall inte just detaljen att det bara var certifierade personer som kunde skapa wholesome moments....
Jag har inget gesällbrev i möbelsnickeri men det aldrig varit någon som frågat efter det.
Jag har i alla fall utbildning som båtbyggare, möbelsnickare och möbeldesigner. :D

6 år utbildning efter gymnasiet och så står man på snickerigolv varje vardag. :crysmile::love:
 
  • Gilla
4774 och 2 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Jag har inget gesällbrev i möbelsnickeri men det aldrig varit någon som frågat efter det.
Jag har i alla fall utbildning som båtbyggare, möbelsnickare och möbeldesigner. :D

6 år utbildning efter gymnasiet och så står man på snickerigolv varje vardag. :crysmile::love:
Helt klart ocertifierad.......din goda gärning räknas alltså inte. Men fint var det! Både snickeriet och handlingen.
 
  • Gilla
  • Haha
Bengt Larsson och 7 till
  • Laddar…
Jag kan nog också ha missuppfattat syftet med tråden. Först tänkte jag att det var ju en trevlig tråd! Sen verkar det som att skänkt arbetstid inte räcker för att man ska få känna att man hjälpt till, man måste tydligen skänka prylar också.
Jag avstår nog från att lägga in några bidrag, då även jag har den otrevliga ovanan att faktiskt be mottagaren av min hjälp att betala för materialet så står jag för arbetsinsatsen.
 
  • Gilla
mailatumi och 3 till
  • Laddar…
Jag tror det har blivit lite missförstånd här. Kränka hantverkare? Jag ville bara höra om fina ögonblick där ens föräldrar och syskon som man verkligen tycker om får hjälp av expertis. Jag kan väl också slänga ihop en soppa, men hur speciellt vore det inte om Jamie Oliver kom förbi och gjorde den för dig och dina vänner?

Så gärna fina ögonblick där någon som är certifierad eller äger något hjälpmedel som annars skulle bli svindyrt.

Kan slänga in ett eget ögonblick för att sätta tonen.

Min faster har aldrig riktigt haft pengar. Ensamstående mamma största delen av livet. Har alltid varit den som kommit ihåg födelsedagar och brytt sig om alla. Hon fick hoppa in i sina föräldrars kåk när de gick vidare. Huset var i stort behov av dränering. En systerson jobbade just med maskiner och grävning. När det såg som jobbigast ut ryckte han ut och fixade biffen. Betalt fanns inte på kartan att det skulle tas.
 
T ToRy skrev:
Jag kan nog också ha missuppfattat syftet med tråden. Först tänkte jag att det var ju en trevlig tråd! Sen verkar det som att skänkt arbetstid inte räcker för att man ska få känna att man hjälpt till, man måste tydligen skänka prylar också.
Jag avstår nog från att lägga in några bidrag, då även jag har den otrevliga ovanan att faktiskt be mottagaren av min hjälp att betala för materialet så står jag för arbetsinsatsen.
Syftet är att visa hur tryggt det kan vara att ha en hantverkare i sin närhet. Självklart är det bra att också skänka sin tid, men hur nice är det om man sen trycker upp en Ahlsell-faktura i nyllet på sin gamla mor? Men ok, man ska inte behöva skänka materialet - hoppas du förstår vad jag menar.
 
S
Nu kränkte du min mamma också genom att kalla henne gammal. :rofl:

Du kanske vill väl med din frågeställning men det känns lite som om det finns ett hantverkarförakt i botten. Vad jobbar du med själv?

Känslan blir att du vill ha svar som ”jag jobbar som städare och varje dag efter jobbet så åker jag hem och städar hos släkten.”
 
  • Haha
Jontha
  • Laddar…
Krilleman
Jag har gjort nästan allt i släktens alla boenden.

Men detta faller således också i skamvrån då alla fått betala sina egna materialval…
 
  • Gilla
YuGi och 3 till
  • Laddar…
Jag är inte certifierad så kan tyvärr inte dela med mig av alla goda gärningar åt släkt vänner och grannar.
 
B
raveper raveper skrev:
Jag är inte certifierad så kan tyvärr inte dela med mig av alla goda gärningar åt släkt vänner och grannar.
Samma här!

Men släkten/grannarna var glada i alla fall... trots att de fick betala för materialet.
 
  • Gilla
YuGi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.