Behöver komma åt en slang under min asko D5436. Men kan inte se hur jag kan öppna upp den. Lyckats lossa bakstycket och lokaliserat slangen, men skulle behöva blottlägga hela maskineriet.
Några tips på hur det går till på denna modell?
 
  • Innertak på vitvaror, mekaniska delar, spridd isolering, ledningar, instruktionsblad, potentiell reparation eller underhållssituation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
S Självdrängen skrev:
Behöver komma åt en slang under min asko D5436. Men kan inte se hur jag kan öppna upp den. Lyckats lossa bakstycket och lokaliserat slangen, men skulle behöva blottlägga hela maskineriet.
Några tips på hur det går till på denna modell?
Vilken av slangarna?
Allt (nästan) gå att fixa i detta läget.
 
A
Den går att vika i sär.
Sitter skruvar från insidan av diskutrymmet som man tar bort och hänger av fjädrarna till luckan, men det är ett jätte jobb att få tillbaka allt
 
  • Gilla
Självdrängen
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Vilken av slangarna?
Allt (nästan) gå att fixa i detta läget.
Det är en kort svart sak. Sitter med två klämmor. Lyckades dela den och vrida av den från fästena.

electroluxaren skrev:
Vilken av slangarna?
Allt (nästan) gå att fixa i detta läget.
Liten kort svart.
 
A
S Självdrängen skrev:
Det är en kort svart sak. Sitter med två klämmor. Lyckades dela den och vrida av den från fästena.



Liten kort svart.
enklast att ta ut motor och spolarmsväxlare samtidigt
möjligt att du får det enklare första ggn att dela mskinen
 
Har nu bråkat ett tag med min diskmaskin. Bytt div slangar i botten som mössen tuggat hål på.
Började få felkoden f11 och har efter det även bytt en tryckströmbrytare.

Men får fortfarande felet f11. Ibland slutar den att ta in vatten i maskinen. Den dränerar som den ska.
Trodde att det skulle vara tryckströmbrytaren som spökade men det sitter som sagt en ny där nu. (Är den sensorn som ska känna om det ör vatten kvar i maskinen, om jag förstått det rätt. Och den ska inte ta in mer vatten om det fortfarande finns kvar)

Är lite funderas över vad det nu kan vara för fel.
Någon som har erfarenhet av f11 fel?
"Bottenventilen" är rengjord och rensad från gammalt fett. Pumpvingen till dräneringspumpen går runt. Maskinen dränerar som den ska.
 
A
S Självdrängen skrev:
Har nu bråkat ett tag med min diskmaskin. Bytt div slangar i botten som mössen tuggat hål på.
Började få felkoden f11 och har efter det även bytt en tryckströmbrytare.

Men får fortfarande felet f11. Ibland slutar den att ta in vatten i maskinen. Den dränerar som den ska.
Trodde att det skulle vara tryckströmbrytaren som spökade men det sitter som sagt en ny där nu. (Är den sensorn som ska känna om det ör vatten kvar i maskinen, om jag förstått det rätt. Och den ska inte ta in mer vatten om det fortfarande finns kvar)

Är lite funderas över vad det nu kan vara för fel.
Någon som har erfarenhet av f11 fel?
"Bottenventilen" är rengjord och rensad från gammalt fett. Pumpvingen till dräneringspumpen går runt. Maskinen dränerar som den ska.
Å nivåkammaren till tryckströmbrytaren kemiskt ren?
 
electroluxaren skrev:
Å nivåkammaren till tryckströmbrytaren kemiskt ren?
Så gott jag lyckats. Spolat med högre tryck och slang. Kört diskprogram med bikarbonat och ättika. Försökt gno med piprensare och hett vatten.
 
electroluxaren skrev:
Å nivåkammaren till tryckströmbrytaren kemiskt ren?
Det var från början rejält med skit där.
 
A
S Självdrängen skrev:
Det var från början rejält med skit där.
Å kanalen ut till pressosteten är fortfarande ren?
 
electroluxaren skrev:
Å kanalen ut till pressosteten är fortfarande ren?
Jag börjar känna mig tveksam till det. Har nu försökt komma åt den kanalen och rensa. Har fått ut lite fett men den ger fortfarande f11.

Tips på hur man kommer åt den ordentligt?
 
  • Ett grått plastobjekt, troligen en komponent till en hushållsmaskin, med synlig gula detaljer inuti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
electroluxaren skrev:
Å kanalen ut till pressosteten är fortfarande ren?
Kan jag sätta tryckluft och blåsa den ren från pressostathållet?
 
A
S Självdrängen skrev:
Kan jag sätta tryckluft och blåsa den ren från pressostathållet?
Kan,men det brukar inte ge någon större effekt, varmvatten är bättre
 
Tog tryckluft till slut. Gick utmärkt och nu verkar allt fungera.
Tack för hjälpen.

Problemet löst:
F11 uppkom även fast diskmaskinen pumpade ut allt vatten. Fyllde ej på nytt vatten.
F11 avhjälptes med att göra rent kanalen till pressostaten/tryckströmbrytaren.
Felsökte bla genom att lossa pressostaten och starta diskprogram. Då fyllde maskinen vatten.
 
  • Gilla
Manberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.