Mac_attack
Tjo!

Någon som har tips på hur man kan/bör riva vävtapet? (ganska robust sådan)
 
S
Skär av den med en vass kniv. Sen är det bara råstyrka som gäller.

Kan vara värt att fukta den en aning för att den inte ska dela på sig i flera lager.

Om den sitter på tok för hårt kan en ångmaskin hjälpa, finns på jula bland annat.
 
  • Gilla
Mac_attack
  • Laddar…
Hej
Akta er bara, den kan släppa från sitt fäste. Jag köpte en ångmaskin på just Jula och den lossade i sitt fäste "kanske ett måndagsex" men varmt vart det. Jag lämnade tillbaka den snabbt och slet sedan med slip osv.
/B
 
Kanske/kanske inte OT.

Måste den bort?
Väv är utmärkt som underlag för hela väggar, om omålad så måla den (kan behövas spärr beroende på väv), slipa topparna och spackla.
 
  • Gilla
lopec
  • Laddar…
Mac_attack
tttomten TomasJor skrev:
Kanske/kanske inte OT.

Måste den bort?
Väv är utmärkt som underlag för hela väggar, om omålad så måla den (kan behövas spärr beroende på väv), slipa topparna och spackla.
Den är skadad i nederkant när golvlister togs bort (inför golvslipning) och flera plugghål, får nog ryka dessvärre.
 
Sätt upp renovering gips över så får du en ny jämn yta att jobba ifrån. Jag har precis gjort ett vardagsrum som hade vävtapet, gips var ett bra alt för mig.
 
  • Gilla
Mac_attack
  • Laddar…
Mac_attack
D Davidofsweden skrev:
Sätt upp renovering gips över så får du en ny jämn yta att jobba ifrån. Jag har precis gjort ett vardagsrum som hade vävtapet, gips var ett bra alt för mig.
Satte du den direkt över vävtapeten? Det luriga i vårt fall är att det är bakomliggande betongvägg.
 
:sweat:
Mac_attack Misacsson skrev:
Satte du den direkt över vävtapeten? Det luriga i vårt fall är att det är bakomliggande betongvägg.
Skär bort allt löst. Hugg av pluggar och liknande. Bredspackla! Är den omålad kan den behöva grundmålas med speciell grundfärg.
Alt. ring en målare, fixar det på nolltid.

Gå inte över ån efter vatten!:sweat:
 
Mac_attack Misacsson skrev:
Satte du den direkt över vävtapeten? Det luriga i vårt fall är att det är bakomliggande betongvägg.
Jag satte gips rakt över vävtapeten men har trä vägg bakom.
Känns som du får gå på dom andra råden i tråden.
 
Hur gjorde du tillsist Mac_attack?

Vi står inför samma uppgift. Vi tänker riva bort tapeten komma in till betongen, spackla och sen tapetsera. Vill ju ha en slät bakgrund att tapetsera på.,

Är detta att gå över ån efter vatten?

Joakim
 
Mac_attack
J OReilly J OReilly skrev:
Hur gjorde du tillsist Mac_attack?

Vi står inför samma uppgift. Vi tänker riva bort tapeten komma in till betongen, spackla och sen tapetsera. Vill ju ha en slät bakgrund att tapetsera på.,

Är detta att gå över ån efter vatten?

Joakim
Vi köpte en tapetångare på Clas Ohlson som vi tyckte underlättade mycket. Sedan köpte vi en spärr att lägga på betongen, därefter bredspackling och mycket tapetklister och en tjockare renoveringstapet.
 
Mac_attack Mac_attack skrev:
Vi köpte en tapetångare på Clas Ohlson som vi tyckte underlättade mycket. Sedan köpte vi en spärr att lägga på betongen, därefter bredspackling och mycket tapetklister och en tjockare renoveringstapet.
Tack för svar. Ska kolla upp Spärr. Men då slapp ni bredspackla vilket jag tänkte göra. Kanske bättre att finspackla lite och sen lägga Spärr för att sedan köra på med tapetklister och tapet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.