Hej! Ska börja renovera ett rum där under vävtapeten - som nu rivits bort - fanns puts och blåbetong. Huset byggt 1965. Väggarna skall sedermera målas med väggfärg.

Jag tänkte att jag låter putsen vara kvar och spacklar sedan områden där den fallit bort.

Testade att sätta upp en renoveringstapet med vanligt tapetklister - gick smidigt och lätt, fäste på alla plan.

Har ni tips eller synpunkter?

Ha en fin dag
 
  • Renoveringsrum med skadade väggar, dammsugare, ljuskrona, påbörjad tapetsering och parkettgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Mats-S
J OReilly J OReilly skrev:
blåbetong. Huset byggt 1965
Byggt 65 med blåbetong ... Då är det varning för radonstrålning. Vävtapeten som fanns tidigare har säkert stoppat en hel del av den strålningen.
Innan du går vidare bör du nog kolla upp det här med radonet och vad som är bäst att göra för att stoppa det. Kanske renoveringsgips är ett bra underlag som kan hindra strålningen?
 
H
Vad jag förstått så funkar inte ens speciell tapet avsedd för radon särskilt bra utan det kryper ut ändå. Viktigast åtgärden är att se till att ventilation är bra.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tack för ditt svar. Jo tanken har slagit mig också. Det finns ju något som kallas Radontapet: https://radonstop.se/produkt/rst-radonduk-med-reparationstapet/

Jag tror dock att vi blir av med radongasen avsevärt genom bra ventilering.

Tycker det finns lite skrivet från andra i samma situation.

Mats-S Mats-S skrev:
Byggt 65 med blåbetong ... Då är det varning för radonstrålning. Vävtapeten som fanns tidigare har säkert stoppat en hel del av den strålningen.
Innan du går vidare bör du nog kolla upp det här med radonet och vad som är bäst att göra för att stoppa det. Kanske renoveringsgips är ett bra underlag som kan hindra strålningen?
 
H halj skrev:
Vad jag förstått så funkar inte ens speciell tapet avsedd för radon särskilt bra utan det kryper ut ändå. Viktigast åtgärden är att se till att ventilation är bra.

#5

Vi hoppas, testar och ser. Generellt ganska låga halter (450) efter 10-dagars mätning i ett hus som har nästintill obefintlig ventilering. Dessutom obebott i dryga året när mätningen genomfördes.
 
Mats-S
J OReilly J OReilly skrev:
Det finns ju något som kallas Radontapet: [länk]
Den verkar faktiskt riktigt vettig, kan vara värt att satsa på för att slippa problem i framtiden :thinking: Googla lite seriöst på produkten och se vad andra tycker om den.

Jag googlade lite snabbt och den radonduken verkar användas ganska frekvent för att lösa liknande radonproblem som ditt, tror absolut inte att det är någon bluff. Se det som en investering i huset, kan även göra en framtida försäljning lättare när du kan visa på att du seriöst motverkat radon i huset. Blå lättbetong är som ett rött skynke för många husköpare :sweat:
 
H
J OReilly J OReilly skrev:
#5
Vi hoppas, testar och ser. Generellt ganska låga halter (450) efter 10-dagars mätning i ett hus som har nästintill obefintlig ventilering. Dessutom obebott i dryga året när mätningen genomfördes.
Vi låg kring 400 i sovrummen i vårat lättbetongshus. Med ny ventilation, FTX, så ligger vi under 200 i alla rum. Skulle kunna ventilera mer och sänka ytterligare men tycker att det blir för mycket ljud från ventilationen då.
 
Mats-S Mats-S skrev:
Den verkar faktiskt riktigt vettig, kan vara värt att satsa på för att slippa problem i framtiden :thinking: Googla lite seriöst på produkten och se vad andra tycker om den.

Jag googlade lite snabbt och den radonduken verkar användas ganska frekvent för att lösa liknande radonproblem som ditt, tror absolut inte att det är någon bluff. Se det som en investering i huset, kan även göra en framtida försäljning lättare när du kan visa på att du seriöst motverkat radon i huset. Blå lättbetong är som ett rött skynke för många husköpare :sweat:
jag håller helt med dig
H halj skrev:
Vi låg kring 400 i sovrummen i vårat lättbetongshus. Med ny ventilation, FTX, så ligger vi under 200 i alla rum. Skulle kunna ventilera mer och sänka ytterligare men tycker att det blir för mycket ljud från ventilationen då.
Låter ju helt rätt! Har du rör ut i varje rum som slingrat sig genom betong och annat. Aggregatet på vinden? Tipsa gärna om bra leverantör! :)

Ändå intressant att vi hade liknande värden men att vårt hus är blåbetong. Skulle tänka mig att det var mångt mer med blåbetong?
 
Mats-S
J OReilly J OReilly skrev:
liknande värden men att vårt hus är blåbetong
Även eventuell markradon kan påverka stort.
Vi har hus med torpargrund i ett område med markradon. Ligger en tätduk på marken under hela huset. Ventilationen är FTX, så våra värden är låga efter dom åtgärdena. Man skulle även kunna sätta in mekanisk ventilation under grunden, men som vi ser det så behövs det inte just nu.
 
Mats-S Mats-S skrev:
Även eventuell markradon kan påverka stort.
Ventilationen är FTX.
Nöjd med FTX? Verkar ju vara den bästa investeringen du kan göra i ett första skede. Förser den dig med värme också eller har du annan källa till uppvärmning i huset?
 
Mats-S
J OReilly J OReilly skrev:
Nöjd med FTX? Verkar ju vara den bästa investeringen du kan göra i ett första skede. Förser den dig med värme också eller har du annan källa till uppvärmning i huset?
Mycket nöjd med den, ger bra ventilation och bra luftmiljö. Men det räcker inte som enda värmekälla, vi har en LLVP som huvudkälla. Vi kör ingen elektrisk extravärme på vår FTX, utan LLVP gör det jobbet billigare och bättre. Men FTX klarar att värma inluften via sin värmeväxlarfunktion till en temperatur så att man slipper kallras från luftventilerna.

Finns ett antal trådar här på forumet om FTX och LLVP :)
 
J OReilly J OReilly skrev:
Hej! Ska börja renovera ett rum där under vävtapeten - som nu rivits bort - fanns puts och blåbetong. Huset byggt 1965. Väggarna skall sedermera målas med väggfärg.

Jag tänkte att jag låter putsen vara kvar och spacklar sedan områden där den fallit bort.

Testade att sätta upp en renoveringstapet med vanligt tapetklister - gick smidigt och lätt, fäste på alla plan.

Har ni tips eller synpunkter?

Ha en fin dag
Min erfarenhet av att måla på tapet uppsatt med vanligt tapetklister är att det kan bubbla och släppa en del. Jag har fått tipset att använda vävlim istället när jag gjort samma manöver som du. Dock ska jag säga att jag inte är ngn expert så du kanske ska vänta in ett par svar till innan du åker och köper nytt lim.
 
H
J OReilly J OReilly skrev:
jag håller helt med dig


Låter ju helt rätt! Har du rör ut i varje rum som slingrat sig genom betong och annat. Aggregatet på vinden? Tipsa gärna om bra leverantör! :)

Ändå intressant att vi hade liknande värden men att vårt hus är blåbetong. Skulle tänka mig att det var mångt mer med blåbetong?
Det är samma sak, blå lättbetong. Aggregat i källaren, upp i en garderob på bottenvåning. En del i taket fick döljas med en låda. Sen upp i golv och ut på sidovind på övervåningen. Så på det stora hela förlorade vi en garderob och fick en låda i taket i hallen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.