Fulkemisten
Ok gjorde en ny mätning under vintern. Bättre men inte bra. Landade på 110 Bq/m3. Kanske blir att ta tag i det här. Samtidigt var det högsta värdet 240 Bq/m3 i ett rum och de andra låg på 50-90. Vad säger församlingen, åtgärda eller låta bli?
 
D
Du har ju ett medelvärde godkänt för Sverige. Inte för Norge, men där bor du inte. I framtiden kan det kanske bli en gräns på 100 i Sverige också.

Jag personligen hade nog försökt få dit en fläkt. Även om det inte kan motiveras på helt rationell grund.
 
Fulkemisten
D datja skrev:
Du har ju ett medelvärde godkänt för Sverige. Inte för Norge, men där bor du inte. I framtiden kan det kanske bli en gräns på 100 i Sverige också.

Jag personligen hade nog försökt få dit en fläkt. Även om det inte kan motiveras på helt rationell grund.
Men exakt så jag tänker också. Det kan inte motiveras på rationell grund.
 
D
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Men exakt så jag tänker också. Det kan inte motiveras på rationell grund.
Jag har inte satt mig in i hur din grund ser ut. Jag ägnade en helg åt att få till detta för ett antal år sen. Kostnaden var inte stor. Men jag kunde ventilera utifrån eftersom jag har krypgrund.
 
Fulkemisten
D datja skrev:
Jag har inte satt mig in i hur din grund ser ut. Jag ägnade en helg åt att få till detta för ett antal år sen. Kostnaden var inte stor. Men jag kunde ventilera utifrån eftersom jag har krypgrund.
Kan ventilera innifrån då jag har platta på mark med två dränslangar i makadamen under denna. Åldersbeständig plast mellan två av lagren i cellplasten under betongplattan. Så egentligen bara frågan om huruvida en fläkt som skapar undertryck är värt det vi de här låga värdena.
 
Fulkemisten
D datja skrev:
Jag har inte satt mig in i hur din grund ser ut. Jag ägnade en helg åt att få till detta för ett antal år sen. Kostnaden var inte stor. Men jag kunde ventilera utifrån eftersom jag har krypgrund.
Nej kostnaden blir inte stor. Det är mer orken som ska till. Har räknat med kanske 4 lax och 20 h.
 
D
Fulkemisten
D datja skrev:
Köp en Östberg med DC-drift så du kan effektreglera enkelt. Sätt dit in i något rör och led ut gasen. Låter som att du egentligen vill. Det är kanske därför du har mätt.

Så här gjorde jag, förresten. (Det ser snyggare ut i dag än på bilderna.)

[länk]
Så DC är det man ska ha? Vad är skillnaden mot AC eller EC?
 
D
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Så EC är det man ska ha? Vad är skillnaden mot AC eller DC?
EC är DC om jag minns rätt. Alltså likström. Dessa har, fick jag lära mig när jag läste på, mildare elektronikhantering än växelströmsfläktar, kräver inga dyra externa tyristorer för att regleras ner (finns en liten plastskruv i kopplingsdosan på min fläkt där man ställer in varvtalet) och de sägs hålla längre än AC. Man vill ha en överdimensionerad fläkt som går långsamt hellre än en klen som varvar högfrekvent.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.