Jag har ett par garderober inskruvade i en vägg ståendes på vad som ser ut att vara en gemensam sockel. Jag tänker att det måste ju samlas mycket damm och annat skit bakom och under garderoberna genom springorna som finns. Samtidigt verkar det inte finnas nåt enkelt sätt att komma åt och städa skrymslena utan att skruva bort garderoberna från väggen och lyfta bort de från sockeln helt och hållet?

Känns som ett oerhört jobbigt och onödigt sätt bara för att städa ett par garderober? Det är ju inte nånting man bara behöver göra en gång precis.
Några tips på vad man kan göra förutom att riva rubbet och installera garderober med skjutdörrar?
 
Låt det vara, blir möjligvis lite damm och tolkar att du inte kan se det.
Eller har du något annat syfte med att rengöra?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Låt det vara, blir möjligvis lite damm och tolkar att du inte kan se det.
Eller har du något annat syfte med att rengöra?
Har sett ett par kryp i närheten och är rädd för att de gjort sig hemmastadda där. Kan inte se det, men vill också stilla ”oron”. Känns ju helt barockt att inte kunna rengöra där av alla ställen. Det gäller ju förvisso delar av köket också som också är ”inbyggda”, men det är en annan femma.
 
Redigerat:
Ett kryp ? Hela ditt hus är fullt av kryp som du inte ser, dom kommer fram på natten. Så bry dig inte, förrän det börjar svärma av dom. Då blir det sanering av någon annan. Bara en kort fråga, vet du vad husmors mardrömmar är , finns 3 st.
 
Brukar du skruva loss golvlisterna med för att dammsuga bakom dem?
 
J jonaserik skrev:
Ett kryp ? Hela ditt hus är fullt av kryp som du inte ser, dom kommer fram på natten. Så bry dig inte, förrän det börjar svärma av dom. Då blir det sanering av någon annan. Bara en kort fråga, vet du vad husmors mardrömmar är , finns 3 st.
Visst är det så, men å andra sidan underlättar det ju något oerhört att hålla nere antalet genom att kunna städa alla vrån och skrymslen.
 
Fast kryp trivs överallt och inte enbart under garderober. Har du inte sett nå speciellt mycket kryp så har du antagligen inga av sådan art som borde bidra till dylik städiver. Jag har rivit en del platsbyggda garderober i mitt hus och det har inte funnits nå speciellt under dem.
 
Vi har ett flertal garderober och frugan har aldrig nämnt om att dammsuga under. Det normala är att dom är väggfasta. Bara lösa som går att flytta på, är visst mest så i hyreslägenheter numera
 
  • Gilla
12kvadrat
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Brukar du skruva loss golvlisterna med för att dammsuga bakom dem?
Nej, men du dammsuger ju längs med listerna och det kan du göra när som till skillnad från inbyggda ting.

Jag försöker inte överdriva nånting, utan bara hitta en lösning på vad jag uppfattar som ett problem.
 
Nej det du gör är att du skapar dig ett problem som du vill lösa.......
 
Är det en platsbyggd underdel till garderoberna blir det att riva bort dem.
Så du får väga det mot ditt problem med småkryp.
Min fru brukar ropa ned mig i källaren när en av de större husspindlarna sitter på en vägg, 5-6 cm benomfång, men dödas aldrig. Hon tror att den släpps ut, men de få stackarna får bo i min snickarbod.:D
 
J jonaserik skrev:
Bara en kort fråga, vet du vad husmors mardrömmar är , finns 3 st.
Om inte TS vill veta så vill jag.:)
 
M Myckling skrev:
Om inte TS vill veta så vill jag.:)
1 Vi börjar med att under och bakom spisen blir en hel del skräp och spisen tas sällan fram.
2 Kylskåpet som står inklämt i ett hål och fullt med varor, dras aldrig ut, mer än i extremfall av städning
3 Frysskåpet är exakt lika som kylskåpet
Fråga mig inte hur jag vet det med frys och kyl
 
  • Gilla
Myckling
  • Laddar…
H
H hapazard skrev:
Brukar du skruva loss golvlisterna med för att dammsuga bakom dem?
Är man väldigt allergisk så finns det personer som måste dammsuga bakom lister, även taklister.
 
Det är ju detta som är en av fördelarna med fasta garderober jämfört med löst stående. Ingen dammsugning bakom eller under.

Strunta i att dammsuga. Eventuellt kan du rapportera till din fru att du dammsugit, då det är ytterst svårt att kontrollera efteråt och knappast gör någon skillnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.