Vi har nytt kök och fick nyss fakturan för elarbetet. Själva arbetskostnaden verkar rimlig, men materielkostnaden tycker vi verkar hög:

Lista på elmaterial med antal, typ och pris.
Moms tillkommer dessutom på detta!

Vad som installerats:

Ett gäng vägguttag

Två ledlampor i taket (downled) + strömbrytare (dimbart)

Kabel till ugn etc som nu sitter på annan plats.
 
Vad kostar materialet om du tittar t.ex. hos elbutik.se?
Är det stor skillnad mot din faktura skulle jag bestrida materialdelen.
 
Väldigt beroende på vilka modeller du använt. Standardgrejor säg 2-3000 för alla uttagen, brytare och hörnbox. dimmer kan kosta alltifrån några hundralappar till tusenlappar beroende på modell, kvalitet och funktion. Downled likaså inkl drivers.

Så det är nog inte billigt men KAN vara rimliga priser beroende på exakta artiklar. Behöver mer spec med andra ord :)
 
  • Gilla
lob
  • Laddar…
Kräv att få en specificerad faktura på all material, att klumpa ihop allt som de gör innebär ju att det blir väldigt svårt att jämföra priser. Men priset verkar högt, antagligen har de någon variant av listpris från grossist som de blåser dig med.
 
Det låter väldigt dyrt. Plockade precis ihop material (ej installationsmaterial, utan endast apparater och diverse 12-V hide a lite belysning, trafos, spotlights, brytare, uttag osv) från elbutik till en hel attefallare, landade på 5000 kr. Schneider Exxakt rakt igenom. Det du fått låter väldigt dyrt, ytterligare en lirare som försöker blåsa folk med Ahlsells prislistor? Det är bara att vägra betala, ocker är inte tillåtet. man kan absolut acceptera 10-15% påslag för material.

Sen undrar jag vad "vägguttag" avser, då han redan listat 1-vägs, 2-vägs och 3-vägs hörnbox. Vad mer finns det? Antal är inte specificerat heller. Begär komplett lista, det där ser slarvigt ut.

/S
 
L lbgu skrev:
Kräv att få en specificerad faktura på all material, att klumpa ihop allt som de gör innebär ju att det blir väldigt svårt att jämföra priser. Men priset verkar högt, antagligen har de någon variant av listpris från grossist som de blåser dig med.
Vi väntar nu på svar från elektrikern.
 
  • Gilla
Kane
  • Laddar…
Är fakturan specad exakt som det du klippte in?
 
  • Gilla
davveno1
  • Laddar…
Specificerade kostnader har kommit. Jag har inte hunnit kolla närmare, men min fru säger att det inte ser orimligt ut.
 
Om det är de saker du nämner så låter det orimligt. Visserligen kan en downlight kosta vad som helst från 100 kr - 10 000 kr, utan att det är en blåsning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.