Vi håller på att flytta ut poolpumpen och sandfiltret från källaren till trädgården.

Idag har vi grävt ett hål där den nya poolhuset ska stå. Hålet är 2,5x1,5 meter och 50 cm djupt och ska fyllas med makadam, sättsand och betongplattor.

Det finns inget bra sätt att ansluta till en spillvattenbrunn, vad har jag då för alternativ?

Kan jag använda makadamgrunden som en stenkista vid backspolning? Eller kan jag delvis fylla utrymmet med stenkistor av hårdplast istället för makadam? Eller bör jag gräva en stenkista vid sidan om eller längre bort?

Hur gör ni när ni backspolar?
 
  • Trädgårdsarbete, kamera, grävd grop, ritningar på mark, spade, räfsa, soffa, fat, bygghjälm, katt, svart låda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om hålet är grävt intill husgrunden skulle jag inte vilja spola ut stora mängder vatten där i onödan, led bort vattnet några meter till en stenkista.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Jag tömmer allt i dagvattenledningen.
 
  • Gilla
  • Wow
Christoffer L och 2 till
  • Laddar…
T
Regnvattentunna som jag sen vattnar med.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Du kan inte spola ut vattnet så nära huset. Det är för mycket vatten så nära grunden och det skulle sannolikt inte rinna undan tillräckligt snabbt häller.

Klorerat vatten till dagvatten eller avlopp brukar inte vara tillåtet (om det är viktigt att göra rätt). Minst sämst är antagligen att ha en slang (köp mjuk pvc i rätt längd och limma på en unionskoppling så kan du ansluta snabbt och enkelt). och sedan leda ut vattnet vid backspolning på gräsmattan.

För egen del kör jag ut det på gatan => dagvattnet.
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Jag kör ut det i trädgården bara.

/W
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
På gräsmattan.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Rätt ut i grusbädden runt/under poolen. Oftast försvinner det i marken, men om jag backspolar väldigt mycket eller hösttömmer tar dräneringspumpen hand om det och skickar iväg det längre ner i ett dike i tomtgränsen.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Idag kom min bättre hälft på en smart sak. Hon föreslog att vi backspolar ut vattnet under vår nergrävda studsmatta. Där finns det gott om plats och där förstör den varken husgrund, gräs, buskar eller träd och vattnet hinner smutsas ner innan det blir en del av grundvattnet.

Jag behöver bara gräva 4-5 meter för att lägga ner ett rör under marken.

Men idag har det varit så lerigt så idag har grävarbetet stått stilla.
 
  • Grävd grop, jord, trädgårdsredskap, spadar, skottkärra, grönska, utomhus arbete, anläggning eller trädgårdsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blå isolerad slang mot grön häck, lätt snötäckt mark och betonggolv, utomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
O
Min erfarenhet är att poolvatten inte förstör gräset, utan tvärtom. Jag backspolar rätt ut på gräsmattan, och där är gräset snyggast på hela tomten! Det försätter ju iofs att man inte kör saltvattenspool :thinking:
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
O Odur skrev:
Min erfarenhet är att poolvatten inte förstör gräset, utan tvärtom. Jag backspolar rätt ut på gräsmattan, och där är gräset snyggast på hela tomten! Det försätter ju iofs att man inte kör saltvattenspool :thinking:
Jag har saltvattenpool (saltklornator) och kör alltid ut vatten från backspolning på gräsmattan - det är inga problem alls, gräset är minst lika fint där som på andra delar av gräsmattan.
 
Dagvattnet är väl ändå det bästa? Markförhållanden kan förhindra utspolning på annat håll.
 
Vi kör det till dagvattenledningen. Känns som det bästa alternativet.
 
O
S synpunkter skrev:
Jag har saltvattenpool (saltklornator) och kör alltid ut vatten från backspolning på gräsmattan - det är inga problem alls, gräset är minst lika fint där som på andra delar av gräsmattan.
Intressant! Jag var övertygad om att det skulle bli som efter Romarnas härjningar i Karthago ;)
 
O Odur skrev:
Intressant! Jag var övertygad om att det skulle bli som efter Romarnas härjningar i Karthago ;)
De flesta växter klarar ganska mycket salt, tänk kustnära områden med svall från havet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.