gar-bo eller ej kolla deras hemsida vilka som är medlemmar,där har jag precis varit och kollat mina 2 favoriter.(dit hör ej ovanstående företag)
 
pejida, var ska ni bygga?
 
Benjib: I Karlstad
 
jag står och väljer mellan uggaln 159, björkliden favoriit 1/12 plans, kvadraten 11/2 pland, dlahus källviken och så fiskarhedens sidensvansen.

Ungefär så här ser det ut: sidensvamsem byggsats ekl. grund ´700000,
källviken självbyggarsats 950 000 klimat leverens 1100 000 villa leverns 1300000
Kvadraten material sats 1 000 000, nf 1900 000
björkliden nf 1300 000 helt klart billigast, men minst och lkite tråkig. inge klar övervånign så huset är för litet för oss utan den.
men platta under gips ingår, + grund och golvvärme.

lite råd?
 
Hej Pejida.

Är du säker på att det ingår 80 cm markfylle?
Enligt den husförsäljaren på LB-hus jag har varit i kontakt med ingår endast 20 cm (makadam) under plattan.
Skall det fyllas upp med fylle under skulle detta kosta extra.
 
När vi byggde vår LB-hus för 1,5 år sedan ingick ca 80 cm sand+makadam. Fast de kan ju förstås ha ändrat villkoren.
 
pejida skrev:
Ja, här kommer den, min dator är knäpp så jag kunde inte tillägga text på bilden men bänkskåpen mot yttervägg är utflyttade 15 cm till förmån för en hylla i liv med fönsterbänk eftter hela väggen (att ha färska kryddor på eller vad som helst, mest som en mysig detalj)
3 st 80 hurtsar med 3 lådor i varje ger rejält med förvaring,
rektangulär häll 80X40 mitt i två 80 hurtsar med 80 kåpa,
2 st långsmala "gluggar" ut mot hall gör köket lite luftigare samt att man får kontakt med hallen från matlagningen,
Det outnyttjade hörnet mot v-rum får bli en infällt vedförråd under bänkskivenivå,
samma ställe fast ovan bänkskiva blir en infälld nisch med jalusi, praktiskt ställe för kaffekokare, brödrost etc.
"stapel brevid detta hörn med infälld Ugn/micro och ev. espressobryggare, lådhurts under allt detta, skåplucka över allt detta.
en STOR rejäl ho (kan nån förklara för mig varför man ens tillverkar den där lilla brevid en halvstor?)
Hörn med "halvkarusell"
Side-by-side kyl/frys

Vad tror du ylven? ;)
Jag har försökt titta på din ritning och har några kommentarer. (Är själv precis på gång att köpa ett Basic #3)
- Ska du ha diskhoarna mot hallen? Är det inte trevligare att ha ett fönster ovanför diskbänken?
- Har du ställt kyl och frys längst bort (hur ska man förklara det, längst ner till höger kanske?) Känns som dom kommer för långt bort
- Skitsmart lösning med vedförrådet, det gillade jag skarpt!
 
Diskho ÄR placerad under fönster, det är hällen som är placerad mot hall med kåpa mellan "gluggarna" mot hall. Side by side längst ner till höger och i detta lilla kök blir avstånden knappast några problem.
Notera också att bänkskåpen mot yttervägg är indragna så framkant livar med den djupa side by side kyl/frysen alltså plats för en "fönsterbänk efter hela väggen med plats för kryddväxter etc.
Kul att du gillade lösningen. Har varit inne i ett Basic 4 och jag tyckte köket kändes större än på ritning, v-rum dock litet (även utan trappen i beaktande) men med denna lösning känns nog både kök och v-rum större.
 
Anders 11 skrev:
Hej Pejida.

Är du säker på att det ingår 80 cm markfylle?
Enligt den husförsäljaren på LB-hus jag har varit i kontakt med ingår endast 20 cm (makadam) under plattan.
Skall det fyllas upp med fylle under skulle detta kosta extra.

I vårat kontrakt som vi tecknade 30/6-07.Står det att det ingår 1200kg sand/grus per kvm betongplatta + 300kg makadam per kvm platta,alltså 1500kg/per kvm...Hur mycket det blir i höjd vet jag ej?? Vet att dem använder "lite" av massorna utanför/runtom huset också...Vi har tyvärr inte kommit igång med "byggandet" än, har sprängt "själv" och håller på att fixa till schaktbotten..Uppgiften jag fick av LB-hus arbetsledare jag talade med, var att den färdiga schaktbotten jag själv gör ska ligga ca 70cm under det framtida färdiga golvet..Sedan sa han att då räcker LB-hus massorna + lite fyll mot grunden...

MVH/Baritz
 
Efter lite googlande när grunden lades till vårat hus så är densiteten ungefär 2ton/m3 packad makadam. Vet inte hur det ligger till med grus men de har nästan samma densitet opackat så det rör sig om hur välpackat det blir, men jag tror inte man är helt fel ute om man räknar på 2 ton/m3 där också.

Det intressanta i detta ämne är att husleverantörerna anger i cm men senare så står det ofta i ton/m2 i kontrakten, i slutändan så är det i ton man betalar.

Så 1,5ton/m2 ger teoretiskt 0,75m uppfyllnad, sen ska man dock räkna med att de oftast fyller en meter utanför plattan men man får fortfarande bara ett antal ton per kvadratmeter platta dvs att det kommer bli betydligt mindre fyllnadsmaterial per kvadratmeter.

Så om du har en 10x10m (100m2) platta så kommer man få 150ton fyllnadsmaterial. Då det ska fyllas en meter utanför blir det 12x12m (144m2) vilket i sin tur ger 1,04 ton/m2 vilket ger 0,52m.

Summan av det hela är att det kan löna sig att kolla vad som står i kontraktet, det är det som kommer gälla. Vad säljaren säger spelar ingen roll, förhoppningsvis är kontraktet till din fördel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.