Jag har aldrig fattat det där med att man får "ljusare längre tid på dagen" - om typ två veckor är det ju ändå ljust den tiden på dygnet som sommartiden nu bjudit oss på. Samma sak på vintern, det blir ju ändå skitmörkt tids nog. I höstas var jag helt urspårad i flera veckor efter omställningen, och i morgon kommer jag att vara halvdöd pga den förlorade timmen.

Jag röstar på normaltid året om, jag tycker att det är en bra princip att solen står "typ i söder" kl 12 på dagen.
 
  • Gilla
GlennB och 3 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Jag uppskattar att vi har tidsomställning - för mig är det ljuvligt att kvällarna är ljusa här i Stockholmstrakten under den tid på året (inte så många veckor) som det går att sitta utomhus länge OCH jag uppskattar också att solen går upp kl 08:43 och inte 09:43 när det är som minst dagsljus.

Men av ren nyfikenhet - ni som säger att ni lider inte bara i dagar utan i veckor efter en omställning - reser ni aldrig nånsin från en tidszon till en annan? Behöver inte vara långt bort, Helsingfors är rätt nära och London likaså.
Gör det verkligen så stor skillnad om det är ljust till 23 istället för 22 när det är sommar?
 
engs
När barnen var mindre var det som besvärligast med tidsomställningen, vi har ganska bra rutiner med deras sovtider etc. vilket närmast straffat sig 2ggr / år då det tagit några dygn att få de i fas igen. Nu när de är lite större går det enklare. Om de kliver upp kl 5 isf 6 på söndag morgon så är de mer självgående.

Annars är jag nöjd bara man väljer det ena eller det andra. Även om jag inte direkt lider några större men av nuvarande situation numera.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Maria T
P Prodigys skrev:
Gör det verkligen så stor skillnad om det är ljust till 23 istället för 22 när det är sommar?
Nej, inte så mycket skillnad att just det motiverar omställningen, men det är betydligt trevligare med solnedgång kl 20:37 (som det kommer att vara den 29 april) än 19:37 eftersom det då går att utnyttja kvällarna till promenader, cykelturer, fotboll och andra uteaktiviteter. Samma gäller givetvis i slutet av augusti.
 
Maria T Maria T skrev:
Nej, inte så mycket skillnad att just det motiverar omställningen, men det är betydligt trevligare med solnedgång kl 20:37 (som det kommer att vara den 29 april) än 19:37 eftersom det då går att utnyttja kvällarna till promenader, cykelturer, fotboll och andra uteaktiviteter. Samma gäller givetvis i slutet av augusti.

Själv tycker jag om att det blir mörkt ute om kvällen. Naturen har en del vackert att bjuda i mörker, inte minst stjärnhimlen. Efter 14 timmar i ljus är det nice med iaf någon timme med mörker.
 
  • Gilla
Mnbvcxz och 3 till
  • Laddar…
Mats-S
P PappasHammare skrev:
Solen borde nuförtiden stå som högst mitt på den vakna tiden på dygnet. Idag så är samhället normalt vaket mellan 0600 och 2200
Jo du ... så du tror det verkligen :crysmile:
Jag kan upplysa dig dom att majoriteten av Svenskar har inte dom tiderna, majoriteten går upp senare och somnar senare. Vi har nämligen något som kallas "jobba hemifrån" numera, så man kan lugnt sova några timmar extra, och stream extra på kvällen/natten.

Men "tidstalibanerna" har väl inte upptäckt den möjligheten ännu :cry:
 
  • Gilla
Rikard_Sa
  • Laddar…
Mats-S
P PappasHammare skrev:
I Sverige har solen aldrig stått i zenit.
Möjligtvis när Sverige var en del av Pangea.
Men du förstår helt uppenbarligen vad jag avser. Jag använde den felaktiga "folkliga" tolkningen av zenit, dvs den tid på dygnet då solen står som högst över horisonten på den plats som du befinner dig på.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Zenit :
"Zenit är den tänkta punkt på himlavalvet som befinner sig rakt upp från betraktaren, med andra ord 90° över astronomiska horisonten (se bild).[1] När solen står i zenit (vilket bara kan inträffa mellan vändkretsarna) skiner solstrålen rakt ned och då kastar exempelvis en flaggstång ingen skugga. Vilken punkt som är zenit varierar alltså med var på jorden man befinner sig.
Ordet kommer ursprungligen från den arabiska frasen سمت الرأس (samt ar-ras) som betyder "ovanför huvudet".[2]"
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Mats-S
P Prodigys skrev:
Gör det verkligen så stor skillnad om det är ljust till 23 istället för 22 när det är sommar?
Inte ett skit gör det. däremot blir mornarna betydligt mörkare på vår och höst ....
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
"Man ställer fram klockan när man ställer fram trädgårdsmöblerna"
Jag har aldrig fattat den där minnesregeln. På hösten ställer man ju in trädgårdsmöblerna och på våren ställer man tillbaka dem ut.
 
  • Haha
David Wallin
  • Laddar…
Själv har jag landat i att jag ska sluta säga "sommartid". Jag använde redan tidigare det korrekta "normaltid" för det som ofta kallas "vintertid", men nu ska jag byta och börja säga "finsk normaltid" istället för "sommartid".

I helgen bytte vi med andra ord från svensk till finsk normaltid.

(Och ja, jag sällar mig till dem som helst vill ha normaltid hela tiden.)
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
GlennB och 5 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Även om det som skrivs där stämmer är det väldigt oseriöst att inte även närma de hälsoproblem som uppstår av själva skiftet, vilket gör mig tveksamt till resten av innehållet också.
Att välja ut bara argument som stödjer ens åsikt och sen försöka uttala sig någon form av oberoende expert är väldigt oärligt
Vad som är oseriöst är att ignorera vetenskapliga fakta som inte överensstämmer med sin egen subjektiva uppfattning, baserat på (återigen) sin egen subjektiva uppfattning om vad en artikel ska eller inte ska innehålla.

Alltså, det här är inte så jävla svårt. På morgonen behöver vi ljus för att vakna, på kvällen behöver vi mörker för att kunna somna. Punkt. Att då förskjuta dygnet en timme åt fel håll halva året är korkat, att göra det året runt är direkt hälsovådligt. Och korkat.

Att hålla på att svamla om "normala vakentider i dagens samhälle" eller att "jag vill ha ljust på kvällen när jag har min fritid" är ju bara en efterkonstruktion. Dessutom består de där "fritidsaktiviteterna" för nittio procent av befolkningen av diverse internetbaserade streamingtjänster så vad fasen spelar ljuset ute för roll då?

Nä, låt tiden vara naturlig, slopa sommartiden.
 
  • Gilla
lbgu och 4 till
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Nä, låt tiden vara naturlig, slopa sommartiden.

För övrigt kan jag tycka att det är dags att slopa den där enerverande "Sommartider - hej hej" också när vi ändå håller på. Två flugor i en smäll! :p
 
  • Haha
Jeppson och 1 till
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Vad som är oseriöst är att ignorera vetenskapliga fakta som inte överensstämmer med sin egen subjektiva uppfattning, baserat på (återigen) sin egen subjektiva uppfattning om vad en artikel ska eller inte ska innehålla.

Alltså, det här är inte så jävla svårt. På morgonen behöver vi ljus för att vakna, på kvällen behöver vi mörker för att kunna somna. Punkt. Att då förskjuta dygnet en timme åt fel håll halva året är korkat, att göra det året runt är direkt hälsovådligt. Och korkat.

Att hålla på att svamla om "normala vakentider i dagens samhälle" eller att "jag vill ha ljust på kvällen när jag har min fritid" är ju bara en efterkonstruktion. Dessutom består de där "fritidsaktiviteterna" för nittio procent av befolkningen av diverse internetbaserade streamingtjänster så vad fasen spelar ljuset ute för roll då?

Nä, låt tiden vara naturlig, slopa sommartiden.
Vad klockan visar har liksom inte med saken att göra. Vi är inte låsta till klockan på det vis som många tycks tro.
Men ja håller man om att vi bör ha normaltid hela året.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Vad som är oseriöst är att ignorera vetenskapliga fakta som inte överensstämmer med sin egen subjektiva uppfattning, baserat på (återigen) sin egen subjektiva uppfattning om vad en artikel ska eller inte ska innehålla.

Alltså, det här är inte så jävla svårt. På morgonen behöver vi ljus för att vakna, på kvällen behöver vi mörker för att kunna somna. Punkt. Att då förskjuta dygnet en timme åt fel håll halva året är korkat, att göra det året runt är direkt hälsovådligt. Och korkat.

Att hålla på att svamla om "normala vakentider i dagens samhälle" eller att "jag vill ha ljust på kvällen när jag har min fritid" är ju bara en efterkonstruktion. Dessutom består de där "fritidsaktiviteterna" för nittio procent av befolkningen av diverse internetbaserade streamingtjänster så vad fasen spelar ljuset ute för roll då?

Nä, låt tiden vara naturlig, slopa sommartiden.
Du får gärna visa vart det där fantastiska morgonljuset finns när man jobbar mellan 7 och 16 i december och januari.

En liten ljusglimt på hemvägen från jobbet skulle i alla fall ge nån form av lättnad och livsglädje tillbaka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.