Hej! Har en villa där vi ska ändra planlösningen en del och detta gör att det blir svårt att behålla den gamla trappen ner till källaren. För närvarande är trappen L-formad, men vid ombyggnationen kommer det bli en vägg precis där trappen startar i överdel. Istället flyttas trappens överdel 90 grader och vi behöver därför ha en trapp som vänder sig ca 180 grader. För att ytterligare komplicera det hela är öppningshålet bara 750 mm djupt (ca 2000 mm bred). Fördel är dock höjden, ca 230-240 cm från entrevåning till källaren.

Har hittat Tornberget spartrappa (Spartrappa Byggera Tornberget 27100 Bygghemma.se) vilken skulle passa perfekt rent storleksmässigt, men byggaren är orolig att den kommer kännas alldeles för liten och brant. Nuvarande trapp är dock inte jätterolig då den både är hal och saknar räcken.

Vad har ni för förslag och vad tror ni om spartrappor till källaren allmänt? Det finns två separata ingångar via garaget om man ska flytta tunga prylar, så det är egentligen inget problem.

Bifogar en bild på källarens planritning, den röda ringen blir den nya trappen.
 
  • Planritning av källarplan med garage, matförråd, sovrum, relaxrum, gillestuga, badrum och bastu markerat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P Putt skrev:
Hej! Har en villa där vi ska ändra planlösningen en del och detta gör att det blir svårt att behålla den gamla trappen ner till källaren. För närvarande är trappen L-formad, men vid ombyggnationen kommer det bli en vägg precis där trappen startar i överdel. Istället flyttas trappens överdel 90 grader och vi behöver därför ha en trapp som vänder sig ca 180 grader. För att ytterligare komplicera det hela är öppningshålet bara 750 mm djupt (ca 2000 mm bred). Fördel är dock höjden, ca 230-240 cm från entrevåning till källaren.

Har hittat Tornberget spartrappa (Spartrappa Byggera Tornberget 27100 Bygghemma.se) vilken skulle passa perfekt rent storleksmässigt, men byggaren är orolig att den kommer kännas alldeles för liten och brant. Nuvarande trapp är dock inte jätterolig då den både är hal och saknar räcken.

Vad har ni för förslag och vad tror ni om spartrappor till källaren allmänt? Det finns två separata ingångar via garaget om man ska flytta tunga prylar, så det är egentligen inget problem.

Bifogar en bild på källarens planritning, den röda ringen blir den nya trappen.
Lite osäker på hur du menar, blir det nya trapphålet 750x2000mm? Vart på ritningen är nya väggen och vart ska den börja på övervåningen?
 
Hej,

inser att jag var sjukt otydlig i första inlägget. Tyvärr har jag missat att scanna in planritningen för entrevåningen :(

Ja, öppningen för trappen är 750 x 2000 mm. Bifogar en paintritning.
 
  • Ritning av trapputbyte, övervåning, spirtrappa, måttangivelser, gammal trappstegsstart stängs, ny trappstegsstart anges.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P Putt skrev:
Hej,

inser att jag var sjukt otydlig i första inlägget. Tyvärr har jag missat att scanna in planritningen för entrevåningen :(

Ja, öppningen för trappen är 750 x 2000 mm. Bifogar en paintritning.
Spartrappen är ju inte jätteroliga.
Om du vill lägga en slant kan ju en trapptilverkare (eller om du själv är händig)
Göra en U-trappa i nya hålet. Då skulle början bli som nuvarande slutet på trappan. Du kan inte bredda trappen från 750mm då?
När du skriver att höjden är 240cm, är det golv till golv eller golv till tak i källaren?
 
  • Gilla
Putt
  • Laddar…
Jag hade aldrig valt en rund trappa framför en konventionell. Finns fan inget värre att gå i. En U-trappa är långt mycket bekvämare alternativ.

Jag avråder också ifrån att handla från Bygghemma. Det är små pengar man sparar men en stor risk man tar. Jag inkl. många har haft jävligt dryga problem med dom i returärenden, fel prylar etc.
 
  • Gilla
Putt
  • Laddar…
@Putt om du skannar in entréplan och tar mått golv-golv och tak-golv ( källaren)samt exakta mått på öppningen. Mät även nuvarande trappas steghöjd och stegdjup. Så kan jag räkna på en u-trappa om du vill. 750mm räcker ganska väl. Har själv en trappa på 700mm som funkar fint, men hade gjort den bredare om möjligheten fanns.
 
  • Gilla
Putt
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
@Putt om du skannar in entréplan och tar mått golv-golv och tak-golv ( källaren)samt exakta mått på öppningen. Mät även nuvarande trappas steghöjd och stegdjup. Så kan jag räkna på en u-trappa om du vill. 750mm räcker ganska väl. Har själv en trappa på 700mm som funkar fint, men hade gjort den bredare om möjligheten fanns.
Tack! Jag tar lite mått i helgen och återkommer.
 
  • Gilla
Tompafix
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
källaren)samt exakta mått på öppningen. Mät även nuvarande trappas steghöjd och stegdjup. Så kan jag räkna på en u-trappa om du vill. 750mm räcker ganska väl. Har själv en trappa
Sådär, då har jag mätt. bredden visade sig vara större än jag trodde, hade bara mätt stegen och inte själva sidorna som håller trappen.

Planritningen visar övervåningen med rött (ny vägg) och grön (ny nedgång).Tyvärr skymmer trappen till övervåningen resten. Andra planritningen är källaren med trappens mått.

Trappstegens höjd är 16 cm. Höjd från golv-golv är 245 cm och golv-tak är 214 cm.
 
  • Ritning av en byggnadsplan visande badrum, entré och kök. Markerad i låg upplösning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektonisk ritning av en passage med en trappa och måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trappa i ett hem, vita räcken, skuggspel, trägolv, nedre perspektiv, ljusa toner, modernt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit trappa i hus, trägolv, vita väggar, garderober, bostadsinteriör, enkel och ren design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
P Putt skrev:
Sådär, då har jag mätt. Visade sig vara lite djupare än jag trodde, hade bara mätt stegen och inte själva sidorna som håller trappen.

Planritningen visar övervåningen med rött (ny vägg) och grön (ny nedgång).Tyvärr skymmer trappen till övervåningen resten. Andra planritningen är källaren med trappens mått.

Trappstegens höjd är 16 cm. Höjd från golv-golv är 245 cm och golv-tak är 214 cm.
Bra utrymme för trappa. Inga problem att bygga en u-trappa i nuvarande trapphål. Sedan beror det på om ni vill ta kostnaden. Den spartrappen skulle jag undvika då steghöjden ökar från 16-23cm och blir mer likt en stege...
Om ni bygger en ny trappa så kommer den börja som den svänger i hörnet. Ni kan t.o.m. få längre steglängd om ni låter den komma ut lite i nuvarande entré.
Jag skulle starkt rekommendera att anlita någon trapptillverkare.
 
Billigaste blir att du bara tar bort spaljen och låter trappen vara kvar som den är idag. Då kommer första steget inte vara optimalt.

Beställer du en trappa så kan ett alternativ vara så här
En ritning av en lägenhet med entré, badrum, och kök markerat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då krävs inget förändring av golvet och trappan för samma steghöjd och steglängd som nu.

Alternativ 2 så behöver du göra ingrepp i golvet. Men du vinner i bättre steglängd.

Schematisk ritning av en lägenhetsplan med entré, badrum, kök och markerade dörröppningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En händig trapptillverkare kanske t.o.m. kan bygga om nuvarande trappa för en billigare peng än vad en helt ny kostar.
 
  • Gilla
Putt och 1 till
  • Laddar…
Jag tackar som varmast för all hjälp! Verkligen ett bra forum!

Funderade lite grann igår och förhoppningsvis har jag kommit på en lösning som enbart innebär att några extra steg monteras på befintliga trappan. Både billigt och dessutom kommer den gamla trappen att finnas kvar i framtiden. Lägger upp min lösning direkt när jag byggt den så kanske andra kan få inspiration.
 
Blir intressant att se slutresultatet. Sedan är det bara upp med lite spaljé, ledstång och på med matta eller halktejp så har du en prima trappa :rofl:
 
  • Gilla
Putt
  • Laddar…
Så här blev det! Ett extra svängt trappsteg tillverkat i 22 mm konstruktionsplywood, sviktar inte även om en person på 100 kg står och gungar längst ut på det.

Ser brant ut men fungerar riktigt bra! Ska målas, en bit av spaljen ska tas bort och handtag ska monteras som det blir lite säkrare. Fördelen med denna lösning är att originaltrappan fortfarande finns kvar och kostnaden för allt kommer bli ca 1000 kr.

Trappa med vit räcke, svart dörrmatta, ljussteg, skosulor, gul trasa, ofullständigt byggarbete, väggströmbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis byggd trätrappa; verktyg synliga; pågående konstruktionsarbete eller renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit trappa, trästaket, plywoodplatta, inomhusmiljö, smutsiga fotspår, något dolt bakom ritningsrulle.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
P Putt skrev:
Så här blev det! Ett extra svängt trappsteg tillverkat i 22 mm konstruktionsplywood, sviktar inte även om en person på 100 kg står och gungar längst ut på det.

Ser brant ut men fungerar riktigt bra! Ska målas, en bit av spaljen ska tas bort och handtag ska monteras som det blir lite säkrare. Fördelen med denna lösning är att originaltrappan fortfarande finns kvar och kostnaden för allt kommer bli ca 1000 kr.

[bild] [bild] [bild]
Ja det blev betydligt billigare än en ny trappa :rofl:
 
T Tompafix skrev:
Ja det blev betydligt billigare än en ny trappa :rofl:
Finns en hel del annat att lägga pengarna på just ny så jag är nöjd :giggle:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.