Jag har googlat, letat och funderat och hittar ingen bra lösning för att leda bort vatten alternativt ”foga” för att vattnet inte ska rinna in genom den tilltänkta väggen.

Hur skulle ni bygga ett uterum där en hörna står på berg enligt bild?

Jag tänker att det får vara fönster där och ”plank” under fönstren - men hur bygger jag med tanke på vattnet som kommer att rinna ner för berget?!
 
  • Byggplats för uterum där hörnstolpe står på berg med vattenavledningsutmaning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spåra ränna med stensåg framför ?

Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Det gick sådär att få svar men nu ska jag bannemig bygga mitt uterum..

Skåra i berget är ju topp men hur bygger jag det som vattnet rinner mot sas..

Ngn idé om jag ska borra armeringsjärn, leca, fylla undertill med expanderingsgrunks?
Eller armeringsjärn, bygga en ram, gjuta med cement/betong med vattentätande jox och ev fylla i glapp med expanderingsjox?

eller ngt annat sätt? Lever på hoppet om högre kunskaper
 
A AnBjaBoo skrev:
Det gick sådär att få svar men nu ska jag bannemig bygga mitt uterum..

Skåra i berget är ju topp men hur bygger jag det som vattnet rinner mot sas..

Ngn idé om jag ska borra armeringsjärn, leca, fylla undertill med expanderingsgrunks?
Eller armeringsjärn, bygga en ram, gjuta med cement/betong med vattentätande jox och ev fylla i glapp med expanderingsjox?

eller ngt annat sätt? Lever på hoppet om högre kunskaper
Spåra berget utvändigt så du kan avleda vattnet, borra och dubba,forma, gjut med grovbetong. Du behöver inget "jox" och om du ska ha bergetsynligt inne i det ovärmda uterummet behöver du inte spränga.
 
F fribygg skrev:
Spåra berget utvändigt så du kan avleda vattnet, borra och dubba,forma, gjut med grovbetong. Du behöver inget "jox" och om du ska ha bergetsynligt inne i det ovärmda uterummet behöver du inte spränga.
Tack! Och då tänker du att jag ritar form på formplyfa, sågar till, tätar och gjuter (efter dubb)? Försökte hitta tips på hur rita upp (har sett jämförelse mot ojämn vägg med kloss och penna men det här är ju skrovligt och lutande berg..)
 
  • Gilla
Larnis1
  • Laddar…
A AnBjaBoo skrev:
Tack! Och då tänker du att jag ritar form på formplyfa, sågar till, tätar och gjuter (efter dubb)? Försökte hitta tips på hur rita upp (har sett jämförelse mot ojämn vägg med kloss och penna men det här är ju skrovligt och lutande berg..)
Formplyfa verkar onödigt svårt och dyrt för den där lilla bergklacken, har du inga brädlappar liggande kan du med fördel använda 20mm råspont som form
 
  • Gilla
AnBjaBoo
  • Laddar…
FYI - så här löste jag detta problem som gäckat mig: byggde ramverk med ”trappsteg” eftersom jag inte ville ha så hög mur och enda syftet är att leda bort vatten. Kommer det funka? Hoppas!
 
  • Träaltan, stenar, oavslutad betongtrappa, verktyg, konstruktion, utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
Och så här strilar det in vid regn. Får ju vara ok, inget som skadas (glipa vid trät) - men - vi har tätat med fogskum, finns det ngt superfogskum eller annat vi kan testa?
 
  • Trätrapp, naturlig sten, vit plankvägg, utomhus hörnkonstruktion, del av blå föremål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.