Bästa svaret

Jag har dränkbar pump kopplad till poolens dränering som pumpar bort allt vatten, även backspolningsvatten måste ju ta vägen nånstans annars är det snart översvämmning.
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Du kan ha det långt bort men tillslut behövs ju grövre slang och större vattenpump......svårt att säga exakt var gränsen går.

Jag har 8m på returen och 5-6m till poolen och då har jag normal storlek på pumpen för volymen vatten.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Jag tror inte det finns något krav men jag har hört någonstans att det bra om pumpen sitter närmare bräddavloppet än inloppet.

Vi kommer tyvärr inte lyckas med det. Vi flyttar vår poolpump och filter från källaren till trädgården just precis nu. Avståndet från bräddavloppet till poolpumpen kommer bli hela 20 meter och avståndet från poolvärmepumpen och till inloppet kommer bli 15 meter.

Jag hoppas att pumpen jag planerar att köpa kommer vara kraftig nog och filtret kommer vara stort nog. PEM röret från poolen tror jag det är bra om det är tillräckligt stort. Vårt är 50 mm.
 
  • Grävd ränna nära stenstig, förmodligen för installation eller reparation, med spade, slang och kablar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den som säljer filter och pump borde kunna guida dig. Filtrets storlek styrs av storleken på poolen. Vattenpumpens storlek styrs sedan av storleken på filtret pga att det är backspolningen som är jobbigast för vattenpumpen. Vid normal drift har den överkapacitet.

20m på returen är ju en bit men om det påkallar en större pump törst jag inte säga. Antagligen inte. Kanske skadar det inte att kliva upp till ett 63mm rör.
 
  • Gilla
GladanS
  • Laddar…
Men har man någon nytta av en större dimension på röret om omkretsen vid bräddavloppet är 50 mm och kanske inte går att ändra på?
 
Jag vill svara ja på den frågan.

prova att andas genom ett 5cm sugrör och ett som är två meter och se när du blir kuvösblå i ansiktet…..
 
  • Haha
Per Eskilsson
  • Laddar…
Finns det någon nackdel med att använda en större slang?

Den enda informationen jag hittar om den Pahlén EcoVISE HV75 0,75kW är den har tre förinställda varvtalslägen: 1500, 2500 och 2900 varv/min. Diagram: prestandakurvor för olika varvtal, visar flödeshastigheten mot effektivitet, märkt "EcoVISE".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Zodiak Flo Pro VS verkar ha varvtalshastigheter på 600-3450 RPM. Är det smartare att köpa en sådan eller någon annan pump på marknaden?
Specifikationer för en variabel hastighetspump, FloPro VS, med energibesparing, WiFi-kompatibel, mått och vikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Ingen nackdel med grövre slang, annat än att slang och koppling blir dyrare. Men, jag tycker du ska fråga affären om det verkligen behövs.

Pahlenpumpen är ju lyxig. Listig med vridbart inlopp också. Har själv en pahlen P01 som är en evighetsmaskin. Men det kostar förstås.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Jag har 15 meter från mitt bräddavlopp till min pump. Jag valde 63 mm slang till sug och vanliga 50 är väl på trycksidan. Funkar perfekt. Köpte till en backventil så att jag inte tömmer slangen varje gång pumpen står stilla. Har inte haft några problem ännu.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Jag har dränkbar pump kopplad till poolens dränering som pumpar bort allt vatten, även backspolningsvatten måste ju ta vägen nånstans annars är det snart översvämmning.
Detta kan missförstås.

Att ha en dränkbar pump i en brunn kopplad till dräneringen är ju en bra grej. Att dumpa backspolningsvatten till samma ställe är inte en bra grej. Är man säker på att brunnen sväljer backspol ingen (det kan ju vara många hundra liter vatten) så är det förstås ett mindre problem, men ofta så är ju inte en brunn så stor.

Det är ungefär samma sak som för huset där man inte vill blanda dränering och dagvatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.