Hej!
Har köpt en stuga i Norrland och ska renovera köket. Det är ett gammalt hus som jag ska kallställa. Har googlat som en tok efter frostsäkra kakelplattor men hittar endast klinkers som är frostsäkra.

  • Vad finns det för alternativ till kakel i köket om jag inte hittar frostsäkra plattor- tar gärna emot tips på hur ni andra har gjort.
  • Är det viktigt att ha frostsäkra plattor i köket då man kallställer halvårsvis eller kan jag chansa?
  • Någon som vet var man kan få tag på enklare vita kakel som är frostsäkra (vill helst ha mindre, typ 15*15 eller s.k metrokakel som är rektangulärt, inte stora plattor då det är ett litet utrymme).
Tack på förhand!
 
Har du Frost inomhus kommer huset få fuktskador ganska snabbt! Kör med vanligt kakel och ha lite underhållsvärme på så huset mår bra.
 
  • Gilla
LorangaMazarinDartanjang
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du Frost inomhus kommer huset få fuktskador ganska snabbt! Kör med vanligt kakel och ha lite underhållsvärme på så huset mår bra.
Tack för svar!
Jag tänkte kallställa helt av kostnadsskäl. Har haft så tidigare hur och det har fungerat bra. Har dock aldrig haft kakel utan målade väggar i köket enbart. Har ett till hus som jag värmer lite men har inte riktigt råd att värma ett hus till så jag vill helst kallställa. Det är ett äldre hus ska tilläggas, så det tål att kallställas (vilket mitt lite nyare hus på tomten inte klarar tyvär).
 
LorangaMazarinDartanjang LorangaMazarinDartanjang skrev:
Hej!
Har köpt en stuga i Norrland och ska renovera köket. Det är ett gammalt hus som jag ska kallställa. Har googlat som en tok efter frostsäkra kakelplattor men hittar endast klinkers som är frostsäkra.
Hej! Jag håller på att renovera en stuga och har samma frågeställning. vill också gärna helst ha vanliga vita plattor . Har du hittat något kakel / klinker som fungerar ?

  • Vad finns det för alternativ till kakel i köket om jag inte hittar frostsäkra plattor- tar gärna emot tips på hur ni andra har gjort.
  • Är det viktigt att ha frostsäkra plattor i köket då man kallställer halvårsvis eller kan jag chansa?
  • Någon som vet var man kan få tag på enklare vita kakel som är frostsäkra (vill helst ha mindre, typ 15*15 eller s.k metrokakel som är rektangulärt, inte stora plattor då det är ett litet utrymme).
Tack på förhand!
 
Det går bra med vilket kakel som helst. Har haft det i vår kallställdes sommarstuga i 45 år.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du Frost inomhus kommer huset få fuktskador ganska snabbt! Kör med vanligt kakel och ha lite underhållsvärme på så huset mår bra.
Det finns ganska olika uppfattningar om den saken.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Det finns ganska olika uppfattningar om den saken.
Ja tex om man har ångspärr/plast i väggar och golv och får en liten fuktskada eller läckage som inte märks
 
Inga problem med kakel. Vi kör kallt hela vintern och har aldrig märkt något. Har lite olika kakel och absolut inga dyra så allt verkar fungera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.