Hej!
Vi skrev precis på kontraktet för vårt första husköp. Blev ett radhus från 1958 med en hel del orginaldetaljer kvar. Vi får tillträde ganska snart om 3 veckor och målet är att renovera kök, badrum och måla lite ytskikt innan inflytt någon gång senare under sommaren kanske? Bor för närvarande i hyresrätt så det är lite flexiblet även om man just nu bara vill komma vidare.

Som husägare och husrenoverare är vi som ni ju förstår helt noviser så vi hoppas kunna be om en del tips och erfarenheter från klokare människor här på forumet! Målet är att inte göra allt för mycket våld på husets urprungsstil, utan att det för den sakens skull blir ett "museum". Mycket färggranna tapeter mm. Köket är från 70-nånting i modulformat - och det har vi inte tänkt behålla.

En första fråga är helt sonika: det här med hantverksfirmor och vilken ordning man gör allt? Är det smartast att samköra EL och VVSinstallationerna i badrum och kök tror ni? Vi håller på att kolla upp firmor för exv badrumsentrerenad - det kanske är lättast att be dem dra om el osv i köket när de ändå håller på?

Bilder kommer!
 
Gult hus med snötäckt tak och lite snö på marken, synligt slitet utseende som behöver renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fasaden kommer behöva lite kärlek.

Gammaldags hall med trätrappa, träpanel på väggarna och utsikt mot köket med äldre inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hallen i entrén


Retrokök från 1970-talet med träskåp, slitet golv och bord med stolar framför ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kök anno 1970 nånting. Skall ut och ersättas av något som är lite mer tidstypiskt.

Gammal elcentral med säkringar, elmätare och en trähylla i ett hushåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

El som vi behöver lära oss om?!


Liten badrumsvy genom en öppen dörr med ett äldre handfat och spegelskåp, kakelväggar och synligt fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett litet badrum med kaklade väggar och frostat fönster, duschkabin och handfat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt badrum med ljusblått kakel, handfat, toalett och fönster med draperi, behöver renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Badrummet på ovanplan. Ganska litet på 2.2 x 1.7 m Jag vill gärna köra full 50-talsdröm med inkaklat badkar - men det är lite störigt att fönstret sitter där det gör. Dusch behövs ju ändå i någon form - är det kanske lättast att bara dra ett draperi för fönstret så det inte kommer vatten dit?
 
  • Gilla
ErikXIV och 2 till
  • Laddar…
Det absolut billigaste är att flytta in och fortsätta att bo.:rofl::crysmile: I 60 år till.
 
Fick tillträde och började riva i helgen. Några vändor till återvinningenoch då var köket snart borta.

Kök under renovering med borttagna skåpluckor, synlig diskbänk och gammal spis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis nedmonterat kök med borttagna skåpluckor och tomma lådor, tapetserade väggar och synligt rivningsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Taket i vardagsrummet är ett spänt vävtak som har en hel del sprickor i sig. Efter lite lurkande här och på internet i gemen tänkte vi iallafall försöka lappa ihop sprickorna med papper och tapetlim. Får se om det går - annars får vi omvärdera!
 
Nu var det då.ett tag sedan sist!

Vi började med att riva ut det gamla köket helt. Nu är det nere till reglarna där vi inte skall behålla befintligt gips. Vi bestämde oss för att försöka sätta in en infälld skjutdörr i väggen som Vättern ut ur köket. Den tidigare dörren öppnades inåt och det är lite väl mycket golvyta tyckte vi. Så nu är teglet bart och en byggsats till skjutdörr är på väg.

Rivningsfas i ett kök med väggar nertagna till träreglar, synliga ledningar och förberedelse för skjutdörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renovering av kök med väggar nedrivna till reglar, isolering synlig, och förberedelser för eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt av kök med väggar nerrivna till tegel och reglar, synligt isoleringsmaterial och utsikt till trädgården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den senaste veckan har vi haft professionell hjälp med att riva badrummet. Detta pga att det i princip var en kub av 1cm tjock eternit. Känns bra att det går framåt även där! Nästa steg är el och rör i badrummet då och det skall bli spännande (höhö).

Renoveringsprojekt med rivet gammalt kök ner till reglarna, bart tegel och förberedelse för skjutdörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bra internet är viktigt för mig och även om fiber inte finns indraget än så förbereder vi för bra linor både till under- och övervåningen. Har fått köpa flexrör och tpsladd från vår elektriker och fixade de sista borrningarna under dagen.
Renoveringsarbete med bart tegel och exponerade träreglar där gammalt gips tagits bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt med bortriven tapet, synliga reglar och ett rum i oordning med byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Apropå elektriker passade vi även på att förtära när det gäller antal eluttag i alla rummen. Förfräste med cirkelsåg i gipset och lade in eller för sladdar i väggen som elektrikern skall koppla ihop.

Renoveringsarbete med borttagen gipsskiva och synliga kablar längs väggkanten i ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var nog allt för denna gången - får se om det blir poster lite oftare eller om det samlas i en stor backlog som denna...
 
  • Renoveringsarbete med synliga tegelväggar, reglar, isolering och verktyg på ett golv i rörelse.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pandarius och 2 till
  • Laddar…
Z Zundalnud skrev:
[bild]
Fasaden kommer behöva lite kärlek.

[bild]
Hallen i entrén


[bild]
Kök anno 1970 nånting. Skall ut och ersättas av något som är lite mer tidstypiskt.

[bild]
El som vi behöver lära oss om?!


[bild] [bild] [bild]
Badrummet på ovanplan. Ganska litet på 2.2 x 1.7 m Jag vill gärna köra full 50-talsdröm med inkaklat badkar - men det är lite störigt att fönstret sitter där det gör. Dusch behövs ju ändå i någon form - är det kanske lättast att bara dra ett draperi för fönstret så det inte kommer vatten dit?
Exakt sånt hus jag är uppvuxen i!♥️ Linköping?
 
  • Gilla
Lemans
  • Laddar…
Jag såg att ni tänker riva köket, men varför? Skulle ju gått att fixa till med nya luckor osv om man inte gillade nuvarande stil. Jag tycker köket var fint som det var, med byte till 50/60-tals stil på luckor och lådor.:)

Diazedcentralen ni har tycker jag ser otroligt fin ut! Behåll den, det skulle jag ha gjort.
 
Redigerat:
E ErikXIV skrev:
Exakt sånt hus jag är uppvuxen i!♥️ Linköping?
Japp - Linköping.
 
  • Gilla
Lemans
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag såg att ni tänker riva köket, men varför? Skulle ju gått att fixa till med nya luckor osv om man inte gillade nuvarande stil. Jag tycker köket var fint som det var, med byte till 50/60-tals stil på luckor och lådor.:)

Diazedcentralen ni har tycker jag ser otroligt fin ut! Behåll den, det skulle jag ha gjort.

En del stommar var lite anfrätta och mycket av inredningen var rätt sliten. Det rök och blev ett nytt kök. Skall ta lite bilder i dagsljus och lägga upp.


Diazed? Elcentralen eller? Jag tycker med den var fin och charmig men det fick bli modernisering här och en ny central med flergångsbrytare.
 
Z Zundalnud skrev:
En del stommar var lite anfrätta och mycket av inredningen var rätt sliten. Det rök och blev ett nytt kök. Skall ta lite bilder i dagsljus och lägga upp.

Diazed? Elcentralen eller? Jag tycker med den var fin och charmig men det fick bli modernisering här och en ny central med flergångsbrytare.
OK, då förstår jag att ni rev det gamla köket!

Ja Diazed, gammal "proppcentral". Så fin som eran var hade jag behållit den, nya dvärgsäkringar tillför egentligen ingenting.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.