Vi ska renovera köket i sommar och ska bygga en köksö enligt den bifogade bilden. Det ska dock till något slags stöd i mitten som inte syns på bilden.

IKEA vill dock inte ge något garanti på bänkskivorna om de sätts på det här viset. De vill ha skåpstommar runt om och i mitten vilket skulle göra köksön för stor. Samtidigt säger snickarna att det inte är några konstigheter att bygga en sådan här köksö. Bara man har något slags stöd i mitten som sagt.

Jag funderar på om problemet kan vara att IKEA:s bänkskivor är fanerade spånskivor? D.v.s. att de kanske inte är lika formstabila som skivor av massiv ek?

Är det något som har erfarenhet av bygga en köksö på det här viset med IKEA:s bänkskivor och hur har det fungerat i så fall?

Alternativet är förstås att hitta något alternativ leverantör av bänkskivor som kan säga att det fungerar enligt sina specifikationer.

Längden blir totalt ca 230 cm (med en 60-stomme och ca 170 cm bordsyta). Bredden blir ca. 80 cm.
 
  • Modernt köksdesign, träbänkskiva, gråa skåp, minimalism, 3D-rendering, visning i första person, rörelsesymbol på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Som jag ser det så är det mer som ett matbord där ena sidan vilar på ett skåp i stället för på ett par ben etc. Man gör matbord av spånskivor också. Men matbord har t.ex. en sarg för att bli stabilare och inte utsätta infästningen mellan skivan och benen etc. för alltför stora krafter och fördela lasten när någon sätter sig på skivan. Sen kan det ju vara så att Ikeas bänkskivor består av alltför dålig spånskiva, sådana finns ju med olika kvalitet.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Som jag ser det så är det mer som ett matbord där ena sidan vilar på ett skåp i stället för på ett par ben etc. Man gör matbord av spånskivor också. Men matbord har t.ex. en sarg för att bli stabilare och inte utsätta infästningen mellan skivan och benen etc. för alltför stora krafter och fördela lasten när någon sätter sig på skivan. Sen kan det ju vara så att Ikeas bänkskivor består av alltför dålig spånskiva, sådana finns ju med olika kvalitet.
Bra poäng, det är blir ju mer ett bord än köksö!

Tänker mig att jag kanske kan lösa det med ett par konsoler på varje sidan om mittenstödet som stagar upp skivan underifrån. Eller om jag till och med skulle tillverka en sarg.
 
BirgitS
Sarg är en gammal och välbeprövad lösning ;)
Du hade ju kontakt med en snickare så prata med hen.
 
  • Gilla
nej_simon
  • Laddar…
S
Ska du bygga som på bilden behöver du använda massivträ-skivor
Bänkskivor av spånskiva med laminat på brukar bara ha en postformad kant. Dvs att en kant är inte rundad.
Använder du massivträ så kan su fräsa rundning på båda kanterna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.