Tjenare! Har börjat riva en gjuten ”platta” i badrummet på övervåningen i min 1/2 plans villa.

de är en ca 10 cm tjock kaka i hela badrummet och under allt är de spikat råspont med en svart väv/ duk mellan råsponten å betongen

har rivit lös en liten bit känns som asbest men har ingen aning nån som har nån idé vad de är för något?
Hand håller kristallin metallstruktur, bakgrund med borr och suddiga föremål, inomhus, konstigt och spännande fynd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
B Bravel skrev:
Tjenare! Har börjat riva en gjuten ”platta” i badrummet på övervåningen i min 1/2 plans villa.

de är en ca 10 cm tjock kaka i hela badrummet och under allt är de spikat råspont med en svart väv/ duk mellan råsponten å betongen

har rivit lös en liten bit känns som asbest men har ingen aning nån som har nån idé vad de är för något?
[bild]
Brinner det?

Skicka en provbit hit så får du svar

https://evema.se/asbestanalys/
 
Hur kan du känna att det svarta är asbest ?
Skulle vara intressant att få reda på.

….men jag tror mer på att det är tjärpapp man lagt uppe på råsponten innan man gjöt plattan.

edit.
Ser nu att det är en bild, verkar mer vara nån form av jutevävsförstärkt asfaltmatta.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Hur kan du känna att det svarta är asbest ?
Skulle vara intressant att få reda på.

….men jag tror mer på att det är tjärpapp man lagt uppe på råsponten innan man gjöt plattan.
GoC GoC skrev:
Hur kan du känna att det svarta är asbest ?
Skulle vara intressant att få reda på.

….men jag tror mer på att det är tjärpapp man lagt uppe på råsponten innan man gjöt plattan.

edit.
Ser nu att det är en bild, verkar mer vara nån form av jutevävsförstärkt asfaltmatta.
Har för mig att ja hört nångång nånstans att asbestlim är svart
 
yoloboi skrev:
Brinner det?

Skicka en provbit hit så får du svar

[länk]
Hand håller brinnande material, ljuslåga, mörk bakgrund, skugga på mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

yoloboi skrev:
Brinner det?

Skicka en provbit hit så får du svar

[länk]
 
Är det asfaltmatta så luktar det oavsett asfalt av den, även efter många år. Jag hade det under mitt gjutna badrumsgolv. Lukta asfalt efter 55 år.
 
GoC GoC skrev:
Är det asfaltmatta så luktar det oavsett asfalt av den, även efter många år. Jag hade det under mitt gjutna badrumsgolv. Lukta asfalt efter 55 år.
Verkar vara nåt typ asfalt/ tjära
 
A
B Bravel skrev:
[bild]
Finns några fibrer kvar där det brunnit?

Tror också det är någon form av tjär/asfaltsduk för att inte gjutningen ska rinna ner trät.
 
yoloboi skrev:
Finns några fibrer kvar där det brunnit?

Tror också det är någon form av tjär/asfaltsduk för att inte gjutningen ska rinna ner trät.
Allt smälte
 
B Bravel skrev:
Verkar vara nåt typ asfalt/ tjära
Jutematta som bestrukits med kallasfalt. Ett ”Forntida” tätskikt mot träkonstruktionen som funkat i många år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.