Hej!

Jag tänkte bygga en hylla som ska sitta under vår köksö.

Tanken är att den ska bestå av 4 hyllplan där planen vilar mot väggen på köksön samtidigt som de fästs mot två stycken rundstavar (jag kommer alltså borra hål i hyllplanen och trä igenom rundstavarna).

Jag vill att konstruktionen ska vara fristående, dvs rundstavarna ska "spännas fast" mellan bänkskivan och golvet.

Min fråga är om det finns någon sorts fjäder man kan montera på toppen av rundstavarna så att man kan spänna fast konstruktionen?

Det blir svårt att få till höjden på rundstavarna så exakt att de kilas fast utan att trycket ska bli onödigt stort.

Fjädrarna måste ju också vara diskreta så de inte syns.

Vet ni om det finns något sådant? Har letat men har svårt att finna...
 
S Svante Svenson skrev:
Borra ett hål istället, i med en rampamuff och sen en ställbar apparatfot typ [länk]

Då kan du med en tunn fast nyckel tighta till den ordentligt. Och hittar du en apparatfot som inte bygger mycket blir det nog rätt diskret.
+1 på den, skulle precis skriva samma sak men var för långsam.

Alternativt gör du din egen "apparatfot" av samma rundstav, slår i rampamuff eller islagsmutter i änden + en liten bit till som blir foten. Ska du bli lite extra fancy kan du väl t.o.m göra foten ganska lång, så pass att du döljer skarven som blir när du spänner den, precis där ett av hyllplanen kommer. Då syns det inte alls. Möjligtvis komplicerar det infästning av hyllplanen beroende på hur du tänkt lösa det men det borde ju inte vara någon omöjlighet att lösa.
 
mrVoodoo mrVoodoo skrev:
+1 på den, skulle precis skriva samma sak men var för långsam.

Alternativt gör du din egen "apparatfot" av samma rundstav, slår i rampamuff eller islagsmutter i änden + en liten bit till som blir foten. Ska du bli lite extra fancy kan du väl t.o.m göra foten ganska lång, så pass att du döljer skarven som blir när du spänner den, precis där ett av hyllplanen kommer. Då syns det inte alls. Möjligtvis komplicerar det infästning av hyllplanen beroende på hur du tänkt lösa det men det borde ju inte vara någon omöjlighet att lösa.
Tack för svaren! Precis en sån lösning jag behöver, tänkte faktiskt just på en sån lösning men nu vet man att det heter rampamuff också!

Så då blir det:

1. Borra hål i rundstaven
2. Skruva in rampamuffen
3. Fäst benen

Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.