D Dunderklumpen65 skrev:
Luftas hur? Hur mena du,, oerfaren,,
Om det är en luftspalt mellan isolering och råspont idag så måste luften kunna ta vägen någonstans uppe vid nocken, annars stannar den där.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Ahh, ok, nja, vad jag vet är de takpapp där, och lagt plåttak över. Så vad jag vet är de inte öppet ,
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
S sk007 skrev:
Om det är en luftspalt mellan isolering och råspont idag så måste luften kunna ta vägen någonstans uppe vid nocken, annars stannar den där.
Samtidigt är det oerhört vanligt att man bara har luftspalter vid takfoten, vilket verkar kunna funka "för det mesta" ?
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Samtidigt är det oerhört vanligt att man bara har luftspalter vid takfoten, vilket verkar kunna funka "för det mesta" ?
I Jämtland där jag är verksam är det ovanligt med enbart luftning vid takfoten, särskilt vid avsaknad av kallvind.

Utan nockluftning stannar luften uppe vid nocken och kan varken gå uppåt eller vidare till nästa takstolsfack.
En sådan konstruktion brukar alltid medföra isbildning på mina breddgrader.
Man vill åtminstone ha en gavelventil på vardera sida och öppet mellan varje takstolsfack.
 
  • Gilla
Dunderklumpen65
  • Laddar…
Sk007,, jag bor ju i jämtland,,, skulle bli väldigt glad om du kan beskriva hur jag ska höra denna luftning,, ska man ta bort takpappen på nock? E som sagt okunnig i detta område.
 
S sk007 skrev:
I Jämtland där jag är verksam är det ovanligt med enbart luftning vid takfoten, särskilt vid avsaknad av kallvind.

Utan nockluftning stannar luften uppe vid nocken och kan varken gå uppåt eller vidare till nästa takstolsfack.
En sådan konstruktion brukar alltid medföra isbildning på mina breddgrader.
Man vill åtminstone ha en gavelventil på vardera sida och öppet mellan varje takstolsfack.
Sk007,, jag bor ju i jämtland,,, skulle bli väldigt glad om du kan beskriva hur jag ska höra denna luftning,, ska man ta bort takpappen på nock? E som sagt okunnig i detta område.
 
Är det ett sadeltak det är frågan om?
Är takstolarna gerade i lod så att det mellan varje takstolspar är ett eget fack eller finns det något som gör att luften kan vandra mellan facken?
 
S sk007 skrev:
Är det ett sadeltak det är frågan om?
Är takstolarna gerade i lod så att det mellan varje takstolspar är ett eget fack eller finns det något som gör att luften kan vandra mellan facken?
Pass,,, inte jag som byggt,, så ärligt, ingen aning, snedtak utan vind,
 
D Dunderklumpen65 skrev:
Pass,,, inte jag som byggt,,
Är takstolarna ihopgerade kan man få öppna upp i nocken så att man kan såga ur takstolsspetsen, eller bara kapa av ströläkten om råsponten ligger på sådana.
Sen sätter man ett ventilgaller i vardera gavelspets och ser till att det är öppet från gavelspets till gavelspets.
Räcker inte den luftningen kan man montera en huv med en aspiromatik mitt på nocken.
 
S sk007 skrev:
Är takstolarna ihopgerade kan man få öppna upp i nocken så att man kan såga ur takstolsspetsen, eller bara kapa av ströläkten om råsponten ligger på sådana.
Sen sätter man ett ventilgaller i vardera gavelspets och ser till att det är öppet från gavelspets till gavelspets.
Räcker inte den luftningen kan man montera en huv med en aspiromatik mitt på nocken.
Ok,, de ska jag titta på,, är sjukt less is bildning i rändal, men ska även prova höja plåttak...
Men ibland ser de ut som de är tö i nock som kommer under nock plåten.
 
D Dunderklumpen65 skrev:
Ok,, de ska jag titta på,, är sjukt less is bildning i rändal, men ska även prova höja plåttak...
Men ibland ser de ut som de är tö i nock som kommer under nock plåten.
Det låter onekligen som att någon glömt att lufts nocken...
 
S sk007 skrev:
Det låter onekligen som att någon glömt att lufts nocken...
Får googla på de och se om de finns bild hur de ska se ut.
 
Så här gjorde vi när vi byggde vårt nya hus år 2010:
Se bifogad PDF. Och OBS, ånggenomsläpplig duk under cellplasten.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Så här gjorde vi när vi byggde vårt nya hus år 2010:
Se bifogad PDF. Och OBS, ånggenomsläpplig duk under cellplasten.
Ok,, för min del va de som nån sa, luftspallt som måste flyttas, hur gjorde du då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.