M
ricebridge ricebridge skrev:
Diesel är ju inte jättebra med tanke på att det är svårantändligt.
Prova du först innan du uttalar dig..
 
  • Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
Jag rengjorde en glasskål med paraffinrester (efter doftljus) åt frugan i eftermiddags.

Värmde skålen på spisen i ett vattenbad till dess att paraffinet övergått till flytande form och sög upp resterna med fem tussar hushållspapper. Sparar pappret med torkad paraffin till nästa gång kaminen ska igång, borde vara finfina braständare

mvh

stefan
 
M
Tände brasan precis nu med en tuss hushållspapper i mitten och en halv dl diesel över. Det tar sig FORT!
Och nej, jag använder inte denna metod längre, det var enbart för att visa för ricebridge att diesel knappast är svårantändligt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
N Niq skrev:
Näver är bra att tända med. Också bra att lägga under veden när den ligger travad ute för att skydda mot fukt. Tändrosor som man gör av stearin och äggkartong fungerar mycket bra.
Tunna förbrukade transparenta plastpåsar för kyl- och frysförvaring är utmärkta på lite papper att tända med. Påsarna brinner som tändvätska.
 
J Jochi skrev:
Tunna förbrukade transparenta plastpåsar för kyl- och frysförvaring är utmärkta på lite papper att tända med. Påsarna brinner som tändvätska.
Klart de är toppen för ändamålet, plast i de flesta formerna är ju olja i fast format!:)

Sen kan man förmodligen ha lite andra tankar om att elda plast, men det är en annan fråga.

Mvh

Stefan
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag använder aldrig tändved.

In med 3-4 klabbar och sedan petar jag in en tändpåse i botten som jag tänder på. Luckan på glänt tills det tagit sig ordentligt. Det är en snabb process som bara tar några minuter.

[bild]
Numera påstås det att det ska vara bättre att tända ovanifrån, är det nått för dig och dina tändpåsar?
 
F fribygg skrev:
Numera påstås det att det ska vara bättre att tända ovanifrån, är det nått för dig och dina tändpåsar?
ja jag har noterat det. Jag brukar lägga påsen mitt i, så det är väl lite kompromiss mellan gammalt och nytt.
 
F fribygg skrev:
Numera påstås det att det ska vara bättre att tända ovanifrån, är det nått för dig och dina tändpåsar?
Jag tänder i alla lager:D
Lägger något i varje lager och tänder det understa först, där ligger alltid en bit av mjölkkartong. Men brukar sedan kasta tändstickan i det översta, så det brukar nog brinna "både här och där".
Vitsen är ju att det ska ta sig snabbt, är ju pragmatisk, gör på det sätt som fungerar för mig och vad jag har till hands av både ved och tändmaterial. Ogillar klyschor men tvingar mig att använda en, är ju ingen "rocket science".
 
M
Provade denna helgen att lägga stort i botten och finare ovanpå. Visst tar det sig fortare, det fina iaf., men upplever att det grova inte riktigt brinner ut utan det kräver ett ytterligare inlägg för att det grova ska brinna ut ordentligt. Men jag brukar å andra sidan i princip alltid göra minst 3-4 inlägg när jag eldar så allt brinner ju upp till sist ändå.

Jag kommer nog fortsätta topptända för det blir snabbare glöd och det vill man ju gärna uppnå så fort som möjligt för att få upp rökgastemperaturen och bättre förbränning och mindre rök i starten. Så nu har man lärt en gammal hund att sitta:D
 
  • Haha
SueSue
  • Laddar…
Jag gillar topptändning, får hög värmeutveckling snabbt högt upp i spisen. Dvs jag har snabbt fullt drag i kanalen. Sen att lägga stora klabbar längst ner som antänds av div mellanstora det ger mig en varm och lång brasa. Detta om jag jämför med vanliga stående lutande. Bygger ett litet timmerhus nästa, funkar mycket bra tycker jag.
 
A Advert skrev:
Har mkt torr björkved med mkt bark som lätt lossnar men ingen tändved. Funkar det bra att tända brasan med barken eller ska man undvika att tända större mängder bark?
Du har ju redan tändved!
Lär dig hantera en typ Fiskars mindre klyvyxa.
Mindre än Fiskars x25.

Och björknäver är utmärkt att tända med.

Varför göra allt onödigt dyrt och besvärligt?
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Du har ju redan tändved!
Lär dig hantera en typ Fiskars mindre klyvyxa.
Mindre än Fiskars x25.

Och björknäver är utmärkt att tända med.

Varför göra allt onödigt dyrt och besvärligt?
Har man en x25 eller x27 duger den faktiskt bra för all vedhuggning till ett eller två hushåll även om det är klumpigt och onödigt stort om man gör tändved, att skaffa flera yxor är inte nödvändigt.
 
Fiskars X10 är min följeslagare i skog och mark. Total längd 45 cm
I övrigt till att spänta tändved till ugnen här hemma
En riktigt lagom handyxa, som har ett yxhuvud utformat som den större klyvyxan X27.
X27 är suverän att jobba med. Lätt jag klyver 3 kbm för hand vid sommarstugan.

- Haft denna X10 i mer än 10 år.

Övernattade i en fiskekoja i går... Klöv lätt björkkubbar med denna till lilla Jötul gjutjärnskaminen.

Tändved till Tulikivin
En hand håller en yxa framför en mysig brinnande öppen spis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Yxa fast i trädstubbe framför vedstapel, kluvna vedträn och spån på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ooopsi jag skrev X27...

Detta är en X25! Klyvyxa.
Klyver fint även björkkubbar. Tricket är att klyva mitt i en kvist.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.