Har ett Harvia bastuaggregat som ej är färdigmonterad i bastun, vi har precis köpt huset.
Enligt bruksanvisningar ska en givare placeras ca 10 cm under tak, min fråga är var ska den andra givaren ska placeras?
 
  • Öppen elcentral med två säkringar, ledningar, och kontaktor. Oorganiserat. Potentiell el-säkerhetsrisk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Exakt vilken modell är det på bastuaggregatet?

Var sitter styrningen?


De där två termostaterna misstänker jag att det är drifttermostat och överhättningstermostat, dessa ska sitta ihop inne i aggregatet.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Exakt vilken modell är det på bastuaggregatet?

Var sitter styrningen?


De där två termostaterna misstänker jag att det är drifttermostat och överhättningstermostat, dessa ska sitta ihop inne i aggregatet.
Demmpa Demmpa skrev:
Exakt vilken modell är det på bastuaggregatet?

Var sitter styrningen?


De där två termostaterna misstänker jag att det är drifttermostat och överhättningstermostat, dessa ska sitta ihop inne i aggregatet.
Demmpa Demmpa skrev:
Exakt vilken modell är det på bastuaggregatet?

Var sitter styrningen?



De där två termostaterna misstänker jag att det är drifttermostat och överhättningstermostat, dessa ska sitta ihop inne i aggregatet.

Hej, Hittar ingen modellbeteckning annat än, Type M 6 kw.

Styrningen sitter under aggregatet.

Trodde en av givarna skulle upp på väggen eftersom det är lång tråd, se foto.

Då låter jag de vara ifred.

Tack för svar!
 
  • Elinstallation med relä, trådar och anslutningsklämmor, delvis öppen, på en arbetsyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att det är långa kapillärrör beror på att det är standardprodukter till många olika typer av apparater.

Elektriskt schema för anslutning av bastuaggregat på finska och svenska, 400V 3N.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är en principbild på hur de bägge termostaterna är kopplade, där den ena (övre) är överhättningsskyddet med mekanisk återställningsknapp.
 
Har aggregatet vred på sig brukar där inte vara någon extern termometer, den kopplas normalt till en utvändig styrbox.
 
  • Gilla
Garagebyggarn
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Att det är långa kapillärrör beror på att det är standardprodukter till många olika typer av apparater.

[bild]
Här är en principbild på hur de bägge termostaterna är kopplade, där den ena (övre) är överhättningsskyddet med mekanisk återställningsknapp.
Ja, och nu är aggregatet inkopplat och funkar!
Tack för hjälp och förklaring(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.