Vi önskar att ha en låg köksbänkshöjd, tyvärr ser den ut att hamna på ca 85 cm eftersom Husqvarnas diskmaskiner har 81,8 som lägsta höjd. Nu är det kanske lite sent påtänkt för vår del, men försöka går ju.... Någon som på rak arm vet "lägre" diskmaskiner?

Smuts
 
siemens har en model som är låg men jag vet inte något lägsta mått
 
Hej!
Just vid dessa höjder så gör varje centimeter stor skillnad. Det går även att tjäna in höjd på bänkskivan. En riktigt smal bänskiva har börjat slå i popularitet, med tjocklek på ~12 mm.
 
Det finns ingen möjlighet att höja upp diskmaskinen då? Kanske verkar som en konstig kommentar, men jag menar att ha diskmaskinen på ett fundament av något slag för att få bättre arbetsställning. Då är ni fria att ha vilken höjd ni vill på resten av köket! Vi har upphöjd diskmaskin på mitt jobb och det verkligen mycket trevligare att plocka i och framför allt ur maskinen när man inte måste böja sig. Jag kom på det nu när vår köksritning är klar, men tyvärr får vi inte till det rent estetiskt så det blir en låg diskmaskin trots allt.
 
Smeg har en diskmaskin som behöver 58 cm i höjd. Dock är den 90 cm bred. Men till dess fördel är att den tar ugnsgaller och plåtar. AAA-klassad

STO905.jpg

Smeg STO905
 
Tack för tipsen!

Fick höra att de satte köksskåpen mm på plats nu i helgen, så det är nog tyvärr kört nu... Men vi ska säkert renovera köket om 15 år... ;-)

I vårt förra hus hade vi diskmaskinen i ett högskåp och hade då diskmaskinen ca 15 cm ovan golv. Det var lite strul innan VA killarna löste rördragningen men det var sedan kanon för oss höjdmässigt. I nya köket har vi tyvärr inte kunnat få ihop ekvationen så det kunde bli så igen.

Smuts
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.