har precis köpt ett hus byggt -23 som saknar i eldstad i vardagsrummet, däremot finns det lediga pipor i skorstenen enl sotaren (har vi fått höra via mäklaren). Vi funderar på att sätta in en kakelugn och undrar hur man kan ta reda på om det varit en kakelugn där tidigare och golvet därmed är stagat för att tåla tyngden?? Det ligger ett nyare parkettgolv på så man ser inget av golvet och detta vill vi helst undvika att plocka bort. Vad säger ni experter, är det troligt att ett hus från -23 har haft kakelugn (ligger i Älvsjö i Sthlm ej på landet)? Kan golvet underifrån, alltså taket i källaren, ge några ledtrådar?
 
Well - svårt att säga.

Men, jag har lite bakgrundsinformation.
1. Vårat hus är från 1913 - och vi har kakelugnar. Om jag kryper ner i krypgrunden så ser jag att hällen som kakelugnen står på är genomgående ner till klippblock i torpargrunden - klippblocken vilar i sin tur på hälleberget så att säga :) Det säger kanske en del om dimensioneringen och vad du skall titta efter på undersidan.

2. Jag gick kakelugnskursen (1 vecka) på Nääs - och vår lärare berättade hur man gör i lägenheter för att få det bärande. De bilar helt enkelt ordentliga hål i muren/väggen (en bärande då alltså) och sätter stålbalkar som hällen får vila på. Stålbalkarna gjuts fast och då helst snett över i ett hörn - så att det bär på två punkter alltså.

Så - om ni har källare skall du titta efter något i stil med en bärande källarvägg direkt under där du tänkt ställa kakelugnen - alternativt möjligheten att mura upp en bärande vägg under....
 
Tips #3 är om anslutningarna, alltså hålet in i murstocken som idag används för ventilation sitter högt upp, ca 2m.
Då kan det ha suttit en kakelugn där.

Tips #4 är det ö.h.t. sot i den kanal du pratar om? annars har det inte varit någon eldstad där.

Du kan också kolla med kommunen om de har några bygglovsansökningar, det gjorde vi och fick veta att bef. kakelugnar
skulle rivas 1956 för att fylla upp en kulvert till pannrummet :(

Så kan det gå!
 
Stort tack för era tips!! Det verkar tveksamt utifrån detta. Men går det inte med kakelugn så får vi hitta på nån mindre tung lösning.
 
Ni har inte kikat på nybbygnadsritningarna av huset? På de ritades det ofta om det fanns kakelugnar och var dessa i så fall var placerade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.