Hej !!
Ni som har byggt hus i lösvirke - hur många timmar har ni lagt ner (på hur stort hus) Om man tar bort tiden för grundarbete och husresning ?

Vi ska bygga ett en plans hus under nästa år på ca 180 kvm i lösvirke. Eftersom vi har ett hus nu som ska säljas så funderar vi lite på när man ska sälja det osv.

Tack! :rolleyes:
 
Jag har en vän som är snickare som tog tjänstledigt och byggde sitt 1-planshus (150m2) på 6 månader och då gick även en del helger.
 
tiden är beroende av hur många ni är o bygger.
bygger du helt ensam lär de ta år.
är det du o 10 polare där "käringarna" tar hand om allt annat så är tiden betydligt kortare.

mycket som ska klaffa för att ett lösvirkeshus ska gå undan.
 
Tumregel: snickeriarbetet tar 10 timmar/m². Ett hus på 170m² tar alltså 1700 timmar, dvs ett mannaår.
 
andersmc skrev:
Tumregel: snickeriarbetet tar 10 timmar/m². Ett hus på 170m² tar alltså 1700 timmar, dvs ett mannaår.
Det är alltså endast snickeriarbetet som tar så lång tid. Hur många timmar per/kvm behöver elektriker och vvs. Nån som vet?
 
Vi bygger ett hus på ca 250 kvm på en tomt där det redan fanns en sommarstuga som vi bygger ihop med nya huset. jag gör det mesta själv men när vi reste stommen på tillbyggnaden på ca 150 kvm tog det ca 6 veckor med en snickare och två pensionärer och jag då var det panelat och isolerat med allt invändigt kvar. Efter det har det tagit ca 1,5 år till utan tjänstledighet. Jag bör tillägga att vi bodde i den gamla delen medans vi byggde och bör tillägga att jag gärna tillbringar tid med barnen. Om man är händig gär det att göra nästan allt själv (till viss del i allafall) som tex El,VVs,vent osv. Det finns hus tillverkare som bygger stommen efter dina egna ritningar, i vårat fall skulle 150 kvm kosta 500.000:- panelat och klart ch med fönster klart detta spar en hel del tid men samma sak kostade oss 275.000:- när vi gjorde detta själva. Det är också viktigt att ha med en konstruktör och det är inte fel med en snickare vid stommresning.
 
Tack för alla svar, skriv gärna flera...
Vi har tänkt att anlita en byggfirma att resa huset (inkl tak, fönster, dörrar) sedan ha två snickare som ska hålla på + min man som också tänkt göra så mycket som möjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.