F Falckman skrev:
Hmm, graf säger du? Möjligen om det är någon typ av lokalt koordinatsystem? Annars törs jag inte säga mer. Finns det någon typ av köpehandling eller dylikt som avsöndringen är baserad på? Kanske kan du hitta information om gränsmarkeringarna där, även om det mest troligt är som Nils Terminus säger, gränsmärkena kan vara lite vad som helst och har ud otur var det väldigt många decennier sedan gränsmärkena försvann (ett skräckexempel som jag hört talas om var t.ex. att en av gränsmärkena beskrev som "vedhögen".


Nej tyvärr, du kan inte utgå från någonting annat än avsöndringsakten tyvärr. För att kunna göra en god gissning vart gränsen går måste du tänka som lantmäteriet skulle göra och lantmäteriet fokuserar bara på gränserna och hur dessa tillkom. Hur diverse byggnader placerats, vad kommunen trott gäller när dom tagit fram bygglovsplaner etc. är något som LM rycker på axlarna åt. För det är irrelevant för gränsfrågan, endast lantmäteriet har kompetens (kompetens som i att ha rätt att besluta om etc.) att utreda fastighetsgränser och numera även att ny- eller ombilda befintliga gränser. Hur diverse tillfälliga ägare sedan bebyggt fastigheten i fråga är irrelevant för gränsfrågan.


Din granne kommer du inte komma överens med av texten att döma. Om vi får tro dina uppgifter här i tråden har du alltså en granne som:
a) Försöker köpa byggnader till skambud och förväntar sig grannerabatt och surnar sedan ihop när den itne får som den vill.
b) Börjar skälla på dom nya grannarna när dom flyttar in, eftersom hon inte tillfrågats först (grannar har som bekant ingen som helst rätt att lägga sig i vem som flyttar in vart).
c) När skällandet inte hjälper väljer man att hota ett barn för att göra livet mer obekvämt för er.
d) När inte heller det ger önskat resultat kommer grannen på att markbiten och byggnaden hon tidigare ville köpa nog trots allt ändå alltid legat inne på hennes fastighet egentligen och nu när det ändå är nya grannar ändå flyttat in är det väl bara att ta tillbaks vad som är hennes...

Den här individen tänker du dig alltså ska lyssna på dina resonemang om vart gränsen ska gå baserat på din lekmannamässiga tolkning av en avsöndringsakt? Du inser att det här låter som en individ som inte skulle acceptera en fastighetsbestämning från LM, än mindre att ni gör någon egen juridiskt meningslös lösning men som kanske begraver frågan så länge just ni är fastighetsägare?

Som andra skrivit i tråden skulle jag säga att du har två tydliga valmöjligheter:
1) Anlita LM för att en gång för alla få slut på osäkerheten kring gränsfrågan. Precis som Nils Terminus skriver är det nämligen så att i praktiken finns inga gränser som du kan hänvisa till eller nyttja dig av förens Lantmäteriet "hittat" dom. Jag delar inte riktigt Nils syn på om man ska anse att gränserna finns eller inte i någon typ av juridiska limbo, min tolkning är att gränserna finns men måste fastställas av LM .LM kan dock inte fastställa vilka gränser som helst utan är ytterst bunden av avsöndringsaktens gränser, jämför med
17§ i Lag (1970:995) om införande av nya jordabalken (paragrafen är typ skriven för just avsöndringar). Icke desto mindre är det ingen du har någon nytta av förens LM bestämt vart gränsen gick när det tillkom.
2) Ignorera din granne och låt den hållas, bygg kanske ett staket om grannen blir allt för jobbig och närgången.

Det är generellt en god idé att ta reda på saker och ting innan man ger sig i kast med Lantmäteriet, men i det här fallet tycker jag mig snarare ana en ovilja att vilja betala och en övertro på att du ska kunna resonera med grannen och dessutom få allt som du vill ha det. Jag tror det är en olycklig strategi, utan du får nog leva med grannens anspråk eller betala för att döda frågan är jag rädd.
Håller med och håller inte med.
Självklart så anser jag man ska försöka lösa ett problem mellan två parter innan man tar det vidare.

Jag har alltså ej gjort anspråk på någon mark jag är mest frågande på delen att grannen gör detta på våran bekostnad.

Jag har ju ett stenrös att utgå ifrån och även måtten på gränserna från orginalkontrsktet.

Jag var faktiskt och pratade med grannen. Frågade mest om armeringsjärnen och vem som satt upp dem. Det svaret jag fick var att det hade dom gjort och gränsen stämmer.
Jag sa inte så mycket mer utan jag påpekade att jag har svårt att se det stämma sett till måtten och då vart hon tyst och sa bara jag inte ska ägna mer tid åt något jag inte kan göra åt.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Så då får du acceptera deras åsikt eller låta LM göra en förrättning med gränsbestämning och utsättning av korrekta gränsmarkeringar. Är synnerligen bra ur alla perspektiv. T e x vid ev försäljning. Och så får grannen betala 50/50 också. Bara en sån sak….
 
HusPoolGarage HusPoolGarage skrev:
Så då får du acceptera deras åsikt eller låta LM göra en förrättning med gränsbestämning och utsättning av korrekta gränsmarkeringar. Är synnerligen bra ur alla perspektiv. T e x vid ev försäljning. Och så får grannen betala 50/50 också. Bara en sån sak….
Såklart ser jag det som en utav lösningarna att vi betalar till LM.

Om jag leker med tanken och jag flyttar de armeringsjärnen till vad jag anser är korrekt då det faktiskt är så att häcken som går vid den gräns som stämmer med stenröset Lm bad mig leta rätt på som står i akten jag har som skrevs när avsöndringen blev till så får väl grannen antingen acceptera det (precis som jag ska göra) eller själva ta in Lm och vi splittar kostnaden.

I grund och botten så köpte vi inte huset för att behöva bråka med en sur granne som resten av grannarna inte verkar gilla och håller sig ifrån.
Är inte heller speciellt sugen att slänga 5-15% av köpesumman på Lm kostnad dock är det mitt sista alternativ för att få ordning på detta.

Jag frågade också grannen när vinpratade varför de haft gränsen sedan 90 talet men inte byggt ett staket eller planterat en häck utan låtit den nuvarande häcken markera gränsen fel.

Hon fnös mest åt mig och fortsatte pladdra på om att hon minsann vet bättre än några mått jag fått från LM.
 
Nej du ska inte flytta armeringsjärnen. Jag har varit utsatt för granne som polisanmält mig för att ha rört gränsmarkeringar. Onödigt tjafs eftersom de ändå inte gäller.
Sätt ner egna i så fall.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Vi låter det vara fram tills snön är borta. Ska hur som ringa Lm och fråga just vad mina tomtgränsmarkeringar betyder
Xxxx graf får jag inte ut något vettigt utav.
Finns inga noteringar i akterna om de namnen.

Olyckligt hur som att man får dras med en person som verkligen inte vill dividera eller mötas för att tillsammans se problemet med att ha det såhär.
Är "häcken" vi har till våran fastighet fel så är jag den första att fråga om de vill ha kvar den eller jag ska ta bort den trots jag inte har placerat den där.
 
Du kan också lägga ut bilder från de kartor och satelitbilder du hittar på nätet så försöker vi hjälpa dig här först. Räkna inte med att grannen blir enklare att ha att göra med om LM utredning går emot henne, kanske bättre att inte begära hjälp från LM alltså...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du kan också lägga ut bilder från de kartor och satelitbilder du hittar på nätet så försöker vi hjälpa dig här först. Räkna inte med att grannen blir enklare att ha att göra med om LM utredning går emot henne, kanske bättre att inte begära hjälp från LM alltså...
Jo man kan komma fram till att med säkerhet är en tomtgräns fel genom att både titta på en karta och flygbilden i "Min fastighet". Sen finns det då flera skikt att välja på. Flygbilden har ju ingen säkerställd noggrannhet men gör att man kan identifiera föremål mycket enklare. Sen jämför man med vanliga kartan. Man kan behöva stå på plats när man kollar. Känner man sig sedan säker på att det är fel så är det att beställa en utsättning.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K Kristoffer Hamberg Lind skrev:
Håller med och håller inte med.
Självklart så anser jag man ska försöka lösa ett problem mellan två parter innan man tar det vidare.


Jag har alltså ej gjort anspråk på någon mark jag är mest frågande på delen att grannen gör detta på våran bekostnad.
Givetvis, det håller jag med om. Men nu är det ju så att det blir svårlöst, eftersom grannen menar att du nyttjar fast egendom som tillhör denne och du menar att grannen nyttjar fast egendom som tillhör dig. Saken kan inte lösas utan att någon får sin upplevda rätt åsidosatt.

Jag vet att du inte gör anspråk på grannen, även om du ju faktiskt gör det. Jag förstår att du ser det som att att ni bara vill vara i fred så kommer grannen och tjafsar och försöker sno åt sig än mer mark än vad denne redan har snott åt sig enligt din egna bedömning. Min poäng är att under rådande omständigheter, vad finns det att komma överens om ur grannens perspektiv? Du nyttjar mark grannen anser vara sin och nu har du dessutom börjat antyda att dom här armeringsjärnen inte är att betrakta som en gräns... Det här kan ju sluta med att hela deras upplevda fastighet går om intet, inte bara den del dom försökt köpa loss genom ett skambud.

K Kristoffer Hamberg Lind skrev:
Jag har ju ett stenrös att utgå ifrån och även måtten på gränserna från orginalkontrsktet.
Det förutsätter att stenröset för det första är gränsmärket och för det andra inte flyttats genom historiens gång. Dessutom spelar det som sagt ingen roll hur mycket du än räknar, visar och resonerar, det är bara LM som kan säga vart gränsen är, oavsett hur bra påläst du är. Så återigen, för grannen finns ingen anledning att lyssna på dig, oaktat hur rätt du eventuellt har, på samma sätt finns inget skäl att ge tillbaka den mark som man felaktigt tagit i anspråk genom dom här armeringsjärnen... Utan en fastighetsbestämning kan du inte vidta rättsliga åtgärder så grannen har inget att vinna på att ens låta dig prata med denne om gränsen. Vill du att saker ska rättas till är det alltså LM du ska vända dig till, inte din grannes sunda förnuft...

K Kristoffer Hamberg Lind skrev:
Jag var faktiskt och pratade med grannen. Frågade mest om armeringsjärnen och vem som satt upp dem. Det svaret jag fick var att det hade dom gjort och gränsen stämmer.
Jag sa inte så mycket mer utan jag påpekade att jag har svårt att se det stämma sett till måtten och då vart hon tyst och sa bara jag inte ska ägna mer tid åt något jag inte kan göra åt.
Som sagt ;) Jag tror inte din granne hade acceptera att LM kom och markerade vart gränsen egentligen går så länge den inte går precis där hon vill att den ska gå... Att du kommer kunna få grannen att acceptera att deras armeringsjärn inte är värda ett dyft och att enligt dina beräknar så är det grannarna som nyttjar delar av din fasta egendom ser jag som hart när omöjligt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Kieron och 1 till
  • Laddar…
Det sannolikt billigaste sättet att lagligen bestämma en gräns är genom fastighetsbestämning av Lantmäteriet, men ett annat sätt är ju faktiskt genom dom.

Nu spekulerar jag fritt, och kanske finns det goda argument emot detta, men varför skulle en fastställelseprocess inte kunna ta sin början i exempelvis ett handräckningsärende hos kronofogden som bestrids och förs till domstol? Skulle ett sådant ärende menar ni avvisas på grunden att gränsen först måste bestämmas innan den kan hävdas, och i så fall enligt vilket lagrum? Har inte allmän domstol beslutskompetens i frågan eller vad?
 
  • Gilla
Bror9 och 1 till
  • Laddar…
K Kristoffer Hamberg Lind skrev:
Xxxx graf
Är du ens säker på att det är ett f på slutet? Är det frakturstil kan det ju nästan lika gärna vara ett s.
Gammal alfabetstavla med gotisk skrift, versaler och gemener, inklusive Å, Ä, Ö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är lätt att börja gissa och som nämnts tidigare av andra, kan du lägga upp avstyckningshandlingen i något så när vettigt skick med de maskningar du känner att du vill göra av anonymitetsskäl så kanske du kan få bättre svar.
 
J
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Är du ens säker på att det är ett f på slutet? Är det frakturstil kan det ju nästan lika gärna vara ett s.
[bild]

Det är lätt att börja gissa och som nämnts tidigare av andra, kan du lägga upp avstyckningshandlingen i något så när vettigt skick med de maskningar du känner att du vill göra av anonymitetsskäl så kanske du kan få bättre svar.
I frakturstil används det långa s-et (det som kan misstas för ett f) enbart inne i ord. I ordslut används ett vanligt s. Därför är det osannolikt att ”graf” skall läsas som ”gras”. Däremot kan det betyda ”grav” som i gammalstavning skrevs just ”graf”. Innebörden blir kanske inte klarare för det.
En helt snnan sak: Det nämndes att måtten på kartan var utsatta i fot. Då menas med största visshet svensk fot = 297 mm, som avlöstes sv metersystemet 1889. I dag avser man oftast med fot en engelsk fot som är 305 mm, men den har aldrig varit officiellt mått i Sverige.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Jag hade varit lite försiktig med den här typen av frågeställning när du är registrerad med vad som förefaller vara ditt riktiga namn.
Där TS bor vill man inte vara ovän med grannarna, då försvinner man under älgjakten...
 
  • Wow
Dilato
  • Laddar…
K Kvackatore skrev:
Där TS bor vill man inte vara ovän med grannarna, då försvinner man under älgjakten...
Haha så illa är det inte.
Grannarna som dragit igång detta är ett par på 70 år där frun som inte går att resonera med är uppvuxen på gården frun fått ärva. Mannen är ganska sund att surra om annat med men blir obekväm om nåt ang frun och tomtfrågan kommer upp.
Är så otroligt konstigt då biten inte har något värde.
Går en häck och "väg" upp till våran entré så känns som det är mest för att jävlas hon gör det.
 
K Kristoffer Hamberg Lind skrev:
Haha så illa är det inte.
Grannarna som dragit igång detta är ett par på 70 år där frun som inte går att resonera med är uppvuxen på gården frun fått ärva. Mannen är ganska sund att surra om annat med men blir obekväm om nåt ang frun och tomtfrågan kommer upp.
Är så otroligt konstigt då biten inte har något värde.
Går en häck och "väg" upp till våran entré så känns som det är mest för att jävlas hon gör det.
Är du säker på att vi inte har samma grannar :surprised: Låter väldigt likt vårt fall!
Grannfrun 70+ uppväxt i sitt hus, vår tomt är avstyckad från deras fastighet av grannfruns far för 50 år sedan. När vår tomt som då var obebyggd för 20 år sedan kom ut till försäljning i exekutiv auktion så fick grannfruns gubbe i uppdrag att köpa tillbaka den. Han glömde gå på auktionen då det var älgjakt vilket han aldrig blivit förlåten för. Tomten blev bebyggd och vi är 3e ägarna sedan dess men vi har ärvt all bitterhet från grannfrun vilket hon visar i stort som smått så fort man kommer i kontakt med henne. Numera är de ganska immobila och visar sig sällan utanför dörren. Vi lärde oss ganska snabbt efter vi flytta in att ignorera dem så mycket som möjligt och låta den lilla skogsdungen mellan våra fastigheter växa igen ordentligt.:cool:
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Haha
Dilato och 4 till
  • Laddar…
K Kvackatore skrev:
Är du säker på att vi inte har samma grannar :surprised: Låter väldigt likt vårt fall!
Grannfrun 70+ uppväxt i sitt hus, vår tomt är avstyckad från deras fastighet av grannfruns far för 50 år sedan. När vår tomt som då var obebyggd för 20 år sedan kom ut till försäljning i exekutiv auktion så fick grannfruns gubbe i uppdrag att köpa tillbaka den. Han glömde gå på auktionen då det var älgjakt vilket han aldrig blivit förlåten för. Tomten blev bebyggd och vi är 3e ägarna sedan dess men vi har ärvt all bitterhet från grannfrun vilket hon visar i stort som smått så fort man kommer i kontakt med henne. Numera är de ganska immobila och visar sig sällan utanför dörren. Vi lärde oss ganska snabbt efter vi flytta in att ignorera dem så mycket som möjligt och låta den lilla skogsdungen mellan våra fastigheter växa igen ordentligt.:cool:
Vem vet... våra grannar måste iaf va släkt då de ärvt samma personlighetsdrag känns det som.

Vår första sommar här så blir intressant att se om de bär över gräsklipparen och klipper den anekterade biten eller om de låter den va vildvuxen eller tycker vi ska sköta den åt dem...
 
  • Gilla
Ripley
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.