Vad händer om du låter det hela vara och ignorerar grannen ? Låt grannen bevisa det som hon påstår.
 
  • Gilla
Kvackatore
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad händer om du låter det hela vara och ignorerar grannen ? Låt grannen bevisa det som hon påstår.
Det är väl det vanliga. Ingenting händer.

Man kan ju också "hota" grannen med att ansöka om en fastighetsbestämning och upplysa om att det troligen kostar henne 50 000-100 000 kr. Det är ett belopp som brukar få de flesta att släppa sina käpphästar.
 
  • Gilla
tio_Pepe och 6 till
  • Laddar…
N
K Kristoffer Hamberg Lind skrev:
Hör vad du säger.
Jag är helt bekväm med hur tomten ser ut i nuläget. Dock är det min granne som plötsligt anser att en liten del av tomten är hennes.
Vi har bott här i 3 månader och jag vill endast slippa eventuella missförstånd med grannen då jag anser de har fel. Att jag skrev denna tråd var flr att få råd om eventuella sätt att markera tomtgränsen på en gammal fastighet.
Akterna lantmäteriet har är de jag fött uppgifterna på storlek och hur tomten skall gå.

Självklart så är en fastighetsbestämning det absolut bästa för alla inblandade men i mina ögon känns det fel att jag skall dra den kostnaden då det är grannen som är den som bråkar.
Hade det vart tvärtom att jag var den som ville ta av deras tomt för jag ansåg det var fel så hade jag tex tagit den kostnaden alla dagar i veckan.

I min tanke när jag skrev detta var att få tips, råd och tankar om vad man kan göra.

Så precis som jag skrev ovan så gör jag bäst i att samla på mig så mycket falta jag kan få av det som finns i akterna hos lantmäteriet. Sen titta vilka eventuella markeringar som finns kvar och utgå från dem.
Har grannen rätt i det som hävdas så är det självklart de som ska ha sin del. Har jag rätt så är det självklart jag ska ha min del.
Det är alltså fastigheten vi bor i nu som använder den bit av tomten som grannen säger sig vara sin.
Den innehåller precis inget av värde mer än ett antal kvadratmeter. Grannen har ingen nytta av den dock har vi det då det är precis utanför vöran entré och skulle grannen då ha rätt så är det så enkelt vi får bygga om och flytta entreen vilket känns lite väl onödigt så därför vill jag gärna få det korrekt.

Om jag nu har en sten som markerat ett hörn så är det genast väldigt mycket enklare att se vad som är rätt och vad som är fel. Så kan jag då presentera för grannen att såhär anser jag det ska vara och varför jag anser det så är det väl ändå en större chans att grannen slutar hävda att tomten är deras.

För att göra en lpmg historia kort så ville grannen köpa byggnaden men vart nekad pga skambud. Samma granne skällde ut oss samma dag vi fick nyckeln då de ansåg vi skulle kollat med dem att vi fick flytta in.
Samma granne gled snyggt fram till min son och hotade med att han inte skulle bli långvarig i huset vilket medförde sonen vägrade vistas här första veckorna medan vi flyttade in och renoverade.
Alltså jag är otroligt ointresserad att ha med denna granne att göra men vill gärna veta vad som är korrekt för att slippa mer påhopp från dem.
Om de inte kan vara behjälpliga med att titta på hur tomten skall vara enligt akterna vi har så är det lantmäteriet som får bestämma men då anser jag de såklart skall vara med att betala för att få ett slut på strulet.
Jag förstår men du måste också förstå att det egentligen inte finns några gränser. Gränserna tillkommer inte fören du gjort en fastighetsbestämning. Fram tills dess är dom helt beroende på att ni är överens kan man väl förenklat säga. Det finns alltså ingen som kan ha rätt eller fel eftersom det inte finns några gränser.
Jag kan göra det enkelt för dig och svara på din fråga om vad för typ av markeringar mm som användes vid en avsöndring. Vad som helst. Det finns inga som helst regler för vilka typer av markeringar som används vid avsöndring. Det är ägaren själv som satt ut lite vad man hade att tillgå eftersom lantmäteriet aldrig vart på plats. Det var visserligen vanligt att en en kunnig person, typ en lantmätare mätte in och gjorde karta men det var inte i egenskap av företrädare för lantmäteriet utan i egen regi. Det beror lite på vilket årtal. Man kan dock säga att det stenar och hål i berg som användes i huvudsak till vanliga avstyckningar. Rör i mark mm. kom mycket senare.

Som skrivits innan så fördelar lantmäteriet kostandet för en bestämning utefter vad som är skäligt vilket oftast är 50/50 även om det finns undantag.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
M maria01 skrev:
vad kostar det om man kontaktar lantmäteriet att komma ut och kolla 2023?
Jag minns inte men jag skulle inte bli förvånad om dom kräver 15000kr.
Oavsett så kan det vara värt de för att lösa problemet och slippa mer bråk.
 
Claes Sörmland
L lars80 skrev:
Jag minns inte men jag skulle inte bli förvånad om dom kräver 15000kr.
Oavsett så kan det vara värt de för att lösa problemet och slippa mer bråk.
Som sagt, de kommer inte ut och kollar. Den tjänsten finns inte längre för privatpersoner hos Lantmäteriet. Eventuellt så finns en kommunal tjänst. Annars får man gå till den privata marknaden.

Om det alls finns några gränsmarkeringar att hitta utifrån karta för denna avsöndring.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
N Nils Terminus skrev:
du måste också förstå att det egentligen inte finns några gränser. Gränserna tillkommer inte fören du gjort en fastighetsbestämning.
Kanske en filosofisk fråga, men visst finns gränserna. En avsöndring var en lagenlig delning av en fastighet och efter en sådan uppstod två separata fastigheter med erkända gränser.

Att gränserna med tiden har blivit okända till sin exakta position och därmed okända är inte detsamma som att de inte finns. Om TS med hjälp av styckningshandlingarna och märken i terrängen tror sig förstå var gränsen går är det inte orimligt att utgå från att den går där, om inte grannen utifrån samma material kommer till en annan rimlig slutsats.

Gränsen finns. Kanske är det klokt att låta Lantmäteriet bestämma den och märka ut den med moderna gränsmärken, kanske är den så uppenbar att det inte är rimligt att lägga tiotusentals kr på något man redan vet.
 
  • Gilla
Falckman och 3 till
  • Laddar…
N
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Kanske en filosofisk fråga, men visst finns gränserna. En avsöndring var en lagenlig delning av en fastighet och efter en sådan uppstod två separata fastigheter med erkända gränser.

Att gränserna med tiden har blivit okända till sin exakta position och därmed okända är inte detsamma som att de inte finns. Om TS med hjälp av styckningshandlingarna och märken i terrängen tror sig förstå var gränsen går är det inte orimligt att utgå från att den går där, om inte grannen utifrån samma material kommer till en annan rimlig slutsats.

Gränsen finns. Kanske är det klokt att låta Lantmäteriet bestämma den och märka ut den med moderna gränsmärken, kanske är den så uppenbar att det inte är rimligt att lägga tiotusentals kr på något man redan vet.
Ja man kan välja att se det som att det finns gränser såklart. Men det är inte rätt. En avsöndring var en lagenlig delning där en fastighet bildades men det bildades inga lagligen tillkomna gränser.

Det spelar ingen roll hur tydligt och klart det ser ut att vara på karta och på marken, ska man tex. reglera till sig mark till en avsöndring krävs alltid en fastighetsbestämning eftersom det inte finns några gränser att ansluta mot.

Men visst är det så att man kan gissa sig till mer eller mindre bra vart gränsen borde vara. Det är ju exakt så lantmäteriet gör i en bestämning.

Det kan absolut vara onödigt att bestämma något som är uppenbart men det är det ju inte i detta fall eftersom dom uppenbarligen tycker olika.

Det finns dock undantag, en avsöndrings gränser kan vara lagligen tillkomna om samtliga eller någon av gränserna är tillkomna på annat sätt när tex. grannfastigheten bildades och man delar gräns.
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
Claes Sörmland
N Nils Terminus skrev:
Ja man kan välja att se det som att det finns gränser såklart. Men det är inte rätt. En avsöndring var en lagenlig delning där en fastighet bildades men det bildades inga lagligen tillkomna gränser.

Det spelar ingen roll hur tydligt och klart det ser ut att vara på karta och på marken, ska man tex. reglera till sig mark till en avsöndring krävs alltid en fastighetsbestämning eftersom det inte finns några gränser att ansluta mot.

Men visst är det så att man kan gissa sig till mer eller mindre bra vart gränsen borde vara. Det är ju exakt så lantmäteriet gör i en bestämning.

Det kan absolut vara onödigt att bestämma något som är uppenbart men det är det ju inte i detta fall eftersom dom uppenbarligen tycker olika.

Det finns dock undantag, en avsöndrings gränser kan vara lagligen tillkomna om samtliga eller någon av gränserna är tillkomna på annat sätt när tex. grannfastigheten bildades och man delar gräns.
Jag vet inte om jag förstår dig men nog finns det en fastighetsgräns även om den inte är lagligen fastställd enligt modern lagstiftning.

Jag äger t ex en fastighet från 1919 som är tillkommen genom att avsöndring KB. Och i köpeavtalet så finns en detaljerad karta med angivna gränsmarkeringar (rm och rg) och deras avstånd till varandra. En av gränserna är lagligen bestämd i och med en avstyckning på 30-talet men tre av gränserna är alltså kvar sedan avsöndringen (även om en av deras två gränsmarkeringar har uppdaterats vid avstyckningen). Jag har återfunnit alla gränsmarkeringar (stålrör) och när jag kontrollmäter är avståndet mellan dem enligt karta (Den sista krävde viss arkeologi, var mest rost kvar men den fanns där.)

Att då hävda att det inte finns tre gränser för min fastighet blir för postmodernt för min smak. Vill jag t ex bygga en friggebod så spelar det ju roll om jag bygger 4,5 m från "gränsen" som det står i PBL. Den gräns som åsyftas i PBL är inte enbart lagligen bestämda gränser utan omfattar även äldre gränser.
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
N Nils Terminus skrev:
Det kan absolut vara onödigt att bestämma något som är uppenbart men det är det ju inte i detta fall eftersom dom uppenbarligen tycker olika.
De tror, vad vi vet, olika. Vi vet dock inte om de gör det utifrån samma kunskapsläge. TS har ju exempelvis skaffat sig lite ny kunskap sen han startade tråden genom att ta del av avstyckningshandlingarna och inte bara utgå från relativt osäkert kartmaterial.

Jag tror iofs. inte att han ändrat uppfattning för det, men det händer ju faktiskt att man gör det efter att man fått mer info. Kanske kommer det hända granne, kanske inte.

Jag tycker i alla fall inte att man ska utgå från att det enda sättet att lösa en sån här dispyt är via myndighetsbeslut.
 
  • Gilla
Dheri
  • Laddar…
N
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag vet inte om jag förstår dig men nog finns det en fastighetsgräns även om den inte är lagligen fastställd enligt modern lagstiftning.

Jag äger t ex en fastighet från 1919 som är tillkommen genom att avsöndring KB. Och i köpeavtalet så finns en detaljerad karta med angivna gränsmarkeringar (rm och rg) och deras avstånd till varandra. En av gränserna är lagligen bestämd i och med en avstyckning på 30-talet men tre av gränserna är alltså kvar sedan avsöndringen (även om en av deras två gränsmarkeringar har uppdaterats vid avstyckningen). Jag har återfunnit alla gränsmarkeringar (stålrör) och när jag kontrollmäter är avståndet mellan dem enligt karta (Den sista krävde viss arkeologi, var mest rost kvar men den fanns där.)

Att då hävda att det inte finns tre gränser för min fastighet blir för postmodernt för min smak. Vill jag t ex bygga en friggebod så spelar det ju roll om jag bygger 4,5 m från "gränsen" som det står i PBL. Den gräns som åsyftas i PBL är inte enbart lagligen bestämda gränser utan omfattar även äldre gränser.
Ja visst tar jag i lite, det finns väl någon sorts civilrättsligt avtalad gräns, absolut.

I ditt fall ditt fall, och dom flesta andra också, så går det relativt enkelt att lista ut vart gränsen är avsedd. Men gränsen i sig är ju ändå inte mer värd än en gräns för ett arrende eller hyresavtal. Och det brukar i dom flesta fall räcka men om det nu blir bråk om vart gränsen går så har man enligt mig inte så mycket annat att välja på än att ansöka om en bestämning. Man kan jämföra det med om man inte är överens om vart gränsen vid ett arrende av något går. Är man inte överens är domstol ända vägen att gå oavsett hur bra och tydligt avtal man har.

Så min värld är alltså en ej lagligen tillkommen gräns värdelös så länge man inte är överens. Har man en tydligt definierad (både bra markering och karta) lagligen tillkommen gräns som man är oense om och söker om bestämning för så kommer lantmäteriet att avslå ansökan för att det inte råder några oklarheter. Har man en tydligt definierad gräns som inte är lagligen tillkommen kommer bestämning att genomföras ändå. Man kan alltså hävda att kartan och markeringarna stämmer hur mycket man vill men man kommer aldrig få något juridiskt tyngd bakom det. Därför är gränsen värdelös så länge man inte är överens.


Enligt mig bör bygglovshandläggaren absolut kolla vad gränsen har för status och ta hänsyn till detta vid en bygglovsprövning. Jag vet att bygglovshandläggare tyvärr i regel inte bryr sig speciellt mycket om gränsens status eller om den är korrekt enligt fastighetsregistret eller inte. Och det kanske inte alltid är nödvändigt heller, det kan ju räcka många gånger att dom har en bestämd uppfattning om vart det mest troliga läget på gränsen är, dom har ju liksom inte en tvist med någon.

Men ni är såklart välkomna att tycka anorlunda
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
N Nils Terminus skrev:
Så min värld är alltså en ej lagligen tillkommen gräns värdelös
Det är en extrem uppfattning med väldigt lite verklighetsanknytning.

Jag skulle säga tvärtom, att konceptet lagligen bestämd gräns är rätt meningslöst. En gräns är lika gällande oavsett tillkomstsätt så länge som det vid tiden för tillkomsten var en rättsligt erkänd metod. En avsöndringsgräns kan också vara betydligt bättre inmätt och beskriven än en äldre lagligen bestämd rågång eller lagaskiftesgräns.
 
N
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är en extrem uppfattning med väldigt lite verklighetsanknytning.

Jag skulle säga tvärtom, att konceptet lagligen bestämd gräns är rätt meningslöst. En gräns är lika gällande oavsett tillkomstsätt så länge som det vid tiden för tillkomsten var en rättsligt erkänd metod. En avsöndringsgräns kan också vara betydligt bättre inmätt och beskriven än en äldre lagligen bestämd rågång eller lagaskiftesgräns.
Det är en extremt dålig citering av dig där du missat poängen. Tråkigt gjort då du brukar sköta sånt fint.

Du får ju tycka som du vill men faktum kvarstår ju i det jag skrev tidigare. Jag har aldrig sagt att alla avsöndringar är dåligt inmätta och utsatta det är bara inte värt något vid en tvist då man ändå måste gå till LM.
 
N Nils Terminus skrev:
Det är en extremt dålig citering av dig där du missat poängen.
Om du menar att din poäng är något annat bör du kanske överväga hur du uttrycker dig. I stället för att upprepat skriva att gränsen är värdelös och sedan mitigera detta hade du kunnat skriva mer avvägt från början.

Jag har nu läst om det citerade inlägget tre gånger och håller med om att du inte backar upp de brösttoner du tar om värdet av gränserna. Så varför då ens skriva dem?
 
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
Maalox Maalox skrev:
Inte juridiskt bindande men Lantmäteriets Geodataportal borde ge TS en okej indikation. Här kan du också se felmarginalen på de på kartan utsatta tomtgränserna.

Någon snäll medlem här på BH har delat exakta instruktioner (hinner ej leta nu) men i kort så söker man på "Fastighet" och klickar sen längst ner till höger i 2a boxen där det står "Visa på Karta". Lokalisera sedan din fastighet i kartfönstret och du ser relevant information.

Har kikat och tittat.
Kan se att tomtgränsen är markerade med en felmarginal på 0.45.

Dock undrar jag vad gränsmarkeringarna betyder.
Står xxxx graf på mina hörnmarkeringar.
Får som inte riktigt fram vad det menas.

Kan man utgå från att huset är placerat på rätt ställe på tomten och är korrelt storlek i den kartan och att man sen utgår från tomtmarkeringar man eventuellt hittar på sin tomt?

Intressant tråd med tankar och olika infallsvinklar.
Nåt alla kan va överens om är att det inte är det enklaste alltid i fall likt detta.
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123
  • Laddar…
K Kristoffer Hamberg Lind skrev:
Har kikat och tittat.
Kan se att tomtgränsen är markerade med en felmarginal på 0.45.

Dock undrar jag vad gränsmarkeringarna betyder.
Står xxxx graf på mina hörnmarkeringar.
Får som inte riktigt fram vad det menas.

Kan man utgå från att huset är placerat på rätt ställe på tomten och är korrelt storlek i den kartan och att man sen utgår från tomtmarkeringar man eventuellt hittar på sin tomt?

Intressant tråd med tankar och olika infallsvinklar.
Nåt alla kan va överens om är att det inte är det enklaste alltid i fall likt detta.
Hmm, graf säger du? Möjligen om det är någon typ av lokalt koordinatsystem? Annars törs jag inte säga mer. Finns det någon typ av köpehandling eller dylikt som avsöndringen är baserad på? Kanske kan du hitta information om gränsmarkeringarna där, även om det mest troligt är som Nils Terminus säger, gränsmärkena kan vara lite vad som helst och har ud otur var det väldigt många decennier sedan gränsmärkena försvann (ett skräckexempel som jag hört talas om var t.ex. att en av gränsmärkena beskrev som "vedhögen".

K Kristoffer Hamberg Lind skrev:
Kan man utgå från att huset är placerat på rätt ställe på tomten och är korrelt storlek i den kartan och att man sen utgår från tomtmarkeringar man eventuellt hittar på sin tomt?
Nej tyvärr, du kan inte utgå från någonting annat än avsöndringsakten tyvärr. För att kunna göra en god gissning vart gränsen går måste du tänka som lantmäteriet skulle göra och lantmäteriet fokuserar bara på gränserna och hur dessa tillkom. Hur diverse byggnader placerats, vad kommunen trott gäller när dom tagit fram bygglovsplaner etc. är något som LM rycker på axlarna åt. För det är irrelevant för gränsfrågan, endast lantmäteriet har kompetens (kompetens som i att ha rätt att besluta om etc.) att utreda fastighetsgränser och numera även att ny- eller ombilda befintliga gränser. Hur diverse tillfälliga ägare sedan bebyggt fastigheten i fråga är irrelevant för gränsfrågan.

K Kristoffer Hamberg Lind skrev:
För att göra en lpmg historia kort så ville grannen köpa byggnaden men vart nekad pga skambud. Samma granne skällde ut oss samma dag vi fick nyckeln då de ansåg vi skulle kollat med dem att vi fick flytta in.
Samma granne gled snyggt fram till min son och hotade med att han inte skulle bli långvarig i huset vilket medförde sonen vägrade vistas här första veckorna medan vi flyttade in och renoverade.
Alltså jag är otroligt ointresserad att ha med denna granne att göra men vill gärna veta vad som är korrekt för att slippa mer påhopp från dem.
Om de inte kan vara behjälpliga med att titta på hur tomten skall vara enligt akterna vi har så är det lantmäteriet som får bestämma men då anser jag de såklart skall vara med att betala för att få ett slut på strulet.
Din granne kommer du inte komma överens med av texten att döma. Om vi får tro dina uppgifter här i tråden har du alltså en granne som:
a) Försöker köpa byggnader till skambud och förväntar sig grannerabatt och surnar sedan ihop när den itne får som den vill.
b) Börjar skälla på dom nya grannarna när dom flyttar in, eftersom hon inte tillfrågats först (grannar har som bekant ingen som helst rätt att lägga sig i vem som flyttar in vart).
c) När skällandet inte hjälper väljer man att hota ett barn för att göra livet mer obekvämt för er.
d) När inte heller det ger önskat resultat kommer grannen på att markbiten och byggnaden hon tidigare ville köpa nog trots allt ändå alltid legat inne på hennes fastighet egentligen och nu när det ändå är nya grannar ändå flyttat in är det väl bara att ta tillbaks vad som är hennes...

Den här individen tänker du dig alltså ska lyssna på dina resonemang om vart gränsen ska gå baserat på din lekmannamässiga tolkning av en avsöndringsakt? Du inser att det här låter som en individ som inte skulle acceptera en fastighetsbestämning från LM, än mindre att ni gör någon egen juridiskt meningslös lösning men som kanske begraver frågan så länge just ni är fastighetsägare?

Som andra skrivit i tråden skulle jag säga att du har två tydliga valmöjligheter:
1) Anlita LM för att en gång för alla få slut på osäkerheten kring gränsfrågan. Precis som Nils Terminus skriver är det nämligen så att i praktiken finns inga gränser som du kan hänvisa till eller nyttja dig av förens Lantmäteriet "hittat" dom. Jag delar inte riktigt Nils syn på om man ska anse att gränserna finns eller inte i någon typ av juridiska limbo, min tolkning är att gränserna finns men måste fastställas av LM .LM kan dock inte fastställa vilka gränser som helst utan är ytterst bunden av avsöndringsaktens gränser, jämför med
17§ i Lag (1970:995) om införande av nya jordabalken (paragrafen är typ skriven för just avsöndringar). Icke desto mindre är det ingen du har någon nytta av förens LM bestämt vart gränsen gick när det tillkom.
2) Ignorera din granne och låt den hållas, bygg kanske ett staket om grannen blir allt för jobbig och närgången.

Det är generellt en god idé att ta reda på saker och ting innan man ger sig i kast med Lantmäteriet, men i det här fallet tycker jag mig snarare ana en ovilja att vilja betala och en övertro på att du ska kunna resonera med grannen och dessutom få allt som du vill ha det. Jag tror det är en olycklig strategi, utan du får nog leva med grannens anspråk eller betala för att döda frågan är jag rädd.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.