Jag lånade en vedklyv av en kollega eftersom vi inte har fixat trefas i huset ännu och därmed in kan köra vår Kisa-vedklyv (från sent 90-tal). Den lånade klyven var inköpt på Clas Ohlsson och var som väntat liten. Jag ställde upp den på ett bord för att få en hygglig arbetshöjd. Så långt allt väl. Lade i en kort kvistig kubb med tyre som jag ville klyva ner i småstickor. Tryckte på startknappen, pumen gick igång, släppte startknappen - pumpen stannade... Provade några gånger, tänkte att maskinen var trasig. Pratade med min sambo, som trodde att det skulle vara så, som en säkerhetsåtgärd. Så kan man ju inte ha det tänkte jag och gick och hämtade en skruvtving för att knappeländet skulle hålla sig intryckt. Ok, det funkade i alla fall. Tryckte på hantaget för att manövrera klyven. Höll på att dö av tristess innan tryckklacken nådde den korta tyr-kubben. Sedan gick den två cm till innan den stannade, mer än en decimeter från klyvstålet! Och där stod den kvar. Jag stod som ett fån innan jag insåg att man måste stänga av (släppa skruvtvingen) för att tryckklacken skulle åka tillbaka. Jasså, det var så de tvingade in tvåhandsgrepp. Ridå! Vem kan indka någon som helst effektiv klyvning med en sådan där makapär? Det slutade med att jag bara klöv halvmetersbitarna som kändes lite jobbiga att klyva med yxan, resten (till spisinsatsen) kommer att möta sitt öde på huggkubben!

Och jag kommer att ringa elektrikern för att få ett trefas-uttag installerat!
 
Ja, när grejorna är i skala 1:12 så passar de nog bäst till att inreda en vedbacksscen i modelljärnvägslandskapet.
 
Hej!

Jag har klyvt 18 m3 (50cm) blandved inför denna säsong med en klyv från Classe. Gick hur bra som helst! Ska snart börja med nästa vinters ved. 1500 spänn med ställning anser jag vara ett fynd. Har hittills inte stött på en kubbe som klyven inte mäktar med. Och då har jag klyvit rejält grova granar/tallar/björkar med mycket kvistar. Nåja, snabb är den ju inte, men vem har bråttom?
 
  • Gilla
Kjol
  • Laddar…
Tips till daniel_168: Prova aldrig en riktig klyv, för då finns det ingen väg tillbaka! ;-)
 
ylven skrev:
Tips till daniel_168: Prova aldrig en riktig klyv, för då finns det ingen väg tillbaka! ;-)
helt sant jag har en kisa vedcombi från -85 och den är SNABB som attan iförhållande till de småvedklyvarna, men min vedcombi klyver inte 60*80cm bitarna som den lille tar, men de tar låååångtid....
 
En 7 tons klyv för 2000 spänn från Biltema är svårslaget. Säkerhetsgreppen logiska och behändiga. Tidigare hyllade jag klyvyxa och kil, det skall vara lite stil också, men jag fick ge mig, yxa o slägga står o dammar.
 
ylven skrev:
Vem kan indka någon som helst effektiv klyvning med en sådan där makapär? Det slutade med att jag bara klöv halvmetersbitarna som kändes lite jobbiga att klyva med yxan, resten (till spisinsatsen) kommer att möta sitt öde på huggkubben!
!
Med lite ombyggnad blir den lite mer effektiv.
Har byggt bort tvåhandsgreppet och har nu en anordning som startar motorn och påverkar ventilen samtidigt + att arrangemanget försetts med "självhållning", dvs maskinen startas med att dra i en spak och går sedan av sig själv till ändläget.
Vid ändläget släpper "självhållningen" och motorn stannar. Självklart kan maskinen stoppas vid behov.
Säkerheten är väl lite tveksam kanske :p men när man lämnar maskinen för att hämta ny kubbe så har man ju inte fingrarna ivägen ändå :)

Nästa steg blir att förse klyvkniven med 2 extra skär så den klyver 4bitar/slag istället för två. Tror den orkar det.

Min erfarenhet är att den går lite snabbare när man kört en stund så oljan blivit varm.
Missar man att öppna luftskruven påverkar även det hastigheten.
 
Daddy-R skrev:
En 7 tons klyv för 2000 spänn från Biltema är svårslaget. Säkerhetsgreppen logiska och behändiga. Tidigare hyllade jag klyvyxa och kil, det skall vara lite stil också, men jag fick ge mig, yxa o slägga står o dammar.
Fast jag är lite missnöjd med kvalitéen - det verkar som om att det inte är meningen att den skall fungera bra längre bort än 15 centimeter från startläget. Kan bero på att jag försökt klyva en rejält vresig björkstubbe iofs... Och lite tämligen stora furudito...

Hur/Var/ fungerar egentligen service på en vedklyv ? jag misstänker att jag behöver få den isärskruvad och kanske bytt lite packningar i ? (Har luftat och fyllt på lite mera hydraulolja, men det hjälpte inte.

Men säkerhetsgreppen är jättepraktiska även om skyddsplåtarna bara får lov att sitta tills jag tappat bort alla skruvar...
 
Jo,
det är ju alltid nackdelen med billiga grejor, den slumpvisa kvalitéen. Mitt exemplar går perfekt ända till cylinderns ändläge 10-15 cm från kniven, ändå har jag kört några torra, hårda o vresiga klabbar.

Det låter ju som att pumpen är sliten, jag tror att oljan kan bli väldigt varm om man håller fullt tryck en längre tid utan att cylindern rör sig, det finns ju ingen oljetank och därför ingen mer olja än den som är i pump och cylinder. Undrar om inte Biltema måste ta emot den för service eller kunna säga vart man skall vända sig.

Skyddsplåtarna rationaliserade jag bort redan från början.
 
En sak jag märkt är att den är lite känslig för lutning.
Lutar den framåt (mot kniven) funkar det sämre.
Lite lätt bakåtlutning är bättre om den inte kan stå helt plant.
Luftskruven ska stå öppen när man använder klyven.
 
Ah - luftskruven öppen - det stod det inget om i instruktionen - bara att man behövde lufta ibland (typ hela tiden då alltså!) . Skall testa lutningen på den ockå, tack för tipsen.
 
Luftskruven måste vara öppen under körning annars kan packningarna gå åt hel....
Glöm ej stänga vid slut så att oljan inte suger åt sig fukt.
Kör med Claes O. ställbara 5 t vedklyv utan bekymmer
 
  • Gilla
perjo36
  • Laddar…
Jag köpte med 50 cm varianten för ca 1500:- och den har funkat bra.
Som nån sa innan så ska ja inte prova nån annan heller...... :)

//Magnus
 
Jag har fortfarande inte sett någon "köpeklyv", oavsett prisklass, som är snabbare än ett väl avstämt hemmabygge. Med lämplig storlek på pumpen i förhållande till cylinderns grovlek kan en vedklyv bli fantastiskt snabb och samtidigt effektiv.

Kan väl erkänna att jag sett ett antal mindre lyckade koncept också :D
 
Den "riktiga" klyven vi har från Kölefors maskin (de som tillverkar bla Kisa Ved*) har snabbare retur än klyvhastigheten, vilket är mycket bra. Om man är två som assisterar den klyven, en som lägger på och en som drar i spaken så går det ungefär så fort som man klarar av att jobba. Helt regelvidrigt således, men mycket effektivt. Vår klyv är för övrigt sista årsmodellen innan det blev obligatoriskt med tvåhandsgrepp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.