Hej!

Vi håller på att ta fram underlag för att börja rita upp ett nytt hus.
Det är vårt första husbygge och förhoppningsvis sista så därför vänder jag mig till er som gjort det förut för tips och råd.

Hittills innehåller vårt programförslag:

2 Plansvilla. Ca 100 m2 bottenplatta.
Vardagsrum och matplats med öppen planlösning även sammanvävt med kök.
Köksö och skafferi.
Tre sovrum varav ett större med walk in closet.
Två badrum, ett med dusch och ett med badkar.
Entre med trapp till övervåning.
Tvättstuga med grovingång
Kontor
Förråd/Teknikrum

Vad hade ni inte klarat er utan vid ert nybygge eller vad önskade ni att ni tänkt på innan ni satte spaden i backen?
 
Vi har numera tvättstugan på ovanvåningen där de flesta sovrummen och garderoberna är, så vi slipper springa i trappan med tvätten. Vi gillar det mycket bättre än ha tvättstugan där nere, men nackdelen är att det är omständigare de gånger man vill torka tvätt utomhus.

En sak man inte kan få för mycket av är förvaring. Förutom minst 3 garderober per sovrum och i hallen har vi två mindre förrådsrum, men det är ändå i minsta laget för oss.

Det är trevligt om trappan är relativt centralt placerad för slippa gå långt, definitivt inte direkt innanför ytterdörren (där det ofta är smutsigt så man drar runt grus i huset).
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Saker vi är nöjda med i vårt hus:
- Bra förvaring! Som ovan skriver kan man inte få för mycket. Vi har en garderobsvägg i tvättstugan på 2.5meter. Ytterligare städskåp + 1 garderob i tvättstugan. En klädkammare på ovanvåningen + 1 walk-in closet. Och garderober i de andra sovrummen. Och ett garage. Det funkar bra för oss.
Tänk även på vilken sorts förvaring ni vill ha. Som i klädkammaren i sovrum vill man ofta ha 60cc djupa garderober, så då behöver rummet vara brett nog om man vill ha det på båda sidor. Även tvättstugan är trevligt om man kan ha 60cm djup vid varje vägg, blir mer effektiv förvaring enligt min åsikt då.

- Groventre separerad från tvättstugan! Bästa beslutet vi tagit. All smuts och grus som dras med in stannar där. Tvättstugan får vara ren.

- Spottar i fönstren på nedervåningen. Väldigt mysig belysning. Såhär i efterhand hade vi lätt valt att ha på övervåningen också, men valde bort det pga kostnad

- Stort kök med mycket förvaring

- Vardagsrum på nedervåningen med soffgrupp som vetter ut mot fönster (och inte in mot en vägg som många nya hus ritas idag. Vi har tv-rum på ovanvåningen. Tv finns även att titta på där nere, men görs sällan)

- Flera utgångar ut mot altan från både köksdel och vardagsrumsdel

- Tänk även på förvaring i badrum. Vi har satt in ett högskåp i efterhand. Där har vi toapapper, extra handdukar, plåster/alvedon etc, blöjor, extra schampo osv. Funkar okej planlösningsmässigt, men vi hade kunnat planera lite annorlunda om vi tänkt på det från början.
 
När det gäller förvaring...

1. Förvara bara det du måste och vill.
2. Allt som du inte ser att du verkligen har nytta av framöver, sälj eller släng.

Det är inte bättre att köpa en massa förvaring och förvara skiten 10 år innan man slänger det. Därmed är det också bra att ha en temporär förvaring för sånt som är på väg ut. Vi har en massa grejor som vi skulle vilja göra oss av med, men ska man lägga upp det på tradera eller marketplace så måste man ha fram det, fota, lägga upp annons osv och då är det enklare att lägga lådan på vinden. Mycket eftersom man inte har utrymmet att hålla på med försäljningen. Men allt utrymme vi idag använder till att förvara grejor vi inte behöver ha kvar hade lätt räckt till en "sälj-yta". Tänk en voly för förvaring, kartonger, tejp, våg, arbetsyta för att packa upp/in grejor osv.
Det som placeras i "säljhögen" och som inte kommer iväg inom en viss tid, släng eller lägg upp gratis.

Och inventera och rensa ut minst en gång om året.
 
Inventera och rensa håller jag helt med om. Och givetvis spelar det ju roll var i livet man är och hur familjesituationen ser ut. Fördelen som jag ser det med att ha mycket utrymme för förvaring är att man inte behöver knö in saker utan var sak kan ha sin plats och man får bra överblick över vilka saker man har och kan då också lättare göra sig av med saker man märker att man inte använder. Samma sak gäller i köket. Och sen som vi med mycket olika sportintressen och dessutom barn med olika sportintressen blir det automatiskt massa saker som ska förvaras, men som används regelbundet. Och så alla olika säsongers kläder + skor. Alla lakan, handdukar, extra täcken etc. Resväskor. Listan kan göras lång. Men jag upplever att våra garderober och klädkammare är ganska luftiga och vi hade nog fått plats med allt på kanske hälften av det utrymmet vi har. Men då hade vi inte fått överblick över sakerna och hade behövt lägga mer tid på att leta reda på saker när de ska användas. Därför värdesätter jag förvaringsutrymmen högt. Men vi är som sagt alla olika och det gäller att rannsaka sig själv innan man bygger. Hur lever just du/ni som ska bo där
 
M Mixi skrev:
Inventera och rensa håller jag helt med om. Och givetvis spelar det ju roll var i livet man är och hur familjesituationen ser ut. Fördelen som jag ser det med att ha mycket utrymme för förvaring är att man inte behöver knö in saker utan var sak kan ha sin plats och man får bra överblick över vilka saker man har och kan då också lättare göra sig av med saker man märker att man inte använder. Samma sak gäller i köket. Och sen som vi med mycket olika sportintressen och dessutom barn med olika sportintressen blir det automatiskt massa saker som ska förvaras, men som används regelbundet. Och så alla olika säsongers kläder + skor. Alla lakan, handdukar, extra täcken etc. Resväskor. Listan kan göras lång. Men jag upplever att våra garderober och klädkammare är ganska luftiga och vi hade nog fått plats med allt på kanske hälften av det utrymmet vi har. Men då hade vi inte fått överblick över sakerna och hade behövt lägga mer tid på att leta reda på saker när de ska användas. Därför värdesätter jag förvaringsutrymmen högt. Men vi är som sagt alla olika och det gäller att rannsaka sig själv innan man bygger. Hur lever just du/ni som ska bo där
Så sant!

En sak till, förvaring bör vara i olika storlek så att man kan förvara sakerna vettigt. Att ha en 60cm djup förvaring för vaser är inge vidare, man måste flytta undan 3-4 lager vaser för att komma åt den längst bak. Då blir det ganska snart så att de innersta 30-40 cm blir förvaring av sånt som inte används. Hade man istället haft 20-30cm djup hade inget hamnar bakom.
Ska man däremot förvara bakmaskin, resväskor eller annat skrymmande behöver man djupet.

Det är lätt hänt att ställa in så stora garderober man kan för att maximera volymen. Bättre är att ha olika varianter alternativt lådor som går att dra ut helt.
 
Om det är möjligt så placera diskmaskinen 30-40cm upp från golvytan. Jag har haft det så i 3 år nu och kan inte längre tänka mig en placering direkt på golvet.
 
Garage med förråd.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Källare så klart. Suveränt för förvaring och enklare fritidssysslor. Bäst vid dragning/flyttning av VVS och el. Håller markfukten på 2 m avstånd från bottenplan. Det mesta av teknik (panna, växelriktare, extrafrys) kan placeras där och frigör plats däruppe. Ej lämpligt dock som bostadsutrymme.
 
Några saker jag hade gjort annorlunda med facit i hand.

- Som någon annan tog upp här ovan. Separera tvättstuga och groventré.

- Sen är det bra med ett ordentligt utrymme för tekniken i huset.

- Tomrör, tomrör och lite fler tomrör. Behovet av att dra sladdar till rummen verkar aldrig ta slut.

- Du skriver kontor. Jag arbetar mycket hemifrån och det jag saknar är ett bra ställe att ha skrivare på utan att det låter för mycket och tar upp för mycket plats på skrivbordet. Jag trodde aldrig jag skulle ha behov av skrivare, men det papperslösa samhället verka vara långt borta.

- Har ni barn eller planerar att skaffa barn? Säkerställ att det finns möjlighet att de kan ta upp utrymme och låta en del utan att störa resten av huset. Kanske möjlighet till egen entré för tonåren? Jag byggde en Attefallare och kastade ut min tonåring dit. Bästa beslutet någonsin.

- Bästa vi gjorde i vårt hus är att köket helt saknar överskåp och alla underskåp har utdragslådor. Sen har vi större skafferiskåp som fungerar just som skafferi, men även som utrymme för glas och porslin.
Det sämsta med köket är att diskmaskinen hamnade för långt från skåpen ... Motion är ju i och för sig bra.

- När vi planerade elen i vårt strösslade vi med uttag och nätverksuttag. Något jag är oerhört glad för i efterhand. Det finns alltid ett uttag där jag behöver det. Idag hade jag garanterat tittat på ett smarthemsystem också.
 
Has det barn eller planeras det? Utrymme, utrymme, utrymme — utrustning för sport/fritidsaktiviteter, pulkor, cyklar, hjälmar, bollar… det tar aldrig slut. Ha också en STOR entré med MASSOR med plats för skor och ytterkläder, helst lite avskild, så att man inte behöver klafsa i smältvatten. En skotork och ett torkskåp där dessutom gör susen.

(När barnen är små vill man ha deras sovrum lite avskilt men nära föräldrarnas, helst på övervåningen, men när de kommer i tonåren vill man ha dem på nedre botten med egen ingång och föräldrarnas sovrum avskilt istället. Alltid en utmaning att försöka lösa.)

Has det släkt/goda vänner på annat ort? Bygg gästrum!!!! Eller gäststuga.

Finns det minsta rimliga tanke att det kan bli distansjobb? Bygg arbetsrum, avskilt och ljudisolerat. Räkna INTE med att det kan dubblera som gästrum. (Fråga mig inte hur jag vet det. Om man säger så.)

Finns fler än en person i familjen? Bygg in en extra (gäst)toa, såvida familjen inte kan kissa ute, eller tränar till distriktsmästerskapet i steppdans. Nog 17 är det alltid nån som måste gå när nån annan just håller på. Eller när nån annan duschar eller badar. Och när (inte om) familjen har magsjuka… så kan det eljest bli tämligen kladdigt.

Has det främmat emellanåt? Separera gemensamhetsutrymmen från privata. Det är otroligt skönt att inte ha folk i varenda vrå när man har dem på besök. För att inte tala om när man inte hinner städa hela huset innan.

Has det möjlighet att välja? Sätt ytterdörren i SÖDERläge, och uteplatsen i omedelbar anslutning till den, eller till köksdörren, om sådan finnes. Uteplats vill man ha så fort solen tittar fram. Springa långa vägar mellan denna och köket för att servera förplägnad vill man däremot inte.
De flesta sätter uteplatsen i anslutning till vardagsrummet, men närheten till köket är viktigare tycker jag. Kan man så är det klart att man ska sätta köket nära båda.

Has det bil? Bygg garage med betonggolv och extra svängrum runt. Man lär sig att fixa vanliga fel på bilen fortare än man tror. Ha även gärna plats för fler än en bil. De förökar sig lätt.

Has det ovanligt korta familjemedlemmar? Sätt tvättmaskinen på golvet. Annars inte. Tvättmaskin i arbetshöjd med plats för rejäla tvättkorgar under blir mer och mer tilltalande ju äldre ryggen blir, kan jag säga.

Has det ett synnerligen utsvävande kärleksliv? Bygg stort master bedroom. Annars inte. De vuxnas sovrum är till för sömn och sex och intet mer. Klädförvaring, i och för sig, men en anslutande walk-in closet är ett bra alternativ. Annars tycker jag att ett vanligt fel är att man slösar för mycket utrymme på stora sovrummet, som man sen aldrig behöver. Bara ventilationen är bra, och man kommer åt att bädda och städa, så kan man spara in en del där. Barnens rum däremot kan aldrig bli för stora.

Finns det plats och has det råd? Sätt in en hiss. På riktigt. Ingen av oss blir yngre.
(Jag hade även behövt en sån eftersom jag har mitt arbetsrum/studio/man cave/lekstuga på övervåningen. Jag spelar musik. Förstärkare mm är tunga. Say no more.)

…samt sist men inte minst:
Has det minsta förstånd? Undvik korridorer och liknande gångar som pesten. De stjäl hemskt mycket utrymme.
 
Mina tankar på saker som jag inte tror sagts
  • Gästrum/-stuga med egen toa och dusch - det ökar bekvämligheten för gäster och er avsevärt
  • Garage med ingång från huset - så skönt att inte behöva klä på sig för snöstorm bara för att gå till bilen osv
  • Plats för maskiner som snöslunga, gräsklippare etc som är lättåtkomliga med inte i vägen
  • Mycket (!) fönster i flera väderstreck - jag tröttnar aldrig på dagsljus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.