Har förstått att de lite dyrare diskmaskinerna Ikea har är tillverkade av Bosch.
Vilken modell hos Ikea motsvarar vilken modell från Bosch?

Tidigare har Ikeas fördel varit att de lämnar 5 års garanti medan övriga återförsäljare av Bosch lämnar 3 år. Såg dock nyss att Elgiganten har 5 år garanti på sina maskiner från Bosch.

Då är frågan, var är Bosch-maskinerna billigast?
 
BirgitS
Ikea har ju ingen direkt kopia av någon vanlig Bosch-modell utan de köper en specialmodell gjord utgående från deras krav på funktioner och lågt pris.
 
  • Gilla
HEM2121 och 1 till
  • Laddar…
B bjorsi skrev:
Har förstått att de lite dyrare diskmaskinerna Ikea har är tillverkade av Bosch.
Vilken modell hos Ikea motsvarar vilken modell från Bosch?

Tidigare har Ikeas fördel varit att de lämnar 5 års garanti medan övriga återförsäljare av Bosch lämnar 3 år. Såg dock nyss att Elgiganten har 5 år garanti på sina maskiner från Bosch.

Då är frågan, var är Bosch-maskinerna billigast?
Två års garanti
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ikea har ju ingen direkt kopia av någon vanlig Bosch-modell utan de köper en specialmodell gjord utgående från deras krav på funktioner och lågt pris.
så det skiljer så pass mycket att det inte går att jämföra en Bosch mot en Bosch tillverkad för Ikea?
 
A
B bjorsi skrev:
så det skiljer så pass mycket att det inte går att jämföra en Bosch mot en Bosch tillverkad för Ikea?
de duger motsvarar väl serie 6 billiga och med 5-års garanti
 
BirgitS
B bjorsi skrev:
så det skiljer så pass mycket att det inte går att jämföra en Bosch mot en Bosch tillverkad för Ikea?
Jämföra kan man ju alltid göra men det är ju inte så lätt att veta hur konstruktionen skiljer invändigt. Det är ju olika konstruktioner invändigt för olika modeller på den öppna marknaden.

5 års garanti är viktigt om man ser till kostnaden på lång sikt eftersom många diskmaskiner, dock långt från alla, behöver service under tiden 3 - 5 år. Så vill du ha lågt pris och lång garanti brukar Ikeas produkter vara konkurrenskraftiga men om du hittar Serie 6-modeller (utifrån vad electroluxaren skrev) för ett lägre pris och lång garanti någon annanstans så kan du ju välja den i stället.
 
  • Gilla
bjorsi
  • Laddar…
En fundering kring Ikeas Diskad.
På Ikeas hemsida står det att Diskad (även proffsig) inte passar i faktum-serien utan modifiering. Vad är det som gör att de inte passar i faktum?
 
BirgitS
En anledning kan vara att Faktum-kök har en normal sockelhöjd till skillnad från Metods extra låga.
 
  • Gilla
bjorsi
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
En anledning kan vara att Faktum-kök har en normal sockelhöjd till skillnad från Metods extra låga.
Om det är sockelhöjden som är problemet är det lätt åtgärdat med en sticksåg. Fast det kanske kräver en större lucka istället då?
 
Redigerat:
Har nu jämfört måtten på Diskad med mina mått hemma:
Teknisk ritning av en apparat med måttangivelser: bredd, djup, höjd, och installationshöjder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mått från golv till bänkskiva är 871mm och breddmässigt så får den plats. Så det borde inte vara några problem då?
 
BirgitS BirgitS skrev:
En anledning kan vara att Faktum-kök har en normal sockelhöjd till skillnad från Metods extra låga.
Chattade med Ikea och fick svar:
Installation av DISKAD med FAKTUM är endast möjlig om benen är monterade med en höjd på minst 165 mm. Om köket är installerat med benen mindre än 165 mm får inte maskinen plats i utrymmet. Standarden var 160 mm för FAKTUM ben och sockel. Vanligtvis är att benen installerade något lägre i FAKTUM kök. Det skulle krävas en förhöjning av samtliga stommar i köket för att maskinen skulle få plats. Den modifieringen är något IKEA avråder och rekommenderar istället övriga sortiment som är kompatibelt.
 
B bjorsi skrev:
Jäkla djungel detta med diskmaskin är.
Modellnamn som är skitlånga och svårt att ta reda på skillnaden mellan dem. exv. Har Bosch 10 eller 11 modeller i serie 6.
Problemet är ju att vitvarutillverkarna och vitvarukedjorna är i maskopi med varandra mot slutkunderna.
De konstiga modellbeteckningarna handlar om att de olika kedjorna (Typ Elon, ElGiganten) ska kunna göra reklam där de lovar lägsta pris på denna diskmaskin. De säger ofta att hittar du en billigare någon annanstans så bjuder de på skillnaden. Rent bedrägeri då de vet att de är de enda som säljer en maskin med just det modellnamnet. Att sedan konkurrenter säljer exakt samma maskin med annat modellnamn är en annan sak.
Väldigt underligt att inte konsumentverket huggit på detta bedrägliga beteende.
 
  • Gilla
Jwc och 1 till
  • Laddar…
Angående att jämföra modeller mellan IKEA och Bosch så försökte jag göra en jämförelse innan vi köpte vår IKEA Diskad. Jag jämförde modeller som hade i princip identiska specifikationer och IKEAs maskin var några tusen billigare. Jag gjorde min genomgång för ca 1 år sen så det kan ju hänt saker sen dess. Om jag ska gissa tror jag att Bosch tar någon av sina befintliga modeller som de gör en IKEA-version av. Jag vill som sagt minnas att specarna var identiska.
 
  • Gilla
bjorsi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.