B
C Cancellara skrev:
Det som gör mig mest bekymrad med Easee är ip-klassningen. Min sitter väldigt väderutsatt och jag bor på västkusten nära havet. Boxen har redan pajat en gång och då gick det på garantin. Om den har problem med dammskyddet så undrar man även hur bra skydd den har mot fukt/väta och om de har tagit genvägar även där!?
Irriterad på elfirman som rekommenderade Easee och hävdade att den var bra för just väderutsatta installationer. Så här i efterhand ångrar jag att man inte valde Charge amps med bättre ip-klassning.
ChargeBerryn är ju i princip gjuten plast, kändes väldigt robust.
 
kisumisu
Nissens Nissens skrev:
Nja, själv har jag en spänningsvakt som tar bort överspänningar som kan orsakas av åskoväder.
Vad menar du att ett CEE uttag skyddar mot?
Om du menar att man kan bryta strömmen med den, så går väl det lika bra med att bryta med säkringen?
Menar just att man kan fysiskt bryta strömmen bryter man med säkring så sitter boxen fortfarande inne där de finns ström. Vet inte om du såg videon där säkrinsskåpet var utbuklad pga åsknedslag vid sådan händelse räcker nog inga säkringar.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Det låter som att installationsfirman missuppfattat detta. IP5X ger ju inte bättre skydd mot havsnära väder. Här gäller det att få tätt! IP-klassen säger egentligen ingenting om detta men IP66 kanske är tillräckligt bra.
 
  • Gilla
Svenne C och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
H hempularen skrev:
Det är inget problem i Sverige att ha stickpropp till tvättmaskinen. Reglerna för var du får ha vägguttag i ett badrum (i förhållande till dusch/badkar) tror jag är ungefär desamma i de flesta länder.

I Sverige är tvättmaskiner oftast fast inkopplade i äldre badrum som inte skyddas av jordfelsbrytare (eller inte hade jfb när de byggdes), eller badrum som är så små att det är svårt att få in ett uttag på någon plats som är tillräckligt långt ifrån duschen.
Visst har du rätt men även fel.

Mycket rätt att man får ha idag uttag, jag har också så numera. Jfb och automatsäkringar var en av de första som renoverades i huset. Detta är ett EU beslut att alla nya installationer skall ha jfb, jord och att vanliga uttag tillåts i badrum mm.

Dock var den gamla lagen såpass hård att det även var lag att tvättmaskin skulle vara fast i separat tvättstuga fast ingen dusch fanns. Räckte med att golvbrunn fanns.

Frågade en gammal elnisse en gång vad vitsen var. Då de i Finland finns vanliga jordade eluttag i badrum. I dessa uttag finns ofta en klistermärke "tvättmaskin får ej användas samtidigt som man duschar" eller något liknande....dvs där tänkte man mer säkerhet...medans i svenska hem skulle maskinen vara konstant inkopplat.

Elnissen menade på att lagen finns för att man inte skulle kunna använda hårtork mm i våta utrymmen (som om det skulle hindra leka med skarvsladdar)....

Nu blir det kanske lite väl lång text...men elreglerna ändrades 1.1.1994. Dvs det finns fortfarande många hem där tvättmaskin ska sitta fast installerat!
Hos en bekant som bor i lägenhet har dem tom jfb men likförbannat finns inget vanligt uttag i badrum och elektrikern hade knipsat av chuckon och kopplat in tvättmaskin fast när el skulle kopplas dit....istället för att bara installera dit ett vanligt uttag. Detta år 2022…!
 
C Cancellara skrev:
Det som gör mig mest bekymrad med Easee är ip-klassningen. Min sitter väldigt väderutsatt och jag bor på västkusten nära havet. Boxen har redan pajat en gång och då gick det på garantin. Om den har problem med dammskyddet så undrar man även hur bra skydd den har mot fukt/väta och om de har tagit genvägar även där!?
Irriterad på elfirman som rekommenderade Easee och hävdade att den var bra för just väderutsatta installationer. Så här i efterhand ångrar jag att man inte valde Charge amps med bättre ip-klassning.
Enligt den här artikeln hävdar Easee att uppgiften om att de inte klarar IP-klassningen gäller en olimmad version av boxen, medan slutprodukten är ihoplimmad och klarar testerna. Och att boxen inte klarade IP54 efter att ha blivit slagen på med hammare. https://www.tu.no/artikler/easee-esv-har-ikke-forstatt-dokumentasjonen/528385?key=5st5Ck0r

Nu kanske det ändå inte skulle spela någon roll för just din placering.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
B bygges skrev:
ChargeBerryn är ju i princip gjuten plast, kändes väldigt robust.
Tänkte faktiskt på det när jag var tvungen att byta ut den. Den känns väldigt tät byggd.

Det största problemet jag brukar ha med elprylar utomhus är att de uppstår kondens inuti och att det ärgar sönder.
 
R rindler skrev:
Enligt den här artikeln hävdar Easee att uppgiften om att de inte klarar IP-klassningen gäller en olimmad version av boxen, medan slutprodukten är ihoplimmad och klarar testerna. Och att boxen inte klarade IP54 efter att ha blivit slagen på med hammare. [länk]

Nu kanske det ändå inte skulle spela någon roll för just din placering.
R rindler skrev:
Enligt den här artikeln hävdar Easee att uppgiften om att de inte klarar IP-klassningen gäller en olimmad version av boxen, medan slutprodukten är ihoplimmad och klarar testerna. Och att boxen inte klarade IP54 efter att ha blivit slagen på med hammare. [länk]

Nu kanske det ändå inte skulle spela någon roll för just din placering.
Jag har större tilltro till elsäkerhetsverket än Easee. Det är ju inte Ett fel på produkten de har hittat utan flera. Det är uppenbart att det är en slarvigt konstruerad produkt och min fundering är hur många andra fel som finns och som inte upptäckts än utöver det som elsäkerhetsverket anmärker på?
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Nissens
R rindler skrev:
Enligt den här artikeln hävdar Easee att uppgiften om att de inte klarar IP-klassningen gäller en olimmad version av boxen, medan slutprodukten är ihoplimmad och klarar testerna. Och att boxen inte klarade IP54 efter att ha blivit slagen på med hammare. [länk]

Nu kanske det ändå inte skulle spela någon roll för just din placering.
Det är pinsamt att Easee går ut på det här viset. Det enda de kan göra som hjälper är att presentera bevis för Esv.
Så länge de inte kan belägga det de påstår så kommer de aldrig ur detta.
Och tar fram en åtgärdsplan förstås…
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det är pinsamt att Easee går ut på det här viset. Det enda de kan göra som hjälper är att presentera bevis för Esv.
Så länge de inte kan belägga det de påstår så kommer de aldrig ur detta.
Och tar fram en åtgärdsplan förstås…
Vad är det "pinsamma"?

Artikeln speglar ju dokumenten som varit hemligstämplade som Easee lämnat in till ESV och inte fått något som helst gehör för.
 
  • Gilla
  • Haha
REX111 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
P paralun skrev:
Vad är det "pinsamma"?

Artikeln speglar ju dokumenten som varit hemligstämplade som Easee lämnat in till ESV och inte fått något som helst gehör för.
Det är klart att det är pinsamt.

De kommenterar den ena falerande testen efter den andra med antingen dåliga bortförklaringar, eller så säger de bara att även om tester falerat så tycker de ändå att de uppfyller kraven.

Om de nu ip klassat en box som var undermålig så får de väl göra om klassningen med en serietillverkad box.

Om du har tillgång till de hemligstämplade dokumenten så kan du kanske dela med dig av dem? Om du inte har tillgång till dem så är det svårt att förstå hur du kan veta något om vad det står i dem.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det är klart att det är pinsamt.

De kommenterar den ena falerande testen efter den andra med antingen dåliga bortförklaringar, eller så säger de bara att även om tester falerat så tycker de ändå att de uppfyller kraven.

Om de nu ip klassat en box som var undermålig så får de väl göra om klassningen med en serietillverkad box.
Nej jag ser inget som helst "pinsamt" i det... laddboxen är ju "elsäker" eftersom den inte blev återkallad.
Men en juridisk nöt nu när ESV inte hittade en bättre taktik/lösning.
 
  • Haha
Marcus-AA
  • Laddar…
Nissens
P paralun skrev:
Nej jag ser inget som helst "pinsamt" i det... laddboxen är ju "elsäker" eftersom den inte blev återkallad.
Men en juridisk nöt nu när ESV inte hittade en bättre taktik/lösning.
Vad pratar du om?
Easee har inte bevisat att deras utrustning uppfyller kraven, svårare eller lättare än så är det inte.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Vad pratar du om?
Easee har inte bevisat att deras utrustning uppfyller kraven, svårare eller lättare än så är det inte.
Jo om du nu inte förstår det så blev produkten inte återkallad utan enbart ett försäljningsförbud.

Man hamnade då i ett mycket komplicerat läge och det borde ESV tänkt på från början och förankrat det här med andra länders elmyndigheter.
 
  • Haha
Marcus-AA
  • Laddar…
Håller med om att Easee är pinsamma när de går ut i media... Det är ESV de skulle övertygat för 1/2-1 år sen, inte allmänheten. I flera artiklar så hänvisar Easee till att de lämnat rapporter och riskanalyser till ESV och hävdar att ESV inte läst de. Utifrån den korrespondens som varit står det klart att fram till åtminstone november så hade Easee inte presenterat något sådant öht då ESV gång på gång kräver in dokumentation som styrker DoC. Tittar man på ESV diarie, se bilde nedan, så inkom det en hel drös sekretess-klassat den 17/3 dvs några dagar efter beslutet. Kan det vara då Easee lämnade den informationen?! Det verkar minst sagt som att Easee är gravt senfärdiga, att hänvisa till underlag som kom in efter beslutet är minst sagt försent.

Skärmklipp av ett dokumentregister med kronologiska inlägg, sekretessmärkningar och referensnamn "Easee".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Enk Projektet och 9 till
  • Laddar…
Nissens
P paralun skrev:
Jo om du nu inte förstår det så blev produkten inte återkallad utan enbart ett försäljningsförbud.

Man hamnade då i ett mycket komplicerat läge och det borde ESV tänkt på från början och förankrat det här med andra länders elmyndigheter.
Jag har inte sagt något om återkallning, däremot vet jag att felaktigheterna måste åtgärdas även på installerade boxar inom ett år från beslutet.

Jag har förstått att du tycker att det finns oklarheter, men det är kristallklart för de som läst och förstått Esv’s beslut. Easee skall bevisa att deras utrustning uppfyller kraven om de nu klarar dem. De skall också inom tre månader ta fram en åtgärdsplan för åtgärdande av de felaktiga boxarna ute hos användarna i Sverige.

Har du möjlighet att dela med dig av de hemligstämplade dokumentaen så vore det toppen. :)

Att Easee överklagat till förvaltningsdomstolen tillhör spelet, förhoppningsvis arbetar de parallellt med uppgifterna Esv gett dem.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.