Har ett hus i vilket jag inte alltid har tid att vara.
Det är mycket gräsmatta som "måste" klippas.
Men jag tänkte att man kanske kunde hitta ett alternativ till gräs.
Vill ha öppna ytor och inte äng. Men nåt man inte måste sköta.
Är det en dröm och inget annat eller är det någon som har några bra ideer?
 
Singel och sten. Vi la gårdssingel på framsidan för att slippa klippa där. Visst måste man lite då och då plocka saker som växer och räfsa, men inte 3ggr i veckan som vi klippt gräsmattan på baksidan.
 
  • 20070725 083.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
snyggt!
jo singel och sten är en ide om men har en liten tomt lr bor i ett villa område.
men jag vill gärna ha det naturligt och dessutom är min tomt 1000m2 varav halva är gräs matta.
men kanske ska jag satsa på sten på delar av tomten....
 
vår tomt är större än1100kvm. Vi har bara satt singel på framsidan...Resten gräs, rabatter och planteringar
Vi rullade ut mer än 600kvm gräs i påskas i 20m/s motvind.
 
  • 20070725 088.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För att du skall slippa sköta det så mycket måste du ha mycket tätt av någon form marktcäksre eller dylikt, men det är dyrt och tar tid och jobb innan det etablerat sig. beror ju också på vilken typ av mark du har: ex sockblomma, vintergröna, ormögaflocknäva. Eller mattor av fetbald, sedum, men det är inte billigt att köpa. Kankse mer skogstomt med blåbärsris etc. Ju mer du följer de naturliga frutsättningarna detso mindre arbete blir det i längden.
 
Det finns en uppsjö av tex olika nävor för att inte tala om murgröna, vintergröna, skuggröna... klassiker som fixar det mästa. Det finns marktäckare för alla miljöer... sol, skugga, tort, friskt, näringsrikt, näringsfattigt osv
Dekorsten är verkligen snyggt men kanske inte hela tomten... kan bli lite sterilt.
 
sofiamagdalena skrev:
Vill ha öppna ytor och inte äng. Men nåt man inte måste sköta.
Är det en dröm och inget annat eller är det någon som har några bra ideer?
Tyvärr, sofiamagdalena, är nog förenklad äng (om underlag redan finns idag) det mest lättskötta dvs du slår den med lie efter midsommar, låter det slagna ligga 1-2 veckor och sedan kan du köra igenom mattan med gräsklippare med uppsamlare. Ev fortsätta klippa gräsmattan då och då fram till hösten - eller när du är på plats. Alla andra goda alternativ som du fått kan bli väldigt arbets-och kostnadskrävande. Med arbetskrävande menar jag främst att det krävs ett antal års ogräsjagande för att få marktäckare att sprida sig ut över en hel tomt.

I den stora staden, i mitt grannskap, fanns en trädgård med endast gräsmattor. Dessa sköttes ytterligt sporadiskt dvs en gräsklippare kördes över då och då - till grannarnas förtvivlan. Efter 8-10 år hade gräsmattorna blivit ängsmark med de mest ljuvliga vildblommor (inte ens maskrosor trivdes längre där). Grannarnas protester tystnade :).
 
Många bra tips. Just nu lutar det åt att jag tar lite av varje.
Min tomt är som sagt ca 1000kvm.
I nordvästra kanten växer träd och det är skogsmiljö. Mitt i norr ligger en stor lada. Öster om den finns odlingar.
Mitt på tomten ligger boningshuset öster om huset är det gräsmatta. Ända ned i idet sydöstra hörnet. Här har det tidigare varit öng men vi har hållit efter här då det varit väldigt mycket orm och mullvad på senare tid.
Här sluttar det väldigt och det är oerhört kämpigt att klippa. Det är den här delen av tomten som är den som tar mest klipptid och som jag skulle vilja göra något åt. Helst vill jag inte att det skall bli äng igen.
Kan man plantera ut klöver? Kan man få klövern att ta övertaget över mattan? Hur är det med backtimian? Sköter den sig själv? Kan man få den att sprida sig bra?
Är nästan lite sur på min far som tömt hela tomten på mossa. Vad är det för fel på mossa?
Mjuk och skön att gå på och sköter sig själv:)

Det finns massvis med rabatter överallt på tomten som jag tänkte ta bort. Jag har tänkt att jag skulle skapa en kulle eller snarare en hög någonstans på tomten där jag planterar alla trädgårds plantor som idag finns på tomten. Man vill ju inte kallblodigt mörda dem. Sen får de plantor som överlever göra det och de som dör dör. Tänkte plantera allt tätt tätt. Så att det blir lite som en vild trädgård.

Skogen i nordöstra delen tänkte jag försöka sprida. Få den att bli större. hur gjor jag det? Kan jag gräva upp blåbärsris och plantera ut?

På den sydvästra delen av tomten dominerar stenmurar och stigar. Där tänkte jag lägga sten. Tänkte försöka hitta mängde av gamla fina tegelstenar här i oslo dör jag bor och lägga ut dem.

Tänkte att detta skulle bli stenriket på tomten. Kanske att jag bygger en stenträdgård någon annanstans på tomten med. Med en dam kanske. Tänkte också att jag skulle lägga tegelsten någonstans på tomten på ca 5kvm där jag placerar min studsmatta.
Det finns en hel del buskar och träd på tomten. Runt dessa tänkte jag lägga dekorsten för att de ska få en ogräsfri miljö utan att jag rensar som en tok. Detta gör att jag slipper åtminstone 20 kvm med gräs och 10 med ogräs rensning.
 
Det känns ju som att det är allt annat än just gräset du har problem med! :p Tomten är ju rätt normal, och om man klippa utan att behöva svänga för divererse rabatter, träd, buskar mm så är det ju inga bekymmer.
Jag hade sett till att jag hade öppna ytor där jag skall klippa, det ser jag som prioritet nummer ett.
Där du har det kuperat är det givetvis värre, där hoppas jag du får andra goda råd.

Jag har fortfarandesvårt o se hur du får plats med allt på 1000kvm, både ladugård, och dessutom står huset på mitten av tomten? Du menar inte 10000 kvm eller?
 
Helt fel har det blivit. Så klart är det 10 000kvm.

Nästan allt är gräs. känns det som iaf.
Kuperat är det också. och rabatter och hus och ting överallt.
Problemet är mest det att jag måste ta mig till huset för att klippa. Det är det jag vill slippa.
Vill inte känna mig tvungen att åka dit för att klippa gräset.
 
Gör som Hemmakatten som har tomt lite större än din. Hon anlitar grannens får ... ;)
 
Det är faktiskt riktigt bra med får... tål att tänka på...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.