Skall inhandla en duschblandare till duschen i källaren.
Jag såg att det finns blandare med uttag uppåt och funderar på om det är mer praktiskt än klassiska uttag nedåt?

Jag skall alltså ha en standard stril på en plastslang monterad på blandaren.

Borde det inte vara mer praktiskt att koppla duschslangen på ett uttag ovanpå blandaren? Då slipper man ju den där irriterande slangböjen på duschslanegn som måste gå ner under blandaren innan den går uppåt.

Finns det ngn nackdel med att ha uttaget uppåt? Jag funderar på om slangen kanske blir i kortaste laget då? Har man en lång slang som kopplas på ovansidan av blandaren så kommer ju den att hänga och korva sig ovanför blandaren så man måste antagligen korta in den en del? Och då blir den kanske för kort i det fall man tex vill duscha fötterna? :)
 
Tror nog att det är mycket bättre att ha den på undersidan om det är vanlig duschslang. Annars kommer ju inte slangen hänga på ett naturligt sätt om man inte har maxat höjden på duschmunstycket. Den böjen du kallar irriterande är nog det bästa sättet slangen kan hänga på, trots allt.
 
Jag vet inte om det är vanligt, men på de duschblandare jag köpte senast kunde man växla om man ville ha slangen uppåt eller neråt.
 
Det blir en knäck på slangen så den ser ut som den ska brista.
Uttag uppåt har man om man ska ha takdusch eller duschpelare på en duschblandare.
Köper man ex. en Matsson med uttag uppåt så finns ett pluggat uttag neråt.
Köper man en med uttag neråt däremot så finns INTE uttag uppåt.
 
somelvis skrev:
Det blir en knäck på slangen så den ser ut som den ska brista.
Uttag uppåt har man om man ska ha takdusch eller duschpelare på en duschblandare.
Köper man ex. en Matsson med uttag uppåt så finns ett pluggat uttag neråt.
Köper man en med uttag neråt däremot så finns INTE uttag uppåt.
Det pluggade neråt brukar vara för badkarspip.
 
Det finns väl även varianter med fast dusch uppåt och löstagbar/slang neråt.
 
Ska du ha lös slang så ska den gå neråt från blandaren, annars kommer den knäckas i den böj som blir om den först går upp och sedan hänger neråt. Jag har så vid mitt badkar, får byta slang gång på gång...
 
Tack för alla svar.
JAg har upptäckt att det finns kombinerade tak o väggduschar där man växlar mellan takdusch & väggdusch via en "knapp" på själva dusch-setet. Uttaget där är uppåt (till takduschen). Blir ev en sådan. Om det en väggdusch så blir det en med uttag nedåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.