Som till synes på bilden ser ni att jobbet är påbörjat. Just det också, JOBBET!

Vi tänkte alltså måla om i detta gula(fula) rum och började att ta ner tapeten. Den hade redan börjat lossna och sambon ville inte ha struktur på vägen så då är det bara att köra.

Troligtvis har den suttit väldans länge, huset byggdes 73’, och sitter hårt fast generellt.

Min fråga är alltså då, om man sätter renoveringstapet går den då att måla som ”vanligt” och ska man ta bort alla lim-/tapetrester först?

Fråga två, finns det något smidigare/enklare sätt än att skrapa livet ur sig?
Materieralet på väggen ser ut att vara någon typ av träskiva. Har läst något om diverse ångtekniker och kemikalier. Men pallar väggen det?
 
  • Vägg med avskalat tapet, renoveringsarbete pågår, tomrum, skräp på golvet, dörr i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringstapet täcker ingeting, kräver slät yta dvs bredspackling osv. Bästa resultat är renoverings gips 6mm. Sparar en massa slitjobb samt bättre resultat. Men det är värt det tro mig
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel__s skrev:
Renoveringstapet täcker ingeting, kräver slät yta dvs bredspackling osv. Bästa resultat är renoverings gips 6mm. Sparar en massa slitjobb samt bättre resultat. Men det är värt det tro mig
Aah gött, mindre jobb och bättre resultat. Kan inte bli bättre. Ska man ändå ta ner gammal tapet osv?
 
Nej låt det vara kvar, men du kommer behöva lösa listerna på nått vis typ klacklist. Kolla upp det först så det inte kommer som en överraskning.
 
Och trävägg bakom är ju rena drömmen bara skruva
 
BirgitS
R Rsjoelin skrev:
Materieralet på väggen ser ut att vara någon typ av träskiva.
Är det Tretex, en porös träskiva som man kan trycka in en knappnål i?
Känns det någon lukt från dem?

Det förekommer att folk river ner Tretex-skivor och sätter upp gipsskivor i stället.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Är det Tretex, en porös träskiva som man kan trycka in en knappnål i?
Känns det någon lukt från dem?

Det förekommer att folk river ner Tretex-skivor och sätter upp gipsskivor i stället.
Verkar inte som det. Stenhårt
 
  • Vägg med avskalad beige färg och exponerad brun underyta med hål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Spånskiva?
Tål inte vatten och fukt.
 
Det är en s.k.byggskiva 12 mm tjock masonit går bra att skruva i vanlig på 70 talet
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag har rivit en massa gammal tapet på spånskiva i vårt fritidshus, det som fungerade bäst för oss var att blöta upp tapeten med vatten och gamla handdukar, sedan skrapa. Köpte en "tapetborttagare" med ånga från biltema, det var ett onödigt köp, fungerade sämre än metoden ovan och blev betydligt mer blött.

Ändå ett segt jobb som i vårat fall motiverades av att det skulle vara besvärligt att få ut gipsskivor då huset ligger på en ö. Skulle i de flesta fall hellre välja att sätta gips enligt de råd du redan fått.
 
Har spenderat helgen med att ta bort gammal tapet på masonit. För oss fungerade en tapetborttagare jättebra. Köpte den Clas Ohlson har (ser likadan ut som Biltemas) och behövde förvisso ånga lite längre stunder ibland men allt gick bort och blev en jämn, fin yta att måla sen.

För ökad effekt har vi tänkt köpa en tapetperforerare från Hornbach så att ångan kan komma åt djupare, snabbare. Vi hade två lager tapet men däremellan någon tjock färg/spackel/strukturtapet (oklart vad) som gjorde att det var lite extra jobb. Tyckte inte det blötte ner så mycket. Har sprayat vatten innan och det har jag tyckt blött ner mer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.