Har en fråga till den samlade kunskapen här på forumet.

Vår stuga luktar ganska unket. Lukt som sätter sig i kläderna om man är där ett tag.

Har testat ozonbehandling men tycker inte att det hjälpte.

Stugan kallställs på vintern, men vi har även testat att ha värmen på en vinter men det hjälpte inte.

Stugan är byggd på plintgrund nån gång på sjuttiotalet. Det var ganska mycket bråte under stugan när vi tog över. Har rensat bort det så det är fri fart på luften där under.
Det är en tallskog runt stugan, så den typen av jord. Ganska mycket höga träd så det är ganska skuggigt.

Ytterväggarna är uppbyggda enligt följande, inifrån och ut: furupanel-plast-90mm regelstomme med isolering-vindpapp-panel. Dvs ingen luftspalt.

Vet inte hur golvet är konstruerat men förmodar reglar och golvspån. Nån form av isolering. Ligger en snuskig plastmatta i hela stugan.

Jag har testat att sätta in en tilluftsventil, utan förbättring. Det finns en frånluftskanal i murstocken.
Något badrum finns inte.

Det är svårt att beskriva doften, inte direkt mögel men liksom unket och kanske en svag doft av sot/brandrök.

Är enda räddningen att riva ner golv och väggar in till regelstommen och bygga uppnås nytt? Antar att plast i kombination med ingen luftspalt kan vara boven i dramat.

Funderar på att ta dit en besiktningsman som får ge sin bedömning också.

Tar gärna emot tips på förslag till lösningar!
 
För sent att ventilera bort det där. Lukten kommer förmodligen från fukt som inte ventilerats ut de kalla månaderna. Plast är delvis boven, det stänger inne fukt. I värsta fall är isolering i golvet eller väggen boven, en av problemen. Om ni har indraget vatten kan ni undersöka efter spår efter gamla läckor som spridit sig i golvbjälklaget , dessa kan stinka.
 
  • Gilla
simpa81
  • Laddar…
Det finns inget indraget vatten.

Med andra ord, blås ut allt från innerpanelen och utåt, både i väggar och golv. Upprätta en vettig luftspalt, isolera med nåt vettigt. Ingen plast sen, bara nån duk av nåt slag? Sen ny innerpanel alternativt gips? Eller kommer gipset att mögla när man kallställer sen?
 
Har ni kollat vinden ? Jag vet inte om det hjälper att ändra konstruktionen/byta material i väggen, kan sitta i golvbjälklaget också. I kallställda hus kör man oftast ångbroms (ej plast), fast risken finns att det börjar lukta ändå. Jag skulle aldrig kallställa.
 
Tror inte gips möglar.
Vi har gips i ett 30 år gammalt kallgarage och det har ej möglat.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har ni kollat vinden ? Jag vet inte om det hjälper att ändra konstruktionen/byta material i väggen, kan sitta i golvbjälklaget också. I kallställda hus kör man oftast ångbroms (ej plast), fast risken finns att det börjar lukta ändå. Jag skulle aldrig kallställa.
Går tyvärr inte att inspektera vinden. Kanske läge att ta upp en inspektionslucka?

Kan det vara golvmattan som luktar? Något vidrigt ohälsosamt lim från sjuttiotalet?
 
simpa81 simpa81 skrev:
Går tyvärr inte att inspektera vinden. Kanske läge att ta upp en inspektionslucka?

Kan det vara golvmattan som luktar? Något vidrigt ohälsosamt lim från sjuttiotalet?
Golvmattan är nog ingen ros i sammanhanget tyvärr :(
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Golvmattan är nog ingen ros i sammanhanget tyvärr :(
Överväger att riva ut golven faktiskt. Riva ur isolering och allt ner till trossbotten. Lägga in nån vindpapp eller liknande, och i med ny isolering. Sen ett massivt trägolv. Men är rädd att lukten kommer tillbaka, om jag får bort den. Han satt i en värmepump så det är hyfsat billigt att hålla 15 grader på vintern, det är bara 40 kvadrat.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi har haft samma problem i vår stuga. Efter att ha rivit ut plastmatta ur sovrummen och även rivit bort gammalt golvspån (gamla spånskivor från 70-80 tal kan släppa lukt) och sedan lagt in massivt furugolv istället så är lukten helt borta. Vi kallställer dock inte.
 
  • Gilla
simpa81
  • Laddar…
Kretikos Kretikos skrev:
Vi har haft samma problem i vår stuga. Efter att ha rivit ut plastmatta ur sovrummen och även rivit bort gammalt golvspån (gamla spånskivor från 70-80 tal kan släppa lukt) och sedan lagt in massivt furugolv istället så är lukten helt borta. Vi kallställer dock inte.
Detta ger mig hopp!

Det ska tilläggas att det känns ganska fuktigt där, sommartid. Inomhusluften alltså. Stugan står liksom inklämd bland träd i en mossig skog. Blir inte så uppvärmt av solen då det är väldigt skuggigt. Brukar köra värmepumpen på läge ”dry” på dagarna.
 
  • Gilla
bodda olsson
  • Laddar…
Om det är byggt på 70- taket finns det stor risk att man använt fuktskyddsbehandlat virke på utsatta ställen, tex syllen, utan att skydda det tillräckligt på andra sätt. Det mest kända träskyddsmedlet på den tiden var Cuprinol som är ett hopkok av allsköns smörja, bl.a. kopparsalter och pentaklorfenol (PCP). När PCP börjar brytas ner av långvarig fuktpåverkan bildas bl.a. kloranisol som har en unken lukt av jord och ibland lite mögel.

Tyvärr avstannar inte nedbrytningen även om virket torkar upp igen. Enda sättet är att byta allt behandlat virke. Tyvärr sätter sig doften lätt i porösa material som papper, isolering och i svåra fall även obehandlat virke så det blir snabbt en stor operation.

Om ni kommer åt trossbotten eller syllen kan ni titta efter om det ser penslat grönt ut, det är ett säkert tecken.
 
  • Gilla
simpa81
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Om det är byggt på 70- taket finns det stor risk att man använt fuktskyddsbehandlat virke på utsatta ställen, tex syllen, utan att skydda det tillräckligt på andra sätt. Det mest kända träskyddsmedlet på den tiden var Cuprinol som är ett hopkok av allsköns smörja, bl.a. kopparsalter och pentaklorfenol (PCP). När PCP börjar brytas ner av långvarig fuktpåverkan bildas bl.a. kloranisol som har en unken lukt av jord och ibland lite mögel.

Tyvärr avstannar inte nedbrytningen även om virket torkar upp igen. Enda sättet är att byta allt behandlat virke. Tyvärr sätter sig doften lätt i porösa material som papper, isolering och i svåra fall även obehandlat virke så det blir snabbt en stor operation.

Om ni kommer åt trossbotten eller syllen kan ni titta efter om det ser penslat grönt ut, det är ett säkert tecken.
Tack för svaret! Jag har varit under och krupit en del, tycker inte att jag sett något grönt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.