D Dilato skrev:
[länk]
Även om det som skrivs där stämmer är det väldigt oseriöst att inte även närma de hälsoproblem som uppstår av själva skiftet, vilket gör mig tveksamt till resten av innehållet också.
Att välja ut bara argument som stödjer ens åsikt och sen försöka uttala sig någon form av oberoende expert är väldigt oärligt
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Även om det som skrivs där stämmer är det väldigt oseriöst att inte även närma de hälsoproblem som uppstår av själva skiftet, vilket gör mig tveksamt till resten av innehållet också.
Att välja ut bara argument som stödjer ens åsikt och sen försöka uttala sig någon form av oberoende expert är väldigt oärligt
Det nämner man inte för att alla vet redan det!
 
P paralun skrev:
"Som vanligt" så ligger frågan hos EU... ministerrådet.

[länk]
Chilla, det har bara gått 5 år sedan man beslutade att skrota omställningen :)
 
  • Haha
paralun och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Chilla, det har bara gått 5 år sedan man beslutade att skrota omställningen :)
Jo men EU måste ju säga sitt... vi är ju inte självbestämmande.
Sen fanns det de som trodde att vi skulle driva frågan nu när vi är ordförandeland inom EU men jag har inte noterat något. Så galenskaperna med tidsomställning blir nog kvar ett tag till...
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Vintertid är ju fantastisk bra. Mörkt och jävligt när man åker till jobbet och lika mörkt och jävligt när man åker hem. Framåt februari kan man vara glad att få se en skymt av ljus på kvällarna men annars är det noll dagsljus på fritiden på vardagarna i nästan 4 månader... vem fasen mår bra av det?

Idag är det sommartid och ljust klockan 8. Det är då man börjat känna om livet igen när man kan ta en promenad eller vara ute en stund efter jobbet.

Mvh Morgonpigg icke-pensionär som gärna lägger sig tidigt.
 
  • Gilla
SC Aero och 3 till
  • Laddar…
Maria T
Jag uppskattar att vi har tidsomställning - för mig är det ljuvligt att kvällarna är ljusa här i Stockholmstrakten under den tid på året (inte så många veckor) som det går att sitta utomhus länge OCH jag uppskattar också att solen går upp kl 08:43 och inte 09:43 när det är som minst dagsljus.

Men av ren nyfikenhet - ni som säger att ni lider inte bara i dagar utan i veckor efter en omställning - reser ni aldrig nånsin från en tidszon till en annan? Behöver inte vara långt bort, Helsingfors är rätt nära och London likaså.
 
harry73
Dalbotant Dalbotant skrev:
För att bringa lite ordning så fick hela Sverige samma tid, ungefär Örebrotid
Därför gnäller vi så mycket över sommartid :rofl:
 
  • Haha
b8q
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Jag uppskattar att vi har tidsomställning - för mig är det ljuvligt att kvällarna är ljusa här i Stockholmstrakten under den tid på året (inte så många veckor) som det går att sitta utomhus länge OCH jag uppskattar också att solen går upp kl 08:43 och inte 09:43 när det är som minst dagsljus.

Men av ren nyfikenhet - ni som säger att ni lider inte bara i dagar utan i veckor efter en omställning - reser ni aldrig nånsin från en tidszon till en annan? Behöver inte vara långt bort, Helsingfors är rätt nära och London likaså.
Tror du att de som reser i tidszoner inte lider (jetlag)?

Men varför skall man behöva lida helt i onödan med påhittade tidsomställningar?
 
Maria T
Ulltand Ulltand skrev:
Tror du att de som reser i tidszoner inte lider (jetlag)?
Funderade mest över om de som lider så mycket över en ynka timmes tidsomställning går runt i Grekland (+1) eller på Gran Canaria (-1) i en hel vecka, gud förbjude fler veckor, och är ett grinigt och surt sällskap, eller om de avstår från att resa.
 
Lite jetlag har man ju, å andra sidan är man oftast ledig och sover hur länge man vill när man är på semester.
 
  • Älska
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Då vi som individer kan delas upp i morgonmänniskor och kvällsmänniskor eller någonstans däremellan pga våra gener. Så straffar sommartiden nattugglorna som tvingas gå upp ytterligare en timme tidigare mot deras naturliga dygnsrytm. Då samhället i stort redan är anpassat för morgonmänniskor så tycker jag att normaltid/vintertid hela året är ett steg i rätt riktning för ett mer jämställt samhälle.
 
  • Gilla
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
K Krille200 skrev:
Då vi som individer kan delas upp i morgonmänniskor och kvällsmänniskor eller någonstans däremellan pga våra gener. Så straffar sommartiden nattugglorna som tvingas gå upp ytterligare en timme tidigare mot deras naturliga dygnsrytm. Då samhället i stort redan är anpassat för morgonmänniskor så tycker jag att normaltid/vintertid hela året är ett steg i rätt riktning för ett mer jämställt samhälle.
Läste någonstans att morgon/kvällsmänniskor beror på hur uthållig ens hjärna är. De som har en uthållig hjärna kan vara vaken längre tid. Däremot behöver man också återhämtning i form av sömn. Därför blir dessa människor kvällsmänniskor, de är inte trötta så tidigt. Lever dessa människor utan yttre klocka så ställer deras kropp in sig på ett längre dygn.

De som har lite klenare hjärna blir trötta tidigt och behöver gå och lägga sig. De vaknar sen tidigt eftersom de lagt sig tidigt. Enligt ovan så ställer deras kropp in sig på ett kortare dygn än 24h utan yttre klocka.

Kan väl jämföras med spriters och maratonlöpare i extremfallen. Vet inte om det stämmer men tror det hade testats på ubåtar.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.