En jäkla i-landsfråga, men ändå; vår dammsugare började glappa. Startar bara ibland och svårt att se vad det beror på.

Vi har nya dammsugare, så vi behöver inte laga denna, utan kan slänga den på tippen. Och här kommer då problemet; det känns så jäkla tråkigt att slänga en pryl som antagligen kostar skit och inget att laga för den som vet vad den gör.

Finns det ingenstans man kan lämna den så att någon kan laga den och behålla den?

Eller är det bara att inse att dammsugare har en livslängd på 5-6 år?
 
  • Dammsugare av märket Electrolux, modell UltraSilencer, står på trägolv, synlig sladd och sugslang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Många (alla?) kommuner har någon typ av återbruk (tex via återvinningstationen) där man kan lämna in saker till.
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Många (alla?) kommuner har någon typ av återbruk (tex via återvinningstationen) där man kan lämna in saker till.
Bra tänkt, tyvärr vill de bara ha hela saker här i Borås.
 
Skänk bort på FB grupp, ange vad som felas. Du får säkert napp av en händig person som kan fixa den och som kommer ha användning för den.

Vår Electrolux glappade i påsättning pga att påknappen i plast hade gått sönder, själva knappen hade en plastplupp som skulle trycka på en annan plupp under den.
Vi körde utan på-knappen in plast och tryckte direkt på knappen under i ngt halvår innan jag skänkte bort den och köpte ny dammsugare. den fortsatte att fungera perfekt,
 
Byt stickpropp och använd den i garaget.
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Byt stickpropp och använd den i garaget.
Varför ska han byta stickpropp?
 
B SusanneBF skrev:
Skänk bort på FB grupp, ange vad som felas. Du får säkert napp av en händig person som kan fixa den och som kommer ha användning för den.

Vår Electrolux glappade i påsättning pga att påknappen i plast hade gått sönder, själva knappen hade en plastplupp som skulle trycka på en annan plupp under den.
Vi körde utan på-knappen in plast och tryckte direkt på knappen under i ngt halvår innan jag skänkte bort den och köpte ny dammsugare. den fortsatte att fungera perfekt,
Får nog bli FB-grupp i första hand, tack för tipset.

Var faktiskt inne på att på-knappen hade slitits ur på något sätt, så jag plockade isär den igår innan jag skrev inlägget. Men det hjälpte dessvärre inte. Gissar på glapp i själva sladdfästet nånstans, eller nån komponent som behöver bytas, men att felsöka det när man har för lite kunskap tar helt enkelt för lång tid.


Demmpa Demmpa skrev:
Varför ska han byta stickpropp?
Det undrar jag med.
 
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
En jäkla i-landsfråga, men ändå; vår dammsugare började glappa. Startar bara ibland och svårt att se vad det beror på.
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Gissar på glapp i själva sladdfästet nånstans, eller nån komponent som behöver bytas, men att felsöka det när man har för lite kunskap tar helt enkelt för lång tid.
Matti_75 Matti_75 skrev:
Byt stickpropp och använd den i garaget.
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Det undrar jag med.
Tja, skribenten trodde kanske det kunde vara glappkontakt i sladden vid kontakten och eftersom TS inte är så pigg på felsökning så var väl rådet att byta kontakt (och kapa bort en bit av sladden närmast gamla kontakten) utan närmre felsökning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.