Ska vi inte ta bort alla tidszoner när vi ändå håller på? Numera när man ska ha online-möten med folk i USA och Indien så vore det ju mycket lättare om klockan var densamma överallt. ;)

(kan innehålla spår av ironi)
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 1 till
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
I Sverige har solen aldrig stått i zenit.
Möjligtvis när Sverige var en del av Pangea.

Samhället idag är kopplat till klockan och inte som förr till solen så det är svårt att ändra arbetstider.
Detta med att solen skulle stå som högst klockan 1200 var bara en teknisk enkel lösning som var bra förr. Nu har den ingen som helst funktion i det sammanhanget.
Solen borde nuförtiden stå som högst mitt på den vakna tiden på dygnet. Idag så är samhället normalt vaket mellan 0600 och 2200 dvs 1400 borde vara mittpunkt. Dvs 1 timme till jämfört med dagens sommartid.

Att stå och säga att inget skall ändras är riktigt fosiltänkande. Men man kanske är från Pangea.......
igen, nu vet man att vår vakenhet styrs av ljuset och det är därför fördelaktigt för att vi ska må bra och fungera som tänkt att få dagsljus så tidigt som möjligt på dygnet.
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
I Sverige har solen aldrig stått i zenit.
Möjligtvis när Sverige var en del av Pangea.

Samhället idag är kopplat till klockan och inte som förr till solen så det är svårt att ändra arbetstider.
Detta med att solen skulle stå som högst klockan 1200 var bara en teknisk enkel lösning som var bra förr. Nu har den ingen som helst funktion i det sammanhanget.
Solen borde nuförtiden stå som högst mitt på den vakna tiden på dygnet. Idag så är samhället normalt vaket mellan 0600 och 2200 dvs 1400 borde vara mittpunkt. Dvs 1 timme till jämfört med dagens sommartid.

Att stå och säga att inget skall ändras är riktigt fosiltänkande. Men man kanske är från Pangea.......
Det stämmer inte. Tider för när vi gör saker ändras hela tiden, det är inte låst till klockan.
Att använda Finsk tid kommer inte att ändra något på sikt. Det känns som att de som förespråkar Finsk tror att det skulle medföra en permanent förändring av våra sömnvanor.
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
engs
Dalbotant Dalbotant skrev:
Du vill alltså gå tillbaka till innan vi hade standardiserad tid? Då hade varje ort och plats sin egen tid, ställd efter solen vilket funkade när människor gick, red eller cyklade.
Får vara glad att Sverige är avlång åt rätt håll då ivf. Tänk vilket besvär om landet låg utefter latitud ist… :rofl:
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
K
Vintertid tack, jäkla otyg att ändra klockan till sk. sommartid.
 
  • Gilla
Mathildatiger och 2 till
  • Laddar…
Smaken är som baken delad i två halvor - Permanent sommartid tack :cool:
 
  • Gilla
  • Älska
SonnyListon och 5 till
  • Laddar…
J Jeppson skrev:
Smaken är som baken delad i två halvor - Permanent sommartid tack :cool:
Eftersom smaken är delad får man väl gå på det vetenskapen förordar, normaltid!
 
  • Gilla
Mathildatiger
  • Laddar…
Det känns riktigt, riktigt välinvesterat att lägga skattepengar på att något så vansinnigt som sommartid dels har utretts och införts en gång i tiden och nu håller på att utredas igen.
Jag hoppas att det läggs rejält med miljarder på denna fråga.

Och en del undrar över var politikerförakt kommer ifrån?
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Eftersom smaken är delad får man väl gå på det vetenskapen förordar, normaltid!
Jo, men det är din högst personliga åsikt, jag är av en annan..
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
K
J Jeppson skrev:
Jo, men det är din högst personliga åsikt, jag är av en annan..
Nej det var ju vetenskap det handlade om.:D
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Permanent sommartid är omöjligt. För att få de effekter som "permanent sommartid"-förespråkarna önskar så måste man flytta fram klockan då och då. En gång räcker inte. Sommartid infördes för att få en effekt. Effekten fungerar om tidstillägget är temporärt, annars fungerar det inte. Det visste man då och det vet man nu. Jämför med att ställa fram alla dina klockor ett par minuter för att du ofta missar bussen. Det funkar ett tag, men inte i längden.
 
  • Gilla
David Wallin och 3 till
  • Laddar…
Började inte sommartid som en energisparåtgärd i USA en gång i tiden (dayligt saving time) med syftet att minska brinntiderna på lampor när folket var vakna? Med tanke på att vi nu uppmanas att spara el känns det då lite dumt att frångå sommartiden just nu.:)
 
  • Gilla
  • Älska
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Finns det någon seriös uträkning vad samhället tjänat på att ha sommar- resp. vintertid. Enda effekten jag kan komma ihåg att jag läst är att det sker några extra dödsfall vid skiftena och det låter ju inte så bra.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Kanske skapa en omröstning här för att få en känsla vad medlemmarna tycker ;)
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.