kisumisu
Angående skydd. Är det nu inte så att bilen har en egen skydd?

Det är ju bilen själva laddaren är i?

Jag har själv haft problem med bilen OBS bilen. Då har tom Easeen avbrytit laddning. I mitt fall handlar det om kabellåsning som blivit fukt i...mycket irriterande problem som finns i Kia.

Eller är det så att alla bilar har inte så bra egna skydd?

Nämns också att inte ladda under åska. Vem laddar bil när det åskar? I min bils instruktioner står det också att bilen får absolut inte laddas under pågående åska! En sak som borde vara en självklarhet :surprised:

Men det är väl därför så mycket förstörs i svenska hemmen pga åska när folk inte pluggar ut kontakter under åska :thinking: Det sistnämda kan dock vara en nackdel när laddboxen är fast installerat.

Alla laddboxar borde nog vara installerade bakom en sån här eller liknande:

Industriell strömbrytare, grå och blå hus, röd rotationsknopp, säkerhetsutrustning, elinstallation.

Men tyvärr älskar ju svenskarna fasta installationer t ex tvättmaskiner är nog enda landet? i åtminstone Europa där dem fasta....

Sedan är det enormt säkerhetstänke vilket visserligen är bra. Men går som sagt i överdrift. Överdriften gör att t ex tvättmaskiner självpulas eller dras skarvsladdar från ojordade uttag. I t ex Finland köper du tvättmaskinen och kopplar in den själv helt lagligt då den är på stickpropp.
När jag flyttade till mitt hus gjorde förra ägaren det sistnämda dvs skarvsladd.
 
Redigerat:
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
H HSP skrev:
Funderar på mekaniska reläernas föregling...
Och brytavstånd vad kan egentligen påverkas...

En liten detalj angående att använda samma reläer till skydd och för normala till och frånmanövrar.
Det är slitaget,

1. kontaktytor slits och mekaniken kärvar kanske slutar med varmgång.
2. Vid brytning med last uppstår en ljusbåge som förorenar "brytkammaren".
De föroreningarna innehåller elektriskt ledande partiklar... Men de bygger inte på kontaktytorna så avståndet krymper... Och det tar tid=många till och frånslag... Kanske att stötspänningshålfastheten försämras. Men då är det förmodligen krypsträckan som tänder, inte luftgapet.
Jo. Fast som Bo påpekat tidigare så säger standarden att lasten skall minskas till 1A eller mindre innan laddningen avbryts. Så den "normala" frånmanövern är inte en en normal frånmanöver. Lastfallet blir inte som ett vanligt relä/kontaktor där man bryter/sluter full last. (Tom över full last pga startströmmar.)

Så reläet i en dylik laddare fungerar mer som frånskiljare än som brytare, och man borde därför kunna bortse från det slitage som vanligen uppstår vid brytning/slutning.
 
  • Gilla
MrDizzy och 8 till
  • Laddar…
Nissens
M merbanan skrev:
Jag tänker mig att det skulle ge lite säkerhetsmarginal vid eventuell värmeutveckling och belastning på de reläer som används. Boxen ska ju klara 22kW -> 32A per fasledare, med bara 10A så blir det ju en faktor 3 extra man kan tillgodoräkna sig.
Ja, men eftersom det inte finns ett enda exempel på varmgång så känns även 16A som en god såkerhetsmarginal.
Inte heller Esv verkar oroliga för varmgång, det de verkar betydlig mer oroliga för är att reläerna förändras när de åldras, främst tidlägena. Men de säger också att de inte tror att det är något problem inom det året Easee har på sig att åtgärda problemen.
Nu svarade inte Bo på min fråga, men om det är så att han tycker att faktor 3 är en rimlig säkerhetsmarginal så hade det varit intressant att höra resonemsanget kring det. Jag hade förstått det bättre om det hade förekommit varmgång i några av de 700 000 boxarna som finns på marknaden…
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
I t ex Finland köper du tvättmaskinen och kopplar in den själv helt lagligt då den är på stickpropp.
Det är inget problem i Sverige att ha stickpropp till tvättmaskinen. Reglerna för var du får ha vägguttag i ett badrum (i förhållande till dusch/badkar) tror jag är ungefär desamma i de flesta länder.

I Sverige är tvättmaskiner oftast fast inkopplade i äldre badrum som inte skyddas av jordfelsbrytare (eller inte hade jfb när de byggdes), eller badrum som är så små att det är svårt att få in ett uttag på någon plats som är tillräckligt långt ifrån duschen.
 
  • Gilla
Enk Projektet och 2 till
  • Laddar…
Nissens
kisumisu kisumisu skrev:
Angående skydd. Är det nu inte så att bilen har en egen skydd?

Det är ju bilen själva laddaren är i?

Jag har själv haft problem med bilen OBS bilen. Då har tom Easeen avbrytit laddning. I mitt fall handlar det om kabellåsning som blivit fukt i...mycket irriterande problem som finns i Kia.

Eller är det så att alla bilar har inte så bra egna skydd?

Nämns också att inte ladda under åska. Vem laddar bil när det åskar? I min bils instruktioner står det också att bilen får absolut inte laddas under pågående åska! En sak som borde vara en självklarhet :surprised:

Men det är väl därför så mycket förstörs i svenska hemmen pga åska när folk inte pluggar ut kontakter under åska :thinking: Det sistnämda kan dock vara en nackdel när laddboxen är fast installerat.

Alla laddboxar borde nog vara installerade bakom en sån här eller liknande:

[bild]

Men tyvärr älskar ju svenskarna fasta installationer t ex tvättmaskiner är nog enda landet? i åtminstone Europa där dem fasta....

Sedan är det enormt säkerhetstänke vilket visserligen är bra. Men går som sagt i överdrift. Överdriften gör att t ex tvättmaskiner självpulas eller dras skarvsladdar från ojordade uttag. I t ex Finland köper du tvättmaskinen och kopplar in den själv helt lagligt då den är på stickpropp.
När jag flyttade till mitt hus gjorde förra ägaren det sistnämda dvs skarvsladd.
Nja, själv har jag en spänningsvakt som tar bort överspänningar som kan orsakas av åskoväder.
Vad menar du att ett CEE uttag skyddar mot?
Om du menar att man kan bryta strömmen med den, så går väl det lika bra med att bryta med säkringen?
 
M merbanan skrev:
Jag tänker mig att det skulle ge lite säkerhetsmarginal vid eventuell värmeutveckling och belastning på de reläer som används. Boxen ska ju klara 22kW -> 32A per fasledare, med bara 10A så blir det ju en faktor 3 extra man kan tillgodoräkna sig.
Ja. Det går inte att utläsa från specen på dessa reläer hur de klarar kortslutningsströmmar på 1 kA. Så jag vill hjälpa till med en extern säkring med så låg märkström som möjligt. De flesta klarar sig 10 A för laddning så det var ett lämpligt värde att rekommendera.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja. Det går inte att utläsa från specen på dessa reläer hur de klarar kortslutningsströmmar på 1 kA. Så jag vill hjälpa till med en extern säkring med så låg märkström som möjligt. De flesta klarar sig 10 A för laddning så det var ett lämpligt värde att rekommendera.
Men i normal drift bryter väl inte reläerna vid de strömmarna?
 
R Robert-san01 skrev:
Nej, en typ A blir inte per automatik satt ur funktion vid DC läckström i systemet. Det har Luleå TU testat och gjort en rapport på. Även IN har officiellt pudlat på den.
Du utrycker dig luddigt och det kan vara bra att veta att jordfel DC över en ganska låg gräns absolut och utan undantag sätter en typ A eller AC ur spel. Förutsättningen är fel inom den brytarens zon och många uppfattar säkert ordet läckström som jordfel och tillhörande strömmar.

Det FUD som IN mfl trumpetade ut är som du säger inget problem i praktiken, mycket osannolikt och med annan grund än rena fel i DC kretsar. Lite i anslutning till trådens tema är det ju så därför skriver jag här.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Min Easee Home sitter på den JFB typ A som täcker källare och garage. En 3-polig C16 sitter där och får funka som överströmsskydd ifall boxen inte bryter. Själva boxen är satt på max 13A eller 10A på vintern när värmepumpen vill ha mer av kakan. Boxen har trots allr DC-skydd så någon typ B tänker jag inte skaffa. Dessutom är DC-fel rätt ovanliga, i princip begränsat till jordslutning efter likriktaren på primärsidan i bilens AC-DC-omvandlare. Något jag aldrig sett i någon utrustning med switchande nätdelar.

Under normala omständigheter bryter boxens reläer inte någon last. Boxen öppnar inte reläerna förrän bilen slutat ladda.

Sedan lite off topic, Energibutiken påstår att Easee saknar DC-skydd vilket inte är sant. FUD.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Du utrycker dig luddigt och det kan vara bra att veta att jordfel DC över en ganska låg gräns absolut och utan undantag sätter en typ A eller AC ur spel. Förutsättningen är fel inom den brytarens zon och många uppfattar säkert ordet läckström som jordfel och tillhörande strömmar.

Det FUD som IN mfl trumpetade ut är som du säger inget problem i praktiken, mycket osannolikt och med annan grund än rena fel i DC kretsar. Lite i anslutning till trådens tema är det ju så därför skriver jag här.
Läs gärna forskarnas slutsatser.

https://www.elinstallatoren.se/2022/02/nix-jfb-stors-inte-av-solceller/
 
R Robert-san01 skrev:
Läs gärna forskarnas slutsatser.

[länk]
Jag har läst det och IN rapporten och oerhört mycket annat på det temat. Inget gör ditt luddiga inlägg klarare och därför rekommenderar jag att du läser och förstår #53 dvs ett DC jordfel under JFB typ A eller AC sätter vid gräns beroende på mätkärnans utförande funktionen absolut och entydigt ur spel så länge det ligger på.

Nu är som sagt det felfallet i praktiken mycket osannolikt och dessutom med ofta andra konsekvenser som gör det mindre farligt med flera mekanismer för felupptäckt och frånkoppling via andra vägar. Fallen där DC offset i nätet vid summeringar enligt Fourier skulle påverka parallella delar med JFB eller grannar i distributionsnätet är vad som låg bakom FUD från IN och tex din länk. Det kan vara teoretiskt intressant och enkelt att konstruera såna fall på bänken för demo men ovanlig fågel på fältet.

Nu vill jag inte föra in onödigt tjafs med dig Robert i tråden om mer eller mindre sidospår och vi har säkert någorlunda samsyn i elfrågor som jag antar är din dagliga syssla.
 
  • Gilla
MrDizzy och 6 till
  • Laddar…
F
Såhär kopplade vår elektriker in vår easee i höstas direkt i mätarskåpet. Antar att det bara är vanliga säkringar?
Elektrisk säkringsbrytare på vägg märkt "BIL-LADDARE", Schneider Electric, säkerhetsutrustning, C16, 400V.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Såhär kopplade vår elektriker in vår easee i höstas direkt i mätarskåpet. Antar att det bara är vanliga säkringar?
[bild]
Vanlig 3-fas C16 säkring.dvs en 16A säkring.
Det annorlunda är att det är uppmärkt var den går någonstans. :rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
tobbbias och 5 till
  • Laddar…
Det som gör mig mest bekymrad med Easee är ip-klassningen. Min sitter väldigt väderutsatt och jag bor på västkusten nära havet. Boxen har redan pajat en gång och då gick det på garantin. Om den har problem med dammskyddet så undrar man även hur bra skydd den har mot fukt/väta och om de har tagit genvägar även där!?
Irriterad på elfirman som rekommenderade Easee och hävdade att den var bra för just väderutsatta installationer. Så här i efterhand ångrar jag att man inte valde Charge amps med bättre ip-klassning.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
F
C Cancellara skrev:
Det som gör mig mest bekymrad med Easee är ip-klassningen. Min sitter väldigt väderutsatt och jag bor på västkusten nära havet. Boxen har redan pajat en gång och då gick det på garantin. Om den har problem med dammskyddet så undrar man även hur bra skydd den har mot fukt/väta och om de har tagit genvägar även där!?
Irriterad på elfirman som rekommenderade Easee och hävdade att den var bra för just väderutsatta installationer. Så här i efterhand ångrar jag att man inte valde Charge amps med bättre ip-klassning.

Ja jag tycker också det är oroväckande. Ska den vara ute så måste den ju tåla väta och damm. Vår sitter på garageväggen så blir lite stänk på den. På sommaren blir den stekt av solen.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.