M marska skrev:
Usch, jag har bara lagt i en omgång spackel i de skarvarna nu, slipat halvvägs, vad kommer hända om jag bara gör så?
Helt utan remsa? det kommer att bli synliga sprickor så småningom.

Egentligen har jag inte förstått syftet med att fasa kanten. De gånger jag sedan har dragit på spackel och remsa så har det bara resulterat i att den stora mängden spackel i fasningen sjunker in när den torkar och antingen drar med sig remsan in eller släpper från remsan så att det sedan remsan saknar stöd och blir mjuk och svajar när man går på och slipar fler vändor.
Bäst resultat har jag fått när jag först spacklat fasen 1-2 gånger och låtit det torka/sjunka helt. Därefter spackla och sätta remsa och till sist bredspackla 20-30 cm ut på varje sida om remsan. Hade förmodligen fått lika bra resultat om jag skippat fasen
 
  • Gilla
marska
  • Laddar…
Tack! Ja, jag har förstått det nu.

funderade över hur jag bäst kan kratsa bort det torra spacklet i ett lager i dessa skarvar.
Men då tolkar jag dig som att det kanske t o m är bättre att behålla det som det är men spackla inne spackelremsa (papper) nu och sen ett lager till då?
 
EddieHansson
M marska skrev:
Tack! Ja, jag har förstått det nu.

funderade över hur jag bäst kan kratsa bort det torra spacklet i ett lager i dessa skarvar.
Men då tolkar jag dig som att det kanske t o m är bättre att behålla det som det är men spackla inne spackelremsa (papper) nu och sen ett lager till då?
Jag hade testat att limma pappremsa mer pappers/pva lim. Har själv gjort så och det blir mycket starkt - starkare än att spackla in remsan. Det blir också lite tunnare skickt vilket är bra mot släpljus.

  • Spackla i fasen.
  • Slipa och efterspackla om det sjunkit in.
  • Eventuellt spä limmet med lite vatten. Inte så att det blir runnit.
  • Pensla lim över skarven och tryck i remsan. Använd en fuktig trasa att trycka i remsan och torka överflödigt lim. Det är här det hjälper att ha spätt ut limmet något. Tjockt min är svårt att dra ut och få jämt. Det torkar också väldigt fort.
  • Låt torka
  • Spackla över med bred spackel. Gärna fint spackel.
Testa gärna på två lösa bitar!
 
  • Gilla
marska
  • Laddar…
Tack så jättemycket för era svar! Jag är väldigt tacksam och uppskattar det verkligen.
Jag har slipat det jag spacklat i dessa skarvar och imorgon är det jag som drar och köper skarvremsa i papper och vävlim (limtyp: lex Anza; eller finns det någon anledning till någon annan typ av lim?).
 
EddieHansson
M marska skrev:
Tack så jättemycket för era svar! Jag är väldigt tacksam och uppskattar det verkligen.
Jag har slipat det jag spacklat i dessa skarvar och imorgon är det jag som drar och köper skarvremsa i papper och vävlim (limtyp: lex Anza; eller finns det någon anledning till någon annan typ av lim?).
Vanligt PVA/papperslim duger. :)
 
  • Gilla
marska
  • Laddar…
M marska skrev:
Tack så jättemycket för era svar! Jag är väldigt tacksam och uppskattar det verkligen.
Jag har slipat det jag spacklat i dessa skarvar och imorgon är det jag som drar och köper skarvremsa i papper och vävlim (limtyp: lex Anza; eller finns det någon anledning till någon annan typ av lim?).
jag kör våtrumslim vilket verkar fungera bra.
Applicerar med 5cm skumruller.
 
  • Gilla
marska
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Egentligen har jag inte förstått syftet med att fasa kanten. De gånger jag sedan har dragit på spackel och remsa så har det bara resulterat i att den stora mängden spackel i fasningen sjunker in när den torkar och antingen drar med sig remsan in eller släpper från remsan så att det sedan remsan saknar stöd och blir mjuk och svajar när man går på och slipar fler vändor.
Bäst resultat har jag fått när jag först spacklat fasen 1-2 gånger och låtit det torka/sjunka helt. Därefter spackla och sätta remsa och till sist bredspackla 20-30 cm ut på varje sida om remsan. Hade förmodligen fått lika bra resultat om jag skippat fasen
Håller med om att det teoretiskt borde gå bra att skippa fasningen på gipsskivorna när man limmar papperremsan med våtrumslim. Kan rekommendationen hänga kvar sedan tiden då man satte pappersremsan direkt i spacklet?

Jag har några gipsskivor som ligger kant i kant då rummet vid nocken är 3 meter högt. Jag är sugen på att inte skära upp ett v och sedan spackla utan i stället gå direkt på med våtrumslim och pappersremsa. Någon som provat detta?
 
Man sätter väl fortfarande pappersremsa direkt i spackel?
 
raveper raveper skrev:
Man sätter väl fortfarande pappersremsa direkt i spackel?
Proffsen gör det när det är långsida mot långsida. Vi amatörer använder i stället våtrumslim. Mycket enklare att få det bra om man är ovan eller inte har särskilt skivspackel.

I mitt fall är det ofasade kortsidor mot varandra där jag finner det meningslöst att skära bort gips för att omedelbart fylla i spackel.
 
EddieHansson
raveper raveper skrev:
Man sätter väl fortfarande pappersremsa direkt i spackel?
Raka kanter kan man limma och sen limma remsa på. Funkar bra med våtrumslim eller vanligt trälim för inne/ute bruk. Limmad remsa är att föredra om det finns risk för rörelser, tex i hörn osv, eftersom den är betydligt starkare än en spacklad remsa.

https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...og-och-spackel/tralim/tralim-inne-ute-502171/

Till alla typer av inom- och utomhuslimningar där en D3-vattenfast limfog önskas.
 
Jag är ju oxå amatör men använder skivspackel..
 
raveper raveper skrev:
Jag är ju oxå amatör men använder skivspackel..
Men kanske inte på de ovanliga skarvarna där kortsida möter kortsida?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.